Home » Camera secreta » Intrigi, sex şi spionaj corporatist sunt ingredientele thriller-ului „Paranoia”

Liam Hemsworth, unul dintre protagoniştii filmului „Hunger Games”, pătrunde alături de celebrii actori Gary Oldman şi Harrison Ford în lumea spionajului corporatist.

Thriller-ele care abordează intrigile şi dedesubturile complexe din interiorul marilor companii pot părea, la prima vedere, insipide şi lipsite de adrenalină. Un astfel de film este „Duplicity”, care, deşi a beneficiat de nume sonore în distribuţie, precum Julia Roberts şi Clive Owen, nu a avut un impact deosebit asupra publicului şi nu este exclus ca pelicula „Paranoia” să aibă aceeaşi soartă.

Povestea unui tânăr absolvent de facultate foarte inteligent şi ambiţios recrutat pentru a fura secrete profesionale de la managerul unei companii rivale de telecomunicaţii nu ar trebui, teoretic, să stârnească conflicte pe viaţă şi pe moarte care să ţină spectatorii cu sufletul la gură. De asemenea, în ciuda numelor mari ce apar pe afişul filmului, e greu de crezut că pelicula „Paranoia” va avea un succes răsunător de box-office.

Adam Cassidy (Liam Hemsworth) şi un grup de prieteni tineri sunt foarte dezamăgiţi de refuzul primit din partea şefului lor, tiranul Nic Wyatt (Gary Oldman), în legătură cu  noul dispozitiv creat de aceştia. După ce sunt concediaţi, Adam decide să se răzbune pe şeful său şi, folosindu-se de cardul de firmă al acestuia, îşi scoate prietenii în oraş la un chef de pomină. Wyatt îi cere restituirea cardului şi îi promite că va da uitării acest incident, în schimbul obţinerii unor secrete profesionale de la rivalul său de temut. Neavând cale de întors, Adam acceptă planul şi se angajează la compania concurentă, Eikon Corp., condusă de fostul partener şi mentor al lui Wyatt, Jock Goddard, interpretat de Harrison Ford (actorul apare ras în cap, semănând izbitor cu Jeffrey Bezos, fondatorul site-lui Amazon).  Eroul nostru îşi va da seama rapid că nu este decât un „pion” într-un joc fără scrupule, în care protagoniştii încalcă toate regulile pentru a câştiga. Situaţia se complică şi mai mult odată cu intrarea în schemă a FBI-lui, care încearcă să-l convingă pe Adam să-i ajute în ancheta lor legată de practicile dubioase ale marilor companii de telecomunicaţii.

Scenariul, care poartă semnătura lui Jason Hall şi Barry L. Levy, după romanul omonim al scriitorului american Joseph Finder, debutează cu majore probleme de credibilitate. De exemplu, Adam ajunge într-o poziţie de conducere în compania Goddard cu o uşurinţă remarcabilă, fără a avea succese răsunătoare în carieră. Este lesne de înţeles că ascensiunea fulminantă a lui Adam nu a fost întâmplătoare, iar diabolicul Goddard se va folosi de acesta şi-l va azvârli în infernul spionajului informaţional. Este limpede că toţi oamenii sunt duplicitari, însă felul în care unii dintre aceştia reuşesc să-şi pună în aplicare planurile, cu atât de puţine erori, este o adevărată „artă”.

Punctul slab al peliculei „Paranoia” îl constituie faptul că nu prea există oameni de calibru în acest joc de-a şoarecele şi pisica. Dualitatea lui Adam şi dorinţa lui de a reuşi în carieră, cu orice preţ, fac din el un personaj lipsit de suflet, iar scenele în care protagonistul nostru stă alături de tatăl său bolnav (Richard Dreyfuss) şi îl înveleşte cu pătura, sunt încercări forţate pentru a câştiga simpatia publicului.

Atât Stoddard, cât şi Wyatt sunt rechini cu sânge rece, iar iubita lui Adam, interpretată de Amber Heard, se încadrează în aceeaşi tipologie cu aceştia, fiind infatuată şi lipsită de scrupule.

În altă ordine de idei, mărturisim că performanţele actoriceşti ale lui Hemsworth nu ne-au dat pe spate, însă secventele în care frumosul actor apare la bustul gol nu au trecut neobservate.

Nu acelaşi lucru putem spune despre Oldman şi Ford, care sunt absolut încântători în pielea celor două personaje machiavelice, iar Embeth Davidtz, asociata lui Oldman, oferă plus-valoare personajului său.

Regizorul australian Robert Luketic („21”, „Legally Blonde” şi „The Ugly Truth”) nu este un favorit al specialiştilor, dar speră să se reabiliteze în ochii spectatorilor şi al criticilor odată cu schimbarea registrului, trecând de la comedie la thriller.

În final, dar nu în cele din urmă, trebuie să punctăm eleganţa clădirilor de birouri, ce oferă o superbă privelişte asupra împrejurimilor, precum şi reşedinţele somptuoase ale miliardarilor, surprinse atât de bine de directorul de imagine David Tattersall, secondat de designerii de producţie artistică David Brisbin şi Missy Stewart.

Din distribuţia filmului „Paranoia” mai fac parte Lucas Till, Julian McMahon şi Josh Holloway.