Home » Camera secreta » Riddick, anti-eroul rebel cu ochi strălucitori, căutat de toţi vânătorii de recompense din galaxie

Personaje de calibrul lui Richard B. Riddick sunt cam scumpe la vedere în zilele noastre. Riddick (Vin Diesel) este un anti-erou de modă veche, pregătit să facă orice ca să supravieţuiască, respectând în acelaşi timp, un cod al onoarei, valabil pentru cei mai mari luptători.

Din câte am constatat, mai toţi anti-eroii, fie că sunt din cărţi sau filme,  sunt mereu înconjuraţi de personaje incitante. Ei ies cel mai bine în evidenţă când apar lângă tot felul de ciudaţi sau ticăloşi. Această filozofie am mai întâlnit-o atât la  Parker (Jason Statham), cât şi la Kerr Avon (Paul Darrow) din seria SF „Blake’s 7”, personaje care îşi fac propriile legi şi nu se abat de la ele niciodată!

Pitch Black” este un film extraordinar, tocmai prin prisma faptului că personajul principal,  Richard B. Riddick, este însoţit de personaje fascinante. În „Cronicile lui Riddick”, cel de-al doilea film din serie, miturile, profeţiile şi clădirile futuriste au o pondere mai mare. Spre deosebire de primele două filme din serie, în „Riddick” nu regăsim nici mituri şi nici personaje „memorabile”, cu excepţia lui Boss Johns (Matt Nable), al cărui rol devine interesant chiar la finalul filmului (destul de târziu, din păcate).

Am tot auzit zvonuri, conform cărora  Riddick ar fi misogin, lucru accentuat şi de schimbul de replici avut cu Dhal (Katee Sackhoff), singurul personaj feminin din film. Punctul culminant îl atinge comentariul lui Riddick, atunci când doreşte să o complimenteze pe aceasta, spunându-i nonşalant:  „Îmi place oja ta. Se asortează cu sfârcurile”. Misogin sau nu, un lucru este cert:  Riddick a reuşit  să o transforme pe lesbiana declarată, într-o pisicuţă care toarce la mângâierile sale.

În ceea ce priveşte scenariul, putem spune că şchioapătă destul de tare, dialogurile sunt fade, anumite expresii sunt transferate de la un personaj la altul şi  abundă în clişee, de tipul: 1) Personajul principal este subestimat de semenii săi, care se consideră superiori atât din punct de vere intelectual, cât şi numeric; 2) Atunci când Riddick foloseşte expresii  „codate”, de tipul  „Nu uitaţi momeala”, toată lumea râde de el; 3) Apoi se întâmplă ceva dramatic, moment în care Riddick preia controlul şi reuşeşte să elimine pe câţiva dintre inamicii săi; 4) Riddick replică: „V-am spus să nu uitaţi momeala”, şi toţi îşi dau brusc seama că el plănuise dinainte toată tărăşenia….

Trebuie să recunoaştem că nu ne plictisim niciodată să-l urmărim pe Vin Diesel în timp ce îi măcelăreşte pe cei care îi vor capul şi admirăm arta cu care izbuteşeşte să scape nevătămat din mijlocul iadului dezlănţuit.

Pentru că tot am făcut comparaţii cu primele două filme, „Riddick” vine cu un element nou: nesiguranţa. Începutul filmului este trist şi dureros pentru eroul nostru, care, rănit pe planeta aceea ostilă, pentru prima oară, se simte nesigur pe el, cu toate că îşi găseşte resursele necesare şi îşi  „croieşte” drum printre inamicii săi, se simte mereu slăbit şi copleşit de toată situaţia…..Mărturisim că ne-ar fi plăcut să se exploreze mai mult această latură vulnerabilă a personajului central.

Chiar dacă este o producţie care  se focusează exclusiv pe viaţa anti-eroului solitar, considerăm că lipsa inovaţiei în scenariu, precum şi acţiunea mai slabă din prima parte a filmului, reduc din succesul proiectului.

Produsă chiar de Vin Diesel şi regizată de David Twohy, cel care a semnat şi primele două filme: „Pitch Black” (2000) şi „Cronicile lui Riddick” (2004), pelicula SF îi mai are în distribuţie pe Karl Urban, Katee Sackhoff, Jordi Mollà, Matt Nable şi Dave Bautista.