Home » Camera secreta » „American Sniper” - unul dintre cele mai dure filme de război realizate la Hollywood în ultimii ani

Regizat de Clint Eastwood, la scurt timp după ce a terminat filmul Jersey Boys, American Sniper s-a dovedit a fi cel mai puternic efort regizoral al cineastului de la Invictus (2009) încoace. Pelicula începe cu un moment de suspans, în care personajul principal, Chris Kyle (Bradley Cooper), trebuie să ia o decizie importantă, scenă care ne taie răsuflarea şi în acelaşi timp, ne dezvăluie tema principală a  filmului.

American Sniper este bazat pe povestea adevărată a lunetistul Chris Kyle, devenit o adevărată legendă a armatei americane, pentru modul în care a luptat în Iraq, pretejându-şi colegii de arme. Acurateţea ţintei sale a salvat numeroase vieţi pe câmpul de luptă, motiv pentru care colegii de arme l-au supranumit “Legenda”.

Scenariul adaptat de Jason Dean Hall după autobiografia scrisă de Chris Kyle, începe cu un prolog despre Iraq, arătându-l apoi pe Kyle în timpul copilăriei şi adolescenţei. Un incident în curtea şcolii, îl determină pe tatăl său (Ben Reed) să-i ţină un discurs despre ce înseamnă să fii un tip dur, mai exact, că trebuie să-i ajuţi pe cei mai puţin puternici ca tine. După terminarea şcolii, l-a atras o carieră în concursurile de rodeo, dar un accident destul de serios l-a determinat să renunţe la această ocupaţie şi să se orienteze spre un loc în rândul puşcaşilor marini americani. Hotărârea lui vine după ce vede la TV atacurile din 1998 asupra ambasadelor americane din Tanzania şi Kenya. Datorită talentului şi precizia sa cu arma, Chris a fost inclus în trupele Navy Seals. În acest timp, Kyle o cunoaşte şi pe viitoarea lui soţie, Taya (Sienna Miller).

Chris Kyle a adunat 160 de victime confirmate, cu toate că recordul oficial depăşeşte cifra de 255 morţi. Această performanţă l-a transformat în cel mai letal lunetist din istoria armatei americane.

Eastwood a reuşit să realizeze numeroase scene de luptă în care Kyle este obligat să ucidă femei şi copii. Violenţa şi relaţia sa cu istoria americană şi personajul american, este una dintre temele principale pe care Eastwood le foloseşte, atât ca regizor cât şi ca actor. Legendarul cineast a vrut să fie cât se poate de obiectiv şi nu pomeneşte nimic despre războiul din Iraq, dacă a fost sau nu o idee bună. S-a întâmplat pur şi simplu, iar Kyle a fost prins acolo, departe de familie. Cu toate acestea, a reuşit să fie un tată şi un soţ devotat. Kyle nu este doar un actor în acest război, este credincios muncii sale şi face tot posibilul pentru a-şi apăra camarazii.  Atunci când unul dintre soldaţi este ucis în misiune, Kyle se întoarce în SUA pentru a participa la funeralii. La mormântul acestuia, o rudă apropiată a soldatului, citeşte una dintre ultimele sale scrisori, în care îşi exprimă îndoiala şi dezamăgirea despre război. În drum spre casă, Chris îi mărturiseşte soţiei sale, că scrisoarea este aceea care i-a omorât prietenul. Taya nu ştie ce să răspundă. Mulţi s-au aşteptat ca rolul ei, interpretat de Sienna Miller, să fie cu totul altfel, o soţie îndurerată şi nefericită. Însă în acest film, găsim o femeie deosebită, care ştie clar ce calităţi are cel pe care îl iubeşte – loialitatea, respectul, hotărârea, determinarea – inexplicabil pentru un agent militar.

Dar chiar şi un războinic la fel de devotat cum este Kyle, poate fi dat peste cap de misiunile sale. Pe lângă dramele războiului Chris se confruntă cu o luptă acasă: străduinţa de a fi un soţ şi un tată bun de la celălalt capăt al lumii. Pe măsură ce filmul continuă, reputaţia sa creşte, ajungând dincolo de liniile inamice, ceea ce a făcut ca pe capul lui să fie pus un preţ mare. Toţi se tem de el, până şi spectatorul are acel sentiment de spaimă în faţa unui om atât de puternic.

Bradley Cooper dă tot ce are mai bun în acest film. Încearcă să aducă pe marile ecrane un personaj iubit de americani, un tip periculos, dar nu rău intenţionat. Este cea mai bună prestaţie a sa din ultimii ani.

Nominalizat la 6 premii Oscar, American Sniper este unul dintre cele mai dure şi eficiente filme de război realizate la Hollywood în ultimii ani.

Sursa: rogerebert.com