Home » Camera secreta » 20 de seriale de văzut în familie

Ne-am uitat împreună prin casele multor familii prin intermediul televizorului până acum şi am ajuns să înlocuim cu emisiuni de diverse talente şi show-uri de cooking & travel bucuria de a urmări o poveste comună care să ne ţină pe toţi atenţi şi relaxaţi o oră, când stăm împreună pe canapea după masa de duminică. Încă ne mai pot uni serialele bune, altele decât telenovelele care încă tronează în fruntea audienţelor.
            Dincolo de micile ecrane, familii celebre (Guldenburg, Howard, Ewing, Carrington, Newman şi Abbott) au fost completate de familiile vesele din Full House, Everybody Loves Raymond, The Fresh Prince of Bel-Air, înlocuite apoi de familii care arătat cum plâng şi se bucură în final bogaţi şi săraci deopotrivă în America Latină, iar când obiceiurile de consum ale membrilor familiilor noastre reale s-au îndepărtat unele de altele, seniorii virând spre Turcia, India sau Coreea, locurile comune s-au regăsit prin câteva seriale animate dătătoare de relaxare, alături de Familiile Simpson, Flintstone, Jetson  (şi în unele familii mai relaxate alături de Bob's Burgers, South Park, American Dad, Family Guy), iar uneori în fața unor reality show-uri cu alde Kardashian - Jenner etc sau seriale cu şi despre mafioţi, detectivi, avocaţi, medici, soldaţi ori figuri istorice în miniserii dătătoare de inspiraţie, speranță sau suspine. Singurele familii care încă mai stârnesc râsete comune indiferent de momentul la care sunt difuzate pe televiziunile româneşti sunt Bundy (Married With Children) şi Heck (The Middle).

Ultimii 3 ani au reuşit, totuşi, să readucă în programele tuturor producătorilor de conţinut TV de peste ocean, şi nu numai, familia în diverse ipostaze, tocmai pentru a strânge laolaltă vârste diferite, oferindu-le subiecte de discuţie şi personaje cu care să se identifice după anumite trăsături de personalitate, nu după roluri impuse, moştenite sau alese. Familia din serialele comerciale ale ultimilor ani e diversă, în schimbare, adaptare şi cel mai important, aminteşte de iubire. Rolurile şi eforturile se împart, bătrânii sunt mai prieteni cu tehnologia, mamele sau taţii singuri îşi exprimă deschis sentimentele, emigranţii şi copiii lor născuţi într-o epocă privilegiată îşi expun şi repară conflictele după ce trec peste tarele lor generaţionale, relaţiile se repară cu sprijin şi dragoste necondiţionată, iar umorul reuşeşte să scoată la iveală şi să vindece complexe, certuri şi frustrări sau chiar să ajute în lupta cu diverse adicţii.

1. This Is Us a avut parte de o mulţime de laude din partea criticilor şi a publicului, deopotrivă, spre bucuria celor de la NBC care i-au încredinţat lui Dan Fogelman  (Tangled; Crazy, Stupid, Love; Cars; The Neighbors; Galavant) frâiele unui proiect despre destinele unor copii născuți în aceeași zi cu tatăl lor (pentru doi albi biologic, pentru unul negru adoptiv), comunicarea dintre ei pe parcursul copilăriei, adolescenței și la maturitate, în special după apariția în peisaj a tatălui biologic care își trăiește șansa la o bătrânețe liniștită alături de nepoții la care renunțase să spere (Sterling K. Brown a dunat pentru acest rol un premiu Emmy, un Glob de Aur, un premiu Critics' Choice Award și multe altele), iar Milo Ventimiglia şi-a câştigat şi mai mulţi fani pentru scenele flashback care-i prezintă personajul în cele mai dificile situaţii şi în cele mai sexy outfit-uri. Familia Pearson va mai avea parte de 18 episoade în sezonul 3 ce va debuta în septembrie.

