Home » Camera secreta » Visul lui Adalbert. Cu dragoste si abjecție: o zi din viața Omului Nou

Se terminase perioada în care mii, sute de mii de oameni tresăreau noaptea în același timp, pândind dacă o mașina se oprește la ușa lor, sau trece mai departe. Trecuseră câțiva ani, lumea se chinuise să nu vorbească și să uite. Unii reușeau. Alții erau prea tineri ca să afle. Între timp crescuse o generație mult idealizată. O generație cu mici realizări personale, un televizor, un video, câteva tricouri din bumbac 100%, cu mici îngrijorări și uneori cu câte o vinovată dilemă existentială pe care nu era "bine" să insiști. Partidul te vroia fericit. Premisele erau excelente pentru serioase probleme psihice. Psihologii lipseau.

Acum, la douăzeci de ani după marea criză de nervi a omului nou, generația care i-a succedat încearcă să-l înțeleagă. Vom scăpa vreodată de complexul de vinovăție al copilului care se simte responsabil când parinților nu le e bine? Vom găsi o soluție pentru cei care, păcăliți de istorie, s-au trezit excluși și anacronici, dupa ce s-au chinuit cu atâtea sacrificii să trăiască iluzia omului perfect? În orice caz, tăcerea nu rezolvă nimic, pare să spună și regizorul Gabriel Achim, care scrie împreună cu Cosmin Manolache un scenariu ca o poezie. Subiectul este extrem de trist, deprimant - și probabil tocmai de aceea regizorul simte nevoia sa-l trateze într-o cheie comică, cu ironie și deriziune. E salvarea tradițională a românilor.

Costurile propagandei

În data de 8 mai 1986 aparatul de propagandă comunist se pune încă o dată în mișcare: e ziua Partidului. Nimeni nu are voie sa rămână pe dinafara desfășurărilor grotești de falsă bucurie, fals entuziasm, falsă hărnicie. În spatele spectacolului care trebuie să pară convingător, toata lumea dintr-o fabrică oarecare se agită, fiecare temându-se să nu fie turnat la securitate pentru crimă de lezare a idealului comunist și plănuind mișeleste să-și apare spatele turnând la timp pe oricine devine amenințător.

Personajul principal, Iulică Ploscaru (Gabriel Spahiu) e angajat în departamentul de protecția muncii. Pirpiriu, dezorientat, aparent inofensiv. "Aveam nevoie de un actor cu chipul ăsta, cu entuziasmul ăsta glumeţ, să fie un jucător principal, dar tocmai pentru că e precipitat aşa să spargă ouăle, să calce în străchini" spune Gabriel Achim. La începutul filmului Iulică își șterge o lacrimă când Duckadam aduce Steaua în Liga Campionilor. Apoi iși calmează nevasta (Alina Berzunteanu) deja nevrotică după atât stat la cozi, își mângâie copilul pe cap și pleacă cu două ouă roșii în buzunar la amantă (Ozana Oancea). Nu te-ai fi așteptat, mai ales ca Iulică are o aparență de om supus până la slugărnicie, resemnat și șifonat. Dar îl subestimezi. Iulică are un discurs alambicat, crezi că nu e prea coerent, când de fapt omul se adaptează admirabil să nu scape ceva incriminator. Față în față cu amanta, o biată femeie mutilată și izolată, nu ezită să amenințe că o "să-i facă probleme" dacă ea va încerca să-l părăsească. Omul nostru nu are scrupule să șantajeze. Dar zâmbește în continuare nevinovat.

Versiune sinistră a cuplului Stan și Bran

Gabriel Spahiu și colegul Valter Lefardau fac un cuplu stil Stan și Bran - se opintesc cu o Dacia, își dau ochii peste cap când stau după o bătrână care trebuie dusă la spital. Unul slăbuț și temător, celalalt supraponderal, cu o față de om cu probleme la ficat. Ce-i deosebește de Stan și Bran? În primul rând atmosfera de suspiciune și ipocrizia dintre ei. Sunt un cuplu mai pervers decât pare la prima vedere.

Filmul continuă cu aranjamentele pentru marea sărbatoare a Partidului. Iulică pregătește două filme despre protecția muncii ("Visul lui Adalbert" și „Un accident de muncă şi gravele sale consecinţe asupra vieţii tovarăşei Lidia Spătaru”), aranjează cu muncitorii o mică șpagă,  amanta dezertează, șeful poftește aparatul video al subalternului și se prefigurează un nou șantaj, fiecare se pregătește să laude comunismul cu câte litere are la dispoziție. În timpul marii sărbătoriri, angajații sunt salvați de la o mare plictiseală de un accident in secție. Bineînțeles, vinovații tac mâlc, sunt stresati și fac greșeli.

Filmările au avut loc la Ploieşti, la Mizil, la Bucureşti şi la Bran, iar atmosfera din anii '80 este dureros de bine ilustrată. Nu stiu cât de greu a fost pentru producătorii de la Green Film si 4proof Film, dar au facut o treabă mai bună decât aș fi putut să suport. Filmarea în SuperVHS (imaginea e semnată George Chiper–Lillemark), lumina, filmarea din mana, culorile - recompun unu la unu atmosfera optzecistă, totul pentru a arăta și mai flagrant aerul de oprimare, trădările personajelor, starea de silă generală genul: bun, s-a construit societatea perfectă, multilateral dezvotată, istoria s-a terminat, noi ce mai facem aici? Dar și micile resorturi care fac viața să meargă înainte.

Regizorul confirmă "De fapt, visul ăsta este pe dos. E un coşmar. Un plin coşmar. Perioada aia a anilor '80 a fost un adevărat coşmar pentru România, dar atunci a fost cea mai frumoasă perioadă din viaţa noastră, a fost copilăria noastră. Şi atunci clivajul ăsta între realitate şi modul în care o percepi tu are legătură cu visul."