Home » Camera secreta » Interviu cu Ben Stassen - regizor "Aventurile lui Sammy 2 3D"

Cum te-ai pregătit pentru Aventurile lui Sammy 2?

Am început cu scenariul vizual, care în cazul animaţiilor este mult mai mare decât la filmele normale, pentru că trebuie să pregăteşti fiecare secvenţă în avans, până la cele mai mici detalii. Împreună cu scenariul, scenariul vizual este singurul document printat din întreaga producţie. Filmul este realizat în tehnologia 2D, apoi este refăcut cu ajutorul computerelor. După aceea, au fost făcute ilustraţiile grafice pentru fiecare scenă în parte, pentru a reda mai bine atmosfera din film, în termeni de iluminare şi atmosferă vizuală. Abia apoi am finalizat animaţiile iniţiale, care sunt de fapt nişte decupaje rudimentare ce comprimă câteva scene din film. Aceasta este o etapă foarte importantă pentru ca determină ritmul, unghiul camerei, încadrarea şi mişcările fiecarui personaj în parte. Este un document de referinţă pe care animatorii îl folosesc apoi pentru a realiza întregul film.

În ce punct încep personajele să semene cu cele pe care le vedem pe marile ecrane?

În timpul realizării animaţiilor iniţiale facem modelarea, adică creăm efectiv “obiectele” din film: personajele, clădirile, accesoriile, mediul acvatic şi restul. Protagoniştii sunt foarte stilizaţi, desigur. Le dăm caracteristici antropomorfice, iar acest lucru înseamnă că nu arată chiar ca broscuţele ţestoase sau ca peştii reali. Pentru adâncurile oceanelor am încercat să ca imaginile să respecte cât mai fidel realitatea, aşa că am folosit foarte multe fotografii drept inspiraţie.

Care au fost următorii paşi în realizarea filmului?

Când animaţiile iniţiale şi modelarea au fost gata, animatorii s-au apucat de treabă. De exemplu, montează o cameră pe platou şi personajele în faţa obiectivului. Odată ce o scenă a fost animată, i se realizează umbre, care dau textură, culoare şi relief obiectelor. Apoi echipa responsabilă de lumini preia ştafeta. Ultima etapă este compunerea, care aduce laolaltă toate “straturile” dintr-o scenă. De exemplu, dacă două broscuţe stau de vorbă pe un recif de corali, prima dată trebuie să integrezi protagoniştii, apoi personajele secundare şi efectele, precum bulele de apă care ies la suprafaţă sau bancurile de plancton. Compunerea se referă de asemena şi la ajustarea iluminării sau câmpul vizual.

Cum a decurs colaborarea echipelor care au lucrat la acest film?

Cea mai mare provocare pentru o producţie ca Aventurile lui Sammy 2, unde trebuie să fii eficient, dar să respecţi limitările bugetului, este să te asiguri că informaţiile despre film şi toate elementele acestuia circulă corespunzător între departamente. De fapt, la orice tip de film lucrezi – artistic, serial sau documentar – ai de-a face cu un proces extrem de fragmentat. Însă în cazul filmelor de animaţie, acest aspect este chiar mai pronunţat. Este complicat pentru că sunt cantităţi enorme de date care trebuie să circule de la o echipă la alta şi există câteva etape în care tot rezultatul muncii trebuie validat şi aprobat, înainte de a trece mai departe. Per total, vorbim de aproape doi ani de muncă la acest film.

După părerea ta, care este cu adevărat plus-valoarea adusă de tehnologia 3D?

În general, mă confrunt adesea cu un sentiment de frustrare legat de filmele 3D, pentru că cele mai multe dintre ele sunt făcute în 2D şi apoi trase cu două camere. Prin urmare, se joacă cu profunzimea câmpului vizual, iar efectele se pot observa, însă nu sunt cu adevărat o experienţă în “relief”. Acest gen de producţii sunt un pic jecmănitoare pentru public, care trebuie să plătească mai mult pentru bilet şi să poarte ochelari speciali, dar în final, ar fi putut la fel de bine să meargă şi să vadă filmul 2D. Nu vreau ca oamenii să iasă din sală după Aventurile lui Sammy 2 cu această impresie. Vreau să simtă că experienţa filmului a fost îmbunătăţită de 3D. Oricât de mult aş crede că filmele 2D te poartă într-un alt univers, experienţa 3D se simte ca şi cum ai fi smuls fizic de pe scaun şi plimbat prin film. Pentru a obţine acest rezultat, trebuie să gândeşti mai mult în termeni scenici decât în termeni cinematografici. La fiecare scenă, trebuie să stabileşti poziţia spectatorului în spaţiu, ca la teatru. De asemenea, poţi să te joci cu cadrele de expunere, lucru care dă publicului şansa de a alege unde să se uite.

Rezultatul este minunat, deşi nu aţi avut bugetul unei superproducţii de la Hollywood.

Adevărata provocare pentru noi a fost să facem un film 3D veritabil cu 25 de milioane de euro, adică un sfert din bugetul unei astfel de producţii din Statele Unite ale Americii. Dacă este bine organizat însă, dacă echipele au sarcini foarte bine stabilite şi nu ai o ierarhie foarte complexă, atunci este posibil. În plus, pentru noi a fost chiar mai uşor, pentru că am avut o echipă foarte talentată şi cu o vastă experienţă în 3D. Cred şi că viteza şi eficienţa celor care iau deciziile este de asemenea foarte importantă în realizarea unui film care să rivalizeze cu marile producţii americane, fără să ajungi în sapă de lemn.