2. Queen Sugar a reuşit să adune peste 450.000 de like-uri pe pagina oficială de Facebook, din empatie. Serialul ăsta regizat de Ava DuVernay îţi face cunoştinţă cu Charley Bordelon (Dawn-Lyen Gardner) o bogătaşă nevastă de jucător NBA care se mută din Los Angeles în Louisiana cu fiul ei, Nova Bordelon (Rutina Wesley) o activistă şi jurnalistă din a New Orleans, fratele Ralph Angel (Kofi Siriboe), un tată singur, fost pușcăriaş, om cu multe greutăţi care îşi caută de lucru în timp ce îngrijeşte un copil abandonat de mama lui dependent de droguri. Şi drama lor de familia care împarte o fermă e un pretext bun pentru a vorbi despre problem financiare, legi nedrepte, rasism, schimbări economice, politică şi educaţie, fără să pară intruziv, ci cât se poate de uman şi actual. Poate vă interesează şi cartea Queen Sugar scrisă de Natalie Baszile care stă la baza serialului din care puteţi urmări deja 3 sezoane.

3. Victoria e genul ăla de serial care spune povestea unei regine cu lipici de care te ataşezi instant, fiindcă actriţa Jenna Coleman, cea care-ţi arată transformarea Victoriei din copilă în regină respectată în toate colţurile lumii, e magistrală. O grămadă de actori frumoşi populează micul ecran în acest serial de văzut pe HBO şi HBO GO, gata de al treilea sezon. Chimia dintre Jenna şi Tom Hughes (Prinţul Albert) s-a simţit şi dincolo de micul ecran, cei doi devenind un fericit cuplu. S-ar putea să vă emoţioneze până la lacrimi eforturile tinerei regine de-a se elibera de sub tutela părinţilor, poveştile secundare de iubire dintre alte personaje, inclusiv un cuplu gay, dramele de familie sau chiar strategiile diplomatice.

4. The Crown e unul din serialele - bijuterie de pe Netflix care parcurge inteligent şi inspirat povestea reginei Elisabeta a II-a dianainte şi de după încoronare, relaţia dintre regina jucată de Clare Foy şi prinţul Philip interpretat de Matt Smith, suferinţele în amor ale prinţesei Margaret (superba Vanessa Kirby), şi dedesubturile celor mai controversate decizii, vizite diplomatice şi scandaluri care-au marcat istoria Marii Britanii şi a lumii.

5. Little Women e o nouă dramatizare a romanului scris de Louisa May Alcott care urmăreşte maturizarea surorilor March cu toate dramele aferente, în timpul Războiului Civil din America. Actriţe frumoase, decoruri idilice, culori minunate, veterana Angela Lansbury în rolul mătuşii, cam astea ar fi principalele motive care fac din această miniserie o experienţă extrem de plăcută în familie. A, şi s-ar putea să facţi o pasiune pentru Maya Hawke (aflată la debut în rolul lui Jo March), fiica actorilor Uma Thurman şi Ethan Hawke, care va apărea în Stranger Things şi Ladyworld.

6. Modern Family primește inimioare de la zeci de milioane de oameni din 2009 încoace. Sezonul 9 a debutat în septembrie anul trecut și reușește să țină pasul cu toate schimbările. Dar actorii au reușit să producă la rândul lor schimbări: personajele Mitch și Cam au strâns găleți de lacrimi la nunta lor, iar clanurile Pritchett și Dunphy și-au crescut copiii sub ochii noștri, și-au schimbat joburile, au testat antreprenoriatul și își caută împreună fericirea. Actori frumoși, scenariu amuzant, situații conflictuale rezolvate cu dragoste, senzația că ai nevoie de un carnețel să notezi citate sau de aplicații de făcut meme-uri, ce-ți trebuie mai mult să rezolvi problemele nepuse pe tapet în familie? O să-i adori pe Jay, Gloria, Manny, Joe, Phil, Alex, Mitch, Cam, Luke, Haley şi Lily dacă n-ai văzut deja serialul ăsta (adus la noi pe PRO X și HBO 3), fiindcă altfel e tristă fiecare pauză dintre sezoane.

