Home » Camera secreta » Care-i faza cu Tilva Ros?

26 iunie 2011

Autor: Oksana Radu
            Categorii:

Se ia o gasca de skateri, vestita pe Youtube pentru filmuletele in stil Jackass, i sa face vant catre platoul de filmare si pelicula e gata, buna de premiat. “Muntele Rosu” a adunat nenumarate premii internationale, la festivaluri de renume.

La inceputul filmului m-am minunat de jocul actoricesc al tinerilor sarbi. Naturali, dezinvolti, atat de diferiti de realitatea gonflat-hollywoodiana. Pe la mijloc ma intrebam, deja, daca nu cumva e un film despre nimic, un fel de Seinfeld fara poante. In ultima parte a filmului, mai rezista-n scaunul de cinema doar sadicii, si cei carora le place sa vizioneze un genunchi de om dat pe razatoare.

Crap – Pain is empty

Acesta este titlul documentarului facut de Stefan Dordevic si Marko Todorovic (personaje principale in Tilva Ros), alaturi de restul gastii lor de skateri, in 2005-2006. Stefan a montat filmul si i-a dat drumul pe net. Pe net i-a descoperit si regizorul, Nikola Lezaic, care, desi culege laurii, are doar meritul de a-i fi gasit. Tilva Ros nu-i altceva decat energia pustilor (manifestata si in Crap – Pain is empty), organizata.

Viziunea regizorala – din parti

Nikola Lezaic a speculat bine charisma baietilor. Spune ca, in spatele scenelor copiate din Jackass, e si o poveste: “Despre asta am vrut sa fie Muntele Rosu – trezirea constiintei pe care nu vrei s-o trezesti, descoperirea nedreptatilor de care nu-ti pasa, asumarea rolurilor sociale atunci cand nu vrei sa iei parte la asta, si despre lupta neputincioasa pentru salvarea de orice schimbare a lumii adolescentei fara griji”. Nimic din toate astea nu transpare in film. Niciun mesaj, nicio smecherie, ci doar felul agresiv in care se distreaza majoritatea baietilor adolescenti care isi afirma, astfel, barbatia, rezistenta si curajul. Cand eram noi mici, nimeni nu-si infigea ace-n fata (cum se intampla in film si in Romania postdecembrista cuprinsa de damblaua pierce-urilor), insa la “Hotii si Vardistii” te cotonogeai de-ti scaparau ochii.

Sinopsis

Povestea se petrece in Serbia, Bor – care a fost, candva, cea mai mare mina de cupru din Europa, devenita, intre timp, o groapa uriasa. Aici isi face veacul gasca de skateri, inregistrand filmuletele gen “Jackass”. Stefan si Toda isi petrec prima vara de dupa terminarea liceului. Pentru ca povestea sa aiba parte si de ceva endorfine, regizorul a adaugat in film singurul element care nu se regaseste si-n realitate: pe Dunja (Dunja Kovacevic), prietena a baietilor, motorul care pune in functiune competitia dintre Stefan si Toda.

Mergem la film?

Mergem, daca vrem sa ne amintim de adolescenta, daca avem un stomac puternic. Cand am fost eu la cinema, pe rand cu mine erau doua femei. Amandoua si-au petrecut multicel timp studiindu-si de aproape liniile din palma, cand pe ecran erau scene de-a dreptul violente.

Oksana Radu