Home » Camera secreta » Transformers 3 - nici Trabantul nu-i masina, nici robotu' limuzina

Criza de idei a lovit industria filmului american, pentru ca e a doua premiera din anul asta care face apel la teorii ale conspiratiei tip anii '60-'70. Daca in X-Men era vorba despre guvernul care foloseste mutanti sub acoperire, in Transformers e vorba despre adevaratele motive pentru care americanii au ajuns pe Luna.

Ei au ajuns pe Luna pentru a pescui niste roboti extraterestri mari cat macaralele din Drumul Taberei, iar pozele cu Neil Armstrong pe care le vedem noi astazi ne par trucate tocmai pentru ca s-a folosit Photoshop pentru eliminarea autobotilor din cadru. La cata celulita au pe ei, nu putem decat aprecia aceasta inteleapta decizie a sefilor de la NASA.

transformers

Robotul - cel mai bun prieten al omului

Pentru ca este un film din categoria "Intoarcerea razbunarii fiului lui Bruce Lee - partea a doua", avem ocazia de a-l vedea pe viteazul erou din filmul precedent (ShiaLaBeuf) intr-o postura tipica. Adica, dupa ce a salvat planeta in prima parte, acum isi cauta umil de lucru si cand isi gaseste, in sfarsit, nu face mai mult decat sa plimbe o teava prin intreprindere. Pardon, un teanc de hartii prin birouri. Adica e baiatul cu posta, mai pe scurt, in trustul patronat de John Malkovich. Intre timp, autobotii ajuta in secret omenirea sa inghete la loc calota glaciara, sa prinda teroristii arabi, sa puna la loc stratul de ozon si, in general, sa rezolve toate celelalte amenintari despre care stim cu totii ca ne pandesc dupa fiecare colt. Pe langa asta, isi mai cauta si senseiul pierdut pe luna cu ocazia ultimei prabusiri, sensei care e singurul in masura sa le rezolve niste probleme dificile de fizica, fara de care ar pica bacul cu siguranta.

Nebanuite sunt caile umorului

Dupa reteta Harry Potter, acest nou film Transformers face trecerea de la stilul vesel si lipsit de griji, in care stii ca baietii buni vor invinge fara prea mari batai de cap, la o atmosfera mai apocaliptica, in care si unii eroi pozitivi mor (definitiv, fara optiunea de Start New Game).

Umorul vine si el, voluntar sau nu, depinde de perspectiva din care privesti filmul. Pentru scenele menite sa destinda actiunea, au fost imaginati niste mini-autoboti dependent parca de pastile, agitati si incurca-lume. Acestia sunt un fel de gremlin motorizati, aflati la pragul critic dintre copilarie si adolescenta, fara prea mare contributie la firul epic, dar destul de potriviti pentru a fi pusi pe bordul masinii in locul catelului care da din cap. John Turturo, in rolul agentului Seymour Simmons, incearca sa ridice putin nivelul, dar nu trece de performantele unui clovn imbatranit si trist.

Umorul involuntar vine din felul in care sunt prezentate luptele dintre oameni si roboti. Avem, pe de-o parte, soldatii din trupele speciale, blindati si inarmati cu tot felul de puscoace spectaculoase, dar pe care le agita degeaba, deoarece in majoritatea filmului nu fac altceva decat sa fuga de colo-colo, ascunzandu-se de monstrii de metal care ii vaneaza ca pe rate, fara a-i nimeri, totusi, niciodata.

Transformers, Rosie

In sabii sa netaiem sau in lupta sa ne luptam

In ciuda faptului ca au lasere, plasme, teleportari de planete si, in general, energie cat sa acopere incalzirea intregului Bucuresti pentru cateva sute de ierni de-acum incolo, autobotii probabil ca s-au molipsit de la clanurile interlope din Craiova si prefera sa rezolve problemele in stilul clasic. Adica scot armele albe, sabiile, tevile si robinetele si se taie unii pe altii intr-o veselie.

Nici seful autobotilor, recuperat si reactivat intre timp, nu face o figura mai onorabila. Corupt pana in maduva oaselor, traseist politic de ultima speta, tradeaza si fuge in partidul celor rai, de unde porneste invazia pamantului.

In rolul lui Carly Spencer, iubita lui Sam Witwicky, apare modelul Rosie Huntington-Whiteley, care a fost luata, probabil, la pachet cu masinile luxoase, direct din clipurile publicitare, pentru ca altfel nu isi justifica in niciun fel prezenta. Daca era musai sa fie salvata o eroina la final, puteau la fel de bine sa salveze o roata de tractor, si ar fi economisit si ceva bani.

Daca vreti sa vedeti un film cu batai intre roboti, Transformers – Dark of the Moon e ceea ce va trebuie. Totul e sa nu va pierdeti rabdarea cand intre scenele interesante apar si calupuri cu actori umani. Inchipuiti-va ca e pauza de reclame si rugati-va sa treaca repede.

Alex Petrescu