Home » Camera secreta » E cineva aici care NU e extraterestru?

Au trecut 10 ani de la ultimul Men in Black și după mai multe întârzieri, controverse legate de scenariu sau buget, avem în sfârșit premiera părții a treia.

Excelent - iată dovada că vorbărețul J - Will Smith și taciturnul K  - Tommy Lee Jones sunt un cuplu stabil care reușește să-și depășească diferențele de vârstă și temperament. Chiar dacă J e singurul capabil să-și exprime emoțiile. Deși nu au deloc aceleași preferințe în materie de decorațiuni interioare: J preferă minimalismul, griul și își construiește casa în jurul jocurilor video, în timp ce K rămâne în dulcele stil clasic cu mobilier din lemn, cărți și atmosfera caldă.

Trăiește!

Cel puțin la serviciu fac o echipă foarte funcțională și în ciuda bețișorului pe care-l scot din când în când ca să șteargă memoria celor din jur - sunt surprinzător de umani - mai ales printre toate creaturile extraterestre de care ei par plictisiți dar care pentru spectator sunt o regal vizual.

O sumă de monștri care se ivesc de unde te aștepți mai puțin își face apariția de la începutul filmului și se diversifică spectaculos până la final. Între ei, până și make-up artistul care i-a creat, Rick Baker apare episodic sub forma unui extraterestru cu craniul dezgolit. "Ceea ce mi se pare cel mai gratificant în legatură cu munca mea e ca totul începe de la o simplă idee care-mi trece prin minte. Citesc scenariul, vizualizez imediat ceva și acel ceva care la un moment dat era doar o idee devine real și viu. E palpitant și e un pic ca Frankenstein. Îmi vine să strig: Trăiește!" spune Rick, a cărui muncă e susținută în film de efectele vizuale create de Ken Ralston (nominalizat de 5 ori la Oscar) și Jay Redd; de Bill Pope, DOP (Matrix, Spider-Man) și de scenograful Bo Welch, nominalizat de 4 ori la Oscar.

Scenariul descrie călătoria în timp pe care o face J, în încercarea de a-și salva prietenul, pe urmele căruia este Boris Animalul (Jemaine Clement), un extraterestru scelerat și evadat care are o fixatie - să-l omoare pe K și o singură slăbiciune - nu-i place să i se spună Animalul. Așa că, împreună cu J călătorim în 1969 unde întâlnim o versiune sensibil mai tânără a lui K - de data asta interpretat de Josh Brolin. "Am filmat scenele succesiv, K fiind interpretat întâi de Tommy, apoi de Josh și din nou de Tommy" povestește regizorul Barry Sonnenfeld. "Interpretările au fost așa bune că mi-a fost greu să spun unde a terminat Tommy Lee Jones și unde a început Josh Brolin. Pentru mine nu a fost vorba că Tommy sau Josh îl interpretează pe K. A fost vorba doar de K."

Teoria conspirației

Călătoria în timp devine un pretext pentru J să-și cunoască partenerul atăt de rezervat și pentru film să devină emotional - interesat de K, J află mai multe despre el însuși. În același timp, misterul investigației ne ține în suspans, iar scenaristul profită și vorbeste despre rasism în anii 60, glumește pe seama top modelelor, petrecerilor hip și a artiștilor vizuali. Viața în anii 60 este la prima vedere înduioșător de demodată dar extratereștrii răsar în continuare la tot pasul sub privirile avizate ale oamenilor în negru și spre satisfacția spectatorilor amatori de teorii ale conspirației.

Marea miză a călătoriei în timp, dincolo de divertismentul procurat de creaturi cu multiple picioare și neașteptate abilități, este salvarea, cum altfel, a lumii. Vor reuși oare cei doi agenți să-l înfrângă pe extraterestrul cel puternic și rău? Oare? Ei bine, dat fiind faptul că vorbim de un blockbuster și în același timp de un film de vara de acțiune nu cred că deznodământul e un mister pentru cineva care a trăit cât de cât pe planeta asta, dar finalul n-o să vă dezamăgească, pentru că vă rezervă totuși o surpriză.

În concluzie e comedie, e mister, e o ocazie să redecorezi retro, un motiv să meditezi la sfârșitul lumii și venirea extraterestrilor sau la multiple variante de viitor posibil. De fapt, în Men in Back III e vorba de o explozie de creativitate care conștruiește cu veselie personaje imposibile și distractive.