Home » Camera secreta » Mo?tenirea lui Bourne este lasata pe m

13 august 2012

Al patrulea film din franciza Bourne, în care scenaristul Tony Gilroy i?i asuma ?i rolul de regizor, trage cortina peste personajul cu acela?i nume, interpretat de Matt Damon, ?i introduce în scena un nou agent secret, Aaron Cross (Jeremy Renner), care preia parca problemele lui Jason Bourne. Ca ?i predecesorul sau, Cross are de luptat chiar împotriva agen?iilor care l-au „creat”, el fiind parte dintr-un program prin care diver?i recru?i erau injecta?i cu un virus (sau ceva) care le îmbunata?ea vizibil atât performan?ele fizice, cât ?i pe cele senzoriale ?i intelectuale, facându-i astfel superagen?i.

Din cauza unei anchete iminente, agen?iile care au colaborat la derularea acestui program (CIA, NSA ?i înca câteva mai mult sau mai pu?in reale) sunt obligate sa-l întrerupa, ceea ce înseamna sa renun?e la to?i agen?ii pe care se faceau testele, adica sa-i elimine.

Fiind vânat chiar de cei care îl facusera sa fie superagentul din prezent, Aaron Cross o cauta pe doctori?a care îi lua periodic mostre de sânge ?i îi dadea dozele de pastile „albastre” ?i „verzi” care îl transformau într-un fel de Superman.

Doctori?a Marta Shearing (Rachel Weisz) trebuie la rândul ei sa fie eliminata, dupa ce a scapat dintr-un atentat pus la cale pentru a fi asasina?i to?i oamenii de ?tiin?a ?i doctorii care au luat parte la program. Aaron ajunge exact la timp pentru a o salva ?i a porni împreuna în cautarea substan?elor de care acesta are nevoie pentru a-?i pastra performan?ele intacte ?i a ramâne în via?a.

Doar ca doctori?a nu are acele pastile asupra ei, în laboratorul în care lucra nu au acces (sau a fost distrus, nu se ?tie), ?i singura solu?ie este sa mearga la Manila, unde este produs virusul original din care sunt extrase cele doua pastile, „albastre” ?i „verzi”. Odata injectat cu acesta, performan?ele lui Aaron ar deveni permanente. Aflam cu aceasta ocazie ca Aaron a fost recrutat din armata, fiind la vremea respectiva un baiat cam prostu?, în sensul ca era ceva sub limita inferioara a IQ-ului acceptat pentru a putea face parte din armata, testele fiindu-i falsificate de ofi?erul care l-a recrutat.

În concluzie, pentru a nu se prosti la loc ?i a cadea astfel victima agen?ilor coordona?i de colonelul Eric Byer (Edward Norton), acesta trebuie sa zboare pe partea cealalta a globului, sa patrunda într-o fabrica pazita ca un obiectiv militar ?i sa-?i injecteze un virus care în prima faza îl va face sa se simta ca cel mai mahmur om din istorie, în tot acest timp trebuind sa aiba grija ?i de doctori?a Shearing ?i sa se fereasca ?i de agentul pus sa-i asasineze, ?i el un produs al unui program care diminua capacitatea empatica a subiec?ilor. Deci un criminal fara scrupule, de parca majoritatea asasinilor nu au somn noaptea cu gândul la victimele lor.

Scenele de lupta bineînteles ca nu lipsesc, nici cele de urmarire pe acoperi?uri, cu ma?ini ?i motociclete, nici idila care se înfiripa între protagoni?ti, în ciuda situa?iei aproape disperate în care se afla.

De remarcat ca Aaron Cross este o varianta un pic mai rurala a lui Jason Bourne. În timp ce misiunile lui Bourne îl purtau din New York ba prin Londra, ba prin Tokyo, ba prin Madrid ?i alte capitale europene, Aaron se învârte prin mun?ii din Alaska, prin plictisitorul stat Wisconsin ?i prin Manila, pitoreasca dar nu chiar cea mai civilizata urbe. Manila era probabil necesara pentru scena urmaririi pe acoperi?uri, astfel de scene desfa?urându-se mereu în Asia, America de Sud sau vreo ?ara araba. În Tanger tocmai ce fusese Jason Bourne în Ultimatum.

Aaron este împu?cat în timpul urmaririi din final, cea cu motoare, dar bineîn?eles ca nu fatal ?i cei doi sunt salva?i de un batrân localnic ?i nepotul acestuia ?i du?i pe vasul de pescuit al acestora, unde duc o via?a lini?tita, deocamdata.

Filmul se încheie, ca toate din aceasta serie, pe acordurile piesei Extreme Ways a lui Moby, lasându-ne în a?teptarea continuarii, producatorul Frank Marshall declarând într-un interviu recent ca spera ca în continuarea francizei cei doi (Jeremy Renner ?i Matt Damon) sa formeze o echipa, lipsa lui Damon din aceasta a patra parte reflectându-se serios în încasari.