7. Atypical e genul ăla de serial single camera care nu pare să aibă altă miză decât urmărirea unor personaje în situaţii care să te facă să te gândeşti mai bine la felul în care te porţi cu persoane cu probleme, în cazul ăsta un băiat cu o formă de autism care totuşi îi permite să se adapteze cumva într-un colectiv. Însă, creatoarea Robia Rashid (care-a produs The Goldbergs) te face să empatizezi cu toate personajele care gravitează în jurul puştiului de 18 ani Sam Gardner (Keir Gilchrist) care e decis să afle ce este dragostea, să meargă la bal şi să aibă prietenă. În vreme ce tatăl (Michael Rapaport) reuşește cu mari eforturi să se apropie de el cu adevărat şi să-şi exprime sentimentele, mama (Jennifer Jason Leigh), care face de toate, simte şi ea nevoia eliberării de stres într-o relaţie pasageră, în vreme ce sora protectoare vrea să-şi facă un viitor şi o carieră departe de presiunile familiei şi de responsabilitatea de a avea grijă de fratele de care-şi dă seama că nu doreşte să se despartă.  Al doilea sezon al acestui serial dulce, comercial şi bine targetat, se va lansa pe Netflix în august, timp berechet pentru ca oamenii să-şi mai liniştească reacţiile şi să accepte convenţia, în loc să comenteze că e plin de stereotipuri sau că actorul nu are o tulburare din acest spectru.
            Din aceeaşi zonă tematică e şi Speechless, cu Minnie Driver, John Ross Bowie, Cedric Yarbrough, serial care-a povestit vreme de 2 sezoane tot felul de situații cu care s-a confruntat un copil cu nevoi speciale și prin ce trece familia lui.

8. One Day at a Time a făcut istorie cu originalul din perioada 1975–1984, însă nici noua versiune a serialului în care o mamă singură de origine hispanică (Justina Machado), asistentă medicală, creşte doi copii, ajutată de bunica mereu veselă şi dansatoare care ţine la toate obiceiurile cubaneze (Rita Moreno) şi de vecinul bogat şi băgăcios, nu e de lepădat. Poate de aceea în 2019 o să apară sezonul al treilea, în care lumea deja speră să vadă că mama-şi reface viaţa cu un tip hot, fata va fi în continuare fericită şi acceptată ca lesbiană, iar băiatul frumos şi deştept îşi va găsi vreo pasiune intelectuală şi bănoasă, şi toţi vor trăi fericiţi, aşa cum ai vrea să-i vezi pe toţi cei apropiaţi, fiindcă serialul ăsta are darul de-a te trece visceral prin toate emoţiile. Merită o zi de #binge pe Netflix!

9. Fresh Off the Boat a debutat în 2015 şi are 4 sezoane bine scrise cu care Nahnatchka Khan se poate mândri în calitate de creator şi coordonator al unei echipe inspirate. E un sitcom despre o familie taiwaneză - Huang - care încearcă să prospere în miezul Americii cu o afacere neaoşă: un restaurant al cărui meniu se bazează pe fripturi. Randall Park şi Constance Wu au o chimie fantastică în rolurile părinţilor care încearcă să se adapteze fiecare în felul lui culturii americane şi să păstreze în acelaşi timp tradiţiile moştenite, dar mai interesant e felul în care reuşesc să arate cum arată din afară fiecare cultură şi ce se află în spatele prejudecăţilor, stereotipurilor şi generalizărilor televizate până acum.

10. Black-ish a împlinit 4 ani şi a ajuns le sezonul 4, poate şi pentru că satisface nevoile fanilor unor seriale ca The Cosby Show sau Good Times, fiind mult mai ancorat în realitatea păturii superioare a clasei de mijloc în care o familie de culoare îşi creşte copiii, încercând să păstreze elemente identitare în contextul în care trăiesc într-o comunitate majoritar albă. Kenya Barris a creat un serial în care se vorbeşte despre discriminare într-un mod direct şi amuzant, pe înţelesul tuturor, un cuplu haios cu bună chimie graţie actorilor  Tracee Ellis Ross şi Anthony Anderson, dar şi copii talentaţi care pot primi spinoff-uri - cum e  Yara Shahidi care are tot rolul Zoey Johnson în serialul Grown-ish, unde ne arată viaţa ei la colegiu.

