Home » Camera secreta » La o parte! Familia Cooper vă aduce salata cu de toate!

A spune că pregătirea mesei de Crăciun la familia Cooper este ca un fel de muncă a lui Hercule e prea puţin. Puteţi să-i întrebaţi pe realizatorii filmului şi pe Melissa McSorley, stilistul culinar al filmului, care avea experienţa somptuosului film despre bucătărie „Chef”. A fost un efort aşa de mare, încât regizorul Jessie Nelson a simţit că trebuie s-o aibă alături de ea pe Melissa.

Jessie Nelson ne explica: „Am muncit mult, alături de Melissa pentru a crea senzaţia că mâncarea pe care o avem aici nu e cea pe care ai mânca-o într-un restaurant, ci ceva la care a muncit cineva special pentru masa de Crăciun – au fost reţete care s-au transmis în această familie de la o generaţie la alta şi care s-au servit ani la rând la mesele festive. Biata Melissa. Am filmat cadru după cadru şi ea trebuia să mai aranjeze o dată masa de Crăciun şi să mai aducă o farfurie cu mâncare. Mă uitam şi îmi dădeam seama că mâncaseră toată umplutura... La a 12-a dublă, deja terminaseră totul de pe masa de Crăciun, iar eu mă uitam la actori şi mă întrebam unde le e energia. Ce energie să mai aibă când erau într-un fel de comă a carbohidraţilor?! Le-a plăcut în special umplutura pe care a făcut-o Melissa pentru curcan”.

Nelson adaugă că McSorley a reuşit să redea „frumuseţea sărbătorilor petrecute acasă. S-a descurcat de minune cu treaba asta, mai ales cu aranjarea mesei”.

Pe acea masă este şi o „salată cu de toate” – un fel care a devenit o marcă a filmului. „Diane este obsedată să facă extraordinara reţetă a mătuşii sale – salata cu de toate”, remarcă Nelson. Nelson şi McSorley nu ştiau de asta înainte să citească scenariul. „E un fel de mâncare care avea o semnificaţie pentru scenarist, Steven Rogers”, a mai spus Nelson.

Cu toate că numele lasă de dorit şi face să pară ceva ce ai trece la capitolul „mai bine nu”, alături de prăjitura cu fructe, Nelson spune că acel amestec de jeleu cu ananas, cu brânză şi cu frişcă „chiar este destul de bun”.

Producătoarea Janice Williams are o altă părere despre cât de „specială” este salata cu de toate. „Am gustat-o o dată. Nu avea un gust mai bun decât felul în care arăta”, explică Williams. „Pentru mine a fost un mister... Avea culoare verde de la jeleu şi aspectul acela brânzos... Poate de aici vine ideea cu „de toate”. Nu mi s-a părut că voi putea digera aşa ceva!”

Lăsând însă gluma la o parte, Williams a numit masa de Crăciun „una dintre cele mai mari scene ale filmului. Am petrecut patru zile filmând acea scenă şi mi-am dat seama ce treabă bună a făcut Melissa, când am văzut că actorii mai mâncau câte ceva de pe masa de Crăciun chiar şi când nu filmam. Noi le tot spuneam să aştepte până ce începem să filmăm. Dar Amanda, de exemplu, ne tot zicea că e totul aşa de bun... Şi că o să mănânce totul. Deci patru zile am filmat masa de Crăciun şi toată lumea a mâncat, fie că se filma, fie că nu se filma. E o sarcină foarte grea să poţi ţine timp de 12 ore o masă care să arate delicios, frumos, proaspăt şi care să facă publicul să saliveze numai când o vede. A fost nevoie ca Melissa să gătească încontinuu, lucru pe care l-a făcut într-un oficiu mic, fără echipamentul necesar. A realizat totul cum trebuia şi nu a părut deloc stresat sau supărată. Era doar fericită”.

McSorley povesteşte că Nelson i-a spus că mâncarea ei ar trebuie să fie în stil Martha Stewart, dar să aibă un aspect de mâncare de casă. De pildă, să facă o fasole verde, dar nu genul acela cu sos şi cu supă de ciuperci”. Felurile de mâncare au variat de la curcan umplut, la piure de cartofi, morcovi, varză de Bruxelles, fasole verde şi un coş de pâine. Au mai fost chutney de mere şi struesselhuessen de pere. „Această masă avea menirea de a crea spectatorului imaginea relaţiei pe care o are personajul lui Diane Keaton cu mâncarea şi a faptului că gătitul acestei mâncări era un mod de a avea grijă de familia ei şi de a-i aduce pe toţi la un loc”.

În pregătirea mâncării, ea spune că a trebuit să se gândească la alergiile alimentare, la ce le place şi ce nu le place oamenilor şi la ceea ce putea mânca şi câinele Rags. „Tot ceea ce a fost pus pe masă, s-a mâncat”, remarcă ea, „unele în cantităţi mai mari decât altele”.

McSorley declară că a avut mereu „un bucătar sau doi alături de ea pentru a putea ţine mâncarea caldă şi proaspătă”.

Cât despre cei care au mâncat, ea spune că „totul se rezumă la cine a mâncat mai mult din ce produs. De pildă Timothy, care a jucat rolul lui Charlie a mâncat mai multă şuncă. June Squibb a părut foarte atrasă de sosul de merişoare şi de salata cu de toate. Şi, în mod surprinzător, Amanda Seyfried mănâncă foarte mult pentru cineva cu aşa o siluetă. Ea a mâncat cel mai mult din umplutură. Poate mai mult ca oricine altcineva!” Bucătarii spun totul!

Cu toate că meniul a fost făcut înainte, numai salata cu de toate era menţională în scenariu.

Un fel care a plăcut a fost piureul de cartofi. Şi actorul căruia i-a plăcut cel mai mult a fost Bolt (Rags). Antrenorul lui spune că nu a avut nicio problemă să mănânce de fiecare dată, la fiecare dublă cartofii.

Trebuia să avem mare grijă”, îşi aminteşte McSorley când intra Bolt (Rags) în platou. „Rags era mereu în preajmă când era pusă masa, aşa că a trebuit să avem mare grijă să nu punem farfuriile prea pe marginea mesei. Din păcate, el a mâncat mai mult decât ar fi vrut ei. Câinele ăla ajungea la masă mai repede decât reuşea vreunul dintre noi să-l oprească. A reuşit să ia şi din curcan. A mâncat din salata cu de toate şi mult piure”. Cât despre dulciuri, au făcut prăjiturele din biscuiţi pentru căţei, pentru ca Rags să poată mânca fără probleme.

Pentru Charlotte, personajul cel mai preocupat de importanţa mesei de Crăciun în cadrul familiei, mâncarea a for mai mult decât un element definitoriu pentru personaj. Să spunem doar că, la anumite scene, mâncarea a zburat.

Bătaie cu mâncare?” Vreau şi eu! Nu m-a deranjat piureul rece care mi-a ajuns în păr”, spune Keaton. „A fost foarte distractiv. Şi a fost extrem de amuzant să-l văd pe Rags cum mânca salata aia cu de toate”.