Cât de numeroase sunt echipele care au lucrat la film?

Lucrăm cu aproape 100 de persoane, un număr rezonabil, dar modest dacă îl comparăm cu o producţie americană echivalentă, care foloseşte cam 300-600 de specialişti. Când lucrezi cu mai puţini oameni, ai nevoie de mult mai multă flexibilitate şi de capacitatea de a face mai multe lucruri. Cu cât echipa este mai mare, cu atât sunt mai fragmentate sarcinile fiecăruia. Fiecare animator se ocupă doar de o bucată dintr-un personaj. În cazul nostru însă, scene întregi au fost realizate de una sau două persoane. În acest fel, este mult mai motivant pentru ei, deoarece se simt mult mai implicaţi în realizarea filmului. Există însă şi un dezavantaj: pentru că toţi sunt foarte tineri – între 20 şi 30 de ani – cel mai dificil lucru este să îi păstrezi în slujba ta, pentru că sunt foarte căutaţi.

BIOGRAFIE BEN STASSEN

Născut în Belgia

1985:    A absolvit University of Southern California, secţia Cinema şi Televiziune

A lucrat timp de doi ani la US TV

1990:                     A descoperit animaţia realizată pe computer şi a produs MY UNCLE’S LEGACY, nominalizat la Globul de Aur pentru “Cel mai bun film străin”

1991:     A început să lucreze ca producător şi regizor pentru filme de “larg format” (în principal IMAX) pentru parcuri tematice şi muzee

1994:     A fondat compania de producţie şi distribuţie nWave Pictures

1998:     A regizat primul film în IMAX 3D, Encounter In The Third Dimension

A devenit expert în proiectarea filmelor IMAX şi a filmelor care folosesc alte tehnici cinematografice (Showscan, Iwerks, VistaVision)

2007:     A regizat primul lungmetraj, Fly Me To The Moon, prima animaţie produsă complet în relief 3D

2009:     Nominalizat la European Film Awards, la Premiul publicului

Lider mondial în cinema-ul digitat multiplatformă

Locuieşte şi lucrează în Belgia şi Statele Unite ale Americii

Lungmetraje în lucru: The Enchaunted House and African Safari 3D

FILMOGRAFIE

Lungmetraje:

2011:     Aventurile lui Sammy 2 (regizor – producător)

2009:     Aventurile lui Sammy (regizor – producător)

2007:     Fly me to the moon (regizor –coproducător executiv)

Filme IMAX:

2006:     African Adventure: Safari In The Okavango (scenarist – regizor – producător)

2004:     Wild Safari 3D (scenarist – regizor – producător)

2002:     Misadventures In 3D (co-scenarist – regizor –producător executiv)

2001:     Sos Planet (scenarist – regizor –producător executiv)

2000:     Haunted Castle (scenarist – regizor –producător executiv)

1998:     Alien Adventure (scenarist – regizor –producător executive – regizor foto)

Encounter In The Third Dimension (co-scenarist – regizor –producător executiv)

1996:     Thrill Ride: The Science Of Fun (scenarist – regizor –producător executiv – regizor foto)

Scurtmetraje:

1990-2009: Devil’s Mine Ride, Cosmic Pinball, Astro, Canyon Coaster, Volcano Mine Ride, Superstition, Secrets Of The Lost Temple, Rgb Adventures, Kid Coaster, Ocean Jungle, Grand Prix Raceway, Voyage Through The Center Of The Earth, Museum Of Virtual History, Aquaride, Haunted Mine Ride, Cosmic Coaster, Panda Vision, Haunted House.

Sinopsis:

Cele mai simpatice şi mai curajoase broscuţe ţestoase se întorc pe marile ecrane, oferind atât copiilor cât şi părinţilor o experienţă 3D mai fascinantă ca niciodată.

În Aventurile lui Sammy 2, cele două ţestoase, Sammy şi Ray, îi vor călăuzi pe “nou-născuţii” Ricky şi Ella în primul lor drum spre mare. Din senin însă, un braconier îi capturează şi îi trimite în Dubai, pentru a-i folosi la un spectacol acvatic pentru turişti. Acolo îl întâlnesc pe căluţul de mare Big D, care îi atrage în visul lui de evadare.

Dar Sammy şi Ray s-au aliat acum cu Jimbo, un peşte gelatinos, Annabel, o caracatiţă fermecătoare, Lulu, un homar arţăgos şi o familie întreagă de pinguini, construindu-şi cu ei propriile planuri de a scăpa de acolo. Micuţii Ricky şi Ella pornesc şi ei la drum, hotărâţi să îi salveze. În decorul fabulos al marilor oceane, o nouă serie de întâmplări pe muchie de cuţit îi aşteaptă pe aventurieri, în lupta lor pentru libertate.

În regia lui Ben Stassen, specialistul mondial în 3D, şi a lui Vincent Kesteloot, filmul Aventurile lui Sammy 2 3D va fi disponibil din 5 octombrie în cinematografe, fiind distribuit în România de MediaPro Distribution

Vezi trailer