Home » Camera secreta » Oslo, 31 august: marele câștigător al TIFF 2012, de vineri în cinema

Ce îți trebuie pentru a supraviețui: „Oslo, 31 august”, în regia lui Joachim Trier, este un film despre iubire, dependență, curaj, singurătate și va intra în cinematografe vinerea aceasta, 13 iulie. La sfârşitul curei de dezintoxicare, Anders se întoarce în Oslo pentru o zi, pentru un interviu de angajare. Cu ocazia aceasta încearcă să reia legătura cu iubita lui, familia şi prietenii pe care nu îi văzuse de multă vreme. Filmul este câștigătorul de anul acesta al Trofeului Transilvania, marele premiu al Transilvania International Film Festival, după ce în 2011 a fost prezentat la Cannes, în secțiunea Un Certain Regard. „Oslo, 31 august” este distribuit în România de Independenţa Film.

În rolul principal, Anders Danielsen Lie, a cărui interpretare a fost foarte apreciată de critică, și care a fost totodată ales ca fiind unul dintre cei mai sexy actori norvegieni. Anders interpretase deja rolul principal principal din « Nouvelle Donne », al aceluiași regizor. Povestea unei zile speciale din viaţa unui fost dependent de droguri, « Oslo, 31 August » este o adaptatare liberă a romanului « Le feu follet », de Pierre Drieu La Rochelle, publicat în 1931, de editura Gallimard.

Povestea are în prim plan douăzeci şi patru de ore din viaţa personajului principal. “Am vrut ca filmul să semene cu odiseea unei zile, care evită prezentarea tuturor personajelelor pe care Anders ar fi putut să le întâlnească – de pildă, părinții sau chiar fosta lui iubită”, spune regizorul Joachim Trier. “Își pune întrebări specifice despre viaţa lui, care nu pot fi rezolvate uşor. Scopul meu a fost să arăt, într-o singură zi,
            posibilitatea de a reconstrui o viaţă.”

Lungmetrajul a fost filmat în patruzeci şi cinci de zile, într-un mod spontan: “am vrut să arăt străzile într-o manieră emoţională şi să privesc oraşul meu din exterior, ca un documentarist”, spune Trier. “Acest oraş s-a schimbat mult în ultimii douăzeci de ani: în anii 70, Norvegia a descoperit petrolul şi a cunoscut un boom imobiliar, în special”.

Anders, personajul principal, provine din burghezia intelectuală, artistică, nu este membru al clasei de mijloc, care a făcut bani în Norvegia. Când se plimbă prin Oslo, vedem că totul a fost renovat, au avut loc schimbări radicale. Există, de asemenea, o mulţime de aspecte ale acestui oraş, pe care Joachim Trier nu le-a arătat: “m-am concentrat pe un mediu care are un sens pentru personaj, viaţa de noapte, care a devenit la modă. Există un amestec de frumuseţe şi întuneric în cultura acestui oraş, şi asta e ceea ce am avrut să înfăţişez. ”

Dacă am rezuma povestea la ziua unui fost dependent de droguri care părăsește un centru de dezintoxicare şi care ia în calcul posibilitatea de a-și reface viața este deprimant. Regizorul este mai interesat de metafora despre singurătate, cea care ne priveşte pe toţi, dincolo de orice dependență. “Mulți oameni au trăit
            experiența singurătății – spune regizorul - sentimentul de a a fi pierdut, de exemplu, după o poveste de dragoste nefericită, o criză profesională, pierderea unei persoane. Se simt atât de vulnerabili şi se confruntă cu întrebări esențiale despre existenţă”, spune Trier.

Unul dintre pasajele preferate ale regizorului este acela când unul dintre personajele care trăieşte în linişte, cu prietena lui, este vizitat de un prieten în primejdie. Cum afectează acest lucru viața de zi cu zi, prietenia
            şi familia? Cât de departe putem merge pentru a salva un apropiat care se auto-distruge?

Pe Trier l-a interesat mai mult căutarea identităţii, nu problema drogurilor. “Sunt suficiente clişee şi stereotipuri ale dependenţilor de droguri, descrise numai în ceea ce priveşte condiţia lor socială: este reductor şi lipsit de respect, adesea un pretext al criticii sociale”, spune el. În Norvegia, dependenţa de droguri cum ar fi cocaina şi heroina - spre deosebire de alcoolism - este încă un subiect tabu, mai ales în rândul persoanelor din clasa de mijloc. “Ruşinea este foarte puternică şi cazurile de viaţă dublă sunt comune.”

În prima săptămână pe ecrane, „Oslo, 31 august” va rula în cinematografele Hollywood Multiplex, Cinema Elvira Popescu, Grand Cinema Digiplex Băneasa, Cinema City Cotroceni și Union, în București și Cinema Victoria, în Cluj.

Independența Film este asa de distribuție care promovează filme independente de referință, de nișă sau câștigătoare ale unor premii nternaționale prestigioase, pelicule ca „Melancholia”, „Amélie”, „Trainspotting”, „Todo sobre mi madre”, „In The Mood for Love”, „Vicky Cristina Barcelona”, „Polițist, adjectiv”, „Dogville” etc.