11. Young Sheldon a fost aşteptat de mulţi dintre fanii serialului The Big Bang Theory, curioşi să afle cum era fizicianul Sheldon Cooper în copilărie, cum se descurca familia lui în anii 80 cu germofobia lui şi care era relaţia cu părinţii, sora geamănă şi fratele mai mare, bunica şi puţinii prieteni. Serialul desluşeşte una din cele mai mari dileme: de ce desconsideră Sheldon geologia şi arată în sfârşit cum a apărut obiceiul care-l urmăreşte la maturitate - cântecul de leagăn fără de care nu poate adormi când e răcit. De rolul principal se achită admirabil Iain Armitage (pe care poate l-ai văzut în miniseria Big Little Lies, în The Glass Castle sau în Our Souls at Night), în special în scenele cu super talentata Reagan Revord, interpreta rolului Missy, sora geamănă a lui Sheldon.

12. Mom vine de la o echipă de creatori inspiraţi - Gemma Baker, Eddie Gorodetsky, Chuck Lorre, care funcţionează de 5 sezoane pe CBS cu o distribuţie fantastică, avându-le în prim plan pe Anna Faris, Allison Janney în rolurile a două femei abstitente de la alcool şi droguri, fiică şi mamă, care încearcă să-şi repare relaţia afectată de anii de abandon şi adicţie, relaţiile cu copiii, respectiv nepoţii, şi să-şi schimbe viaţa. Situaţiile dintre cele mai diverse prin care trec le cresc inteligenţa emoţională şi şansele de a construi ceva împreună. O să-ţi placă toate personajele, actorii invitaţi (Octavia Spencer, Rosie O'Donnell, Beverly D'Angelo, Joe Manganiello, Chris Pratt, Kristin Chenoweth şi mulţi alţii) şi mai ales cele mai bune glume scrise special pentru Allison Janney (câștigătoarea unui Oscar pentru rolul din  I, TONYA)

13. The Mick e la adoilea sezon pe FOX, fiindcă a avut succes cu povestea unei pierde-vară care se trezeşte în situaţia neplăcută iniţial de a avea grijă de cei trei copii răzgâiaţi ai surorii bogate care pleacă din ţară când află că e urmărită de FBI pentru că bărbatul a delapidat sume imense printr-o schemă Ponzi. Kaitlin Olson (care e foarte cool şi în It's Always Sunny in Philadelphia) e Mick, mătuşa care vrea doar bani şi viaţa uşoară, iar pentru asta o are parteneră de nebunie pe Carla Jimenez care joacă rolul menajerei sclifosiţilor Pemberton, iar Scott MacArthur e prostănacul Jimmy care i-a fost iubit lui Mick în tinerețe şi s-a aciuat pe la conac să-i înveţe pe copii toate prostiile din lume.
            O să vă distreze aventurile copiilor de bani gata - Sabrina cea deşteaptă, populară şi fiţoasă, Chip cel zgârcit şi disperat să fie admirat, şi Ben mezinul cu cele mai dubioase apucături şi sensibilităţi.

14Transparent a reuşit să ajungă din 2014 până acum în toate topurile criticilor şi iată, 2018 aduce sezonul 5, cu Jeffrey Tambor în rolul Maurei, a cărei tranziţie a stat în centrul poveştilor despre traume din copilărie, conflicte între generaţii şi răstălmăcirea tuturor rolurilor, până la renunţarea la construcţii şi asumarea responsabilităţilor în funcţie de empatia şi personalitatea fiecăruia. Mort le spune copiilor adulţi şi pe la casele lor că nu-şi reface viaţa după divorţ pentru că… vrea să fie de fapt, în faţa tuturor, femeia Maura, aşa cum simte. Transparent, serialul care jonglează locaţii între Los Angeles, Israel şi Palestina, poate deveni enervant din prima dacă trăieşti cu impresia că filmele-ţi bagă pe gât agende, în loc să vezi toate unghiurile poveştii, dar dacă vrei să vezi cum funţionează o distribuţie care are nişte situaţii şi dialoguri pe care le evită oamenii în viaţa reală, e o alegere nimerită şi o sursă de teme de discuţie cu prietenii și familia, până de prinzi că iubirea chiar există, contează și vindecă.

15. Catastrophe are două premii Emmy şi vreo zece nominalizări, deşi merită mai multe. De 3 sezoane (anul ăsta vine al patrulea), americanul Rob şi irlandeza Sharon care se cuplează întâmplător şi se trezesc părinţi, apoi cuplu căsătorit, cu o grămadă de probleme pe cap (job, casă, relaţii cu părinţii, dubii în amor), amuză milioane de oameni într-o poveste bine articulată, dinamică şi diferită de toate siropoşeniile care s-ar fi putut face din subiectul ăsta. Toate steluţele din lume pentru scenariști, actori și Amazon.

