Home » Camera secreta » ”Star Trek Into Darkness” și războiul cailor putere: Audi versus Mazda

Oficial, Mazda merge mână în mână cu cei de la Paramount Pictures în campania de promovare a ultimul film din seria ”Star Trek”. Dar ce te faci când producătorul german de automobile Audi  vine pe piață cu cea mai tare reclamă, care i-a năucit complet pe fanii Star Trek, aducându-i pe cei doi Spock în același film?! Filmuletul de 2 minute  și 44 de secunde îi prezintă pe Leonard Nimoy, cel care l-a interpretat pe Spock în 1966 și Zachary Quinto, vulcanianul din 2009. Pe lângă ironia la adresa bătrânescului Mercedes-Benz CLS 550, Audi mai face mișto și de “Hobbitul”, în care Nimoy interpreta Balada lui Bilbo Baggins. Lesne de imaginat că acest lucru a generat o situație destul de stânjenitoare între Paramount și Mazda.

Se întâmplă destul de rar ca două branduri distincte să „se şicaneze” într-o campanie de marketing pentru promovarea aceluiași film. Au fost cazuri în care sponsorii oficiali ai  Festivalului de Film de la Sundance au fost iritați de faptul că unele branduri din aceeași categorie aveau în vizor celebrități  și producători de film. De exemplu, este scandaloasă reclama cu Papa Ioan difuzată de canalul NBC în timpul showlui ”Ucenicul” (titlul original The Apprentice), imediat după finalizarea unei probe iar concurenţii au avut de realizat o pizza ce semăna izbitor cu cea de la Domino Pizza. Mazda a demarat o mega campanie de promovare a filmului „Star Trek”, lansând un spot TV de 30 de secunde şi un clip pe YouTube, o campanie social media pe Facebook şi Twitter, reclame publicitare în reviste şi afişe pentru distribuitorii de film. Se întâmplă frecvent ca un studio de film să se asocieze cu un producător de automobile pentru a-şi face cunoscute filmele într-o manieră neconvenţională. Evident, constructorul japonez de autoturisme, filmul „Star Trek” a profitat de această ocazie pentru a-şi promova noua Mazda 6 sedan, care integrează linia de design Kodo şi gama de tehnologii Skyactiv şi i-ACTIVESENSE. Menţionăm că autoturismele Mazda nu apar în film.

Însă reclama celor de la  Audi - postată luni, 6 mai, pe site-ul  YouTube - a reuşit să strângă peste 2 milioane de vizualizări şi în trei zile a devenit cel mai distribuit clip în 20 de regiuni ale ţării. Această reclamă este cam agresivă din punct de vedere al concurenţei, dar interacţiunea dintre cei doi actori (Quinto şi Nimoy) şi coloana sonoră spectaculoasă, face deliciul acestui moment absolut special. Odată cu această reclama, cei de la Audi îşi prezintă noile tehnologii futuriste şi maşina care se parchează singură, fapt care reuşeşte să-i impresioneze pe cei doi Spock. În fine, nici  Mazda şi nici cei de la  Paramount nu au putut face nimic legat de apariţia acestei reclame, cu toate că cei din urmă colaboraseră anterior cu  Audi pentru franciza „Iron Man”.

Pe scurt, după un scenariu de Paul Downs şi Lucia Aniello, cei doi prieteni,  Quinto şi Nimoy, se provoacă reciproc la o cursă spectaculoasă de maşini. Dar Zachary Quinto, cel care conduce noul model Audi A7, trişează puţin pentru a ajunge la destinaţie, lucru pe care Leonard Nimoy nu prea îl poate face cu maşina sa şi astfel de declanşează eternul conflict dintre generaţii. Reclama Audi scoate în evidenţă nu doar diferenţele dintre nou şi vechi, ci legătura dintre cei doi actori şi aportul acestora pentru îmbunătăţirea personajului Spock. Cei de la Audi consideră clipul, care îi are ca protagonişti pe cei doi Spock, drept cea mai recentă comedie scurtă dintr-o serie în care au jucat anterior actori precum Parker Posey, Joel McHale şi Melissa McCarthy şi, datorită acordului de sponsorizare dintre producătorul german de automobile şi Academia de Televiziune, Arte şi Ştiinţe, au fost lansate în apropierea decernării Premiilor Emmy.

Joseph Assad, producătorul executiv, a declarat că alegerea celor doi actori cunoscuţi pentru rolurile lor celebre a reprezentat o adevărată provocare şi un mare risc totodată, deoarece fanii acestor două personaje sunt foarte pătimaşi, iar dacă această reclamă atinge vreo coardă sensibilă, lucrurile pot degenera rapid. Tot acesta a mai afirmat că există două categorii de fani: cei pasionaţi de automobilele Audi şi susţinătorii împătimiţi ai personajului Spock şi implicit ai celor doi actori. Dacă ceva nu ar fi mers cum trebuie, am fi fost puşi la zid într-o clipită. Intenţia noastră de a realiza acest spot nu trebuie privită ca o lovitură sub centură dată producătorului japonez Mazda. De fapt, la sfârşitul anului trecut, când am început filmările pentru această reclamă, ne-am asigurat ca numele „Star Trek” să nu fie rostit şi chiar am refuzat cererea lui Nimoy de a se afişa cu jacheta purtată în „Star Trek”. Mai mult decât atât, la acea vreme, noi nu ştiam de vreun acord încheiat cu vreun producător de automobile şi, oricum, am fost foarte atenţi să „nu călcăm pe nimeni pe bombeu” sau să menţionăm numele francizei în reclama noastră”.

Cu toate acestea, faptul că reclama Audi a fost lansată cu puţin timp înainte de premiera mondială a ultimului film din seria „Star Trek”, programată pentru mijlocul lunii mai, nu a fost deloc întâmplătoare, zicem noi! Iar succesul acesteia a fost fantastic, depăşind cu mult aşteptările celor de la Audi. Acest lucru nu a rămas însă fără urmări, iar departamentele de marketing ale studiourilor de film intenţionează să introducă o nouă clauză contractuală cu actorii privind campaniile de promovare, respectiv de a nu mai apărea în proiectele niciunui brand rival şi nici o altă campanie desfăşurată în jurul filmului.

Atât reprezentanţii producătorului japonez Mazda, cât şi cei de la Paramount Pictures au refuzat să facă vreun comentariu legat de această situaţie.