16. Better Things s-a născut la masa la care-au stat la pritocit scenariul Pamela Adlon şi Louis C.K., Adlon jucând rolul principal, cel al lui Sam, o actriţă libertină care încearcă să facă faţă responsabilităţilor de mamă singură a două fete frumoase şi deştepte, aşteptărilor mamei care-i mai tot timpul rigidă şi arţăgoasă, şi situaţiilor în care o aruncă jobul şi pasiunile.  Te trece prin toate stările şi înlocuieşte câteva şedinţe de terapie de care nici nu ştiai că ai nevoie, dar poate genera câteva discuţii care să îmbunătăţească nişte relaţii de familie, acolo unde e cazul. De vizionat pe HBO și HBO GO.

17. Godless e una din cele mai bune producţii western din ultimii 10 ani, filmate impecabil, în care îl vedeţi Jeff Daniels în rolul lui Frank Griffin, un pistolar care hăituieşte fostul partener,  Roy Goode (britanicul Jack O’Connell), situaţie care-l aduce în confruntarea cu un întreg oraş unde locuiesc doar femei. Michelle Dockery se descurcă bine cu puşca, iar Scoot McNairy, Thomas Brodie-Sangster şi Sam Waterston sunt oamenii legii pe care ţi i-ai dori de partea ta zilnic.

Scott Frank (scenaristul Logan, Wolverine, Marley & Me) s-a ocupat de regie, iar Steven Soderbergh a fost producător executiv.

18.  The Last Man on Earth e unul din serialele alea de pe FOX care par stupizele dar te prind într-un binge de care scapi greu, pentru că scenaristul Will Forte arată că are vreo 20 de ani de comedie la activ, şi te ţine-n povestea lui Phil Tandy Miller care se trezeşte singurul supravieţuitor din oraş după o emidemie ciudată care-a decimat populaţia, aşa că porneşte prin toată America în căutarea altora care să-i ţină companie. Cum ajunge Tandy să se amorezeze de o blondă superbă (January Jones) şi să se însoare cu o femeie ţăcănită (Kristen Schaal), să-şi regăsească fratele izolat pe staţia spaţială, să se împrietenească bine cu alţi 3 bărbaţi şi două femei care-i devin grup şi familie, să-i conducă prin tot felul de locuri, câţi dintre ei rămân în viaţă şi cine, când, cum şi unde se mai alătură aventurilor supravieţuitorilor care vor să aducă pe lume copii în noua lume, vedeţi pe parcursul a patru sezoane (episodul 14 din sezonul 4 e pe 8 aprilie). Poate îţi dă idei pentru propria strategie într-un scenariu similar sau postapocaliptic.

19. The Fosters urmăreşte din 2013 încoace două femei care-şi întemeiază împreună o familie, cresc copii adoptivi, biologici şi în plasament. În cinci sezoane care se termină prin iunie, vezi copiii crescând şi trecând prin toate dramele adolescentine, şi părinţii învăţând din fiecare lecţie de viaţă, aşa cum ar trebui să facem cu toţii.

20. Grace and Frankie va reveni cu sezonul 5 în 2019, însă, până atunci, te poţi delecta pe Netflix cu 4 sezoane în care Jane Fonda şi Lily Tomlin ajung să împartă bucurii şi necazuri după ce trec peste divorţurile care le aduc pe ele împreună într-o casă pe plajă, apoi într-o afacere inedită, şi pe foştii soţi împreună într-o căsnicie pe care şi-o doriseră toată viaţa, dar n-au avut curaj până la bătrâneţe. Sam Waterston şi Martin Sheen în rolurile avocaţilor cu viziuni şi personalităţi diferite care-şi iubesc necondiţionat fostele soţii, precum şi copiii din dotare, o să-şi devină la fel de dragi ca unchii sau bunicii pe care nu i-au văzut de multă vreme, iar scenariul te va pune în situaţia de a-ţi alege personaje favorite, de a evita etichete şi de a le însoţi soluţiile în situaţii critice cu oftaturi sau aplauze.