Home » Camera secreta » Abduction – Cum l-au rapit, asa l-au si abandonat

A fost promovat ca fiind un nou “Bourne Identity”. Producatorii au sperat ca se va hrani din succesul pe care seria “Twilight” l-a avut la adolescenti. In schimb, “Abduction”, in regia lui John Singleton, este un film cu adolescenti americani care se joaca de-a spionii si simuleaza cateva procedee neverosimile de arte martiale.

Nathan (Taylor Lautner) este adolescentul tipic, bine hranit, pasionat de sporturi de lupta, inteligent cat sa nu se-ncurce la numaratul banilor si indragostit pudic de prietena sa Karen (Lily Collins). Relatia cu tatal sau este bazata pe sanatoasa traditie a cowboy-ilor, care isi dresau copiii cu pumnul pentru a-i pregati pentru lumea pacatoasa de dincolo de gardul fermei. Inca de la inceputul filmului avem ocazia sa asistam la o petrecere campeneasca, in care tatal si fiul isi impart cu dragoste scatoalce si suturi, totul pornind de la o diferenta de opinii in ceea ce priveste doza zilnica de alcool recomandata minorilor.

Povestea unei familii americane clasice

Dupa scurta introducere si prezentarea tehnicilor de tranta de peste ocean, apare momentul inevitabil in viata oricarui tanar elev de liceu: momentul in care afla ca de fapt cei care l-au crescut nu sunt parintii sai adevarati, ci niste agenti CIA sub acoperire, iar o poza de-a lui din copilarie se afla pe un sait de copii disparuti. Evident, ca orice astfel de sait, si cel accesat de tanarul nostru este supravegheat in permanenta de un super-hacker dintr-o tara estica, tatuat regulamentar, ras in cap, si care din doua miscari de deget te vede prin propria camera web si iti schimba si PIN-ul de la frigider in 5 secunde, in pauza dintre doua sticle de vodka. Urmarea e usor de anticipat: parintii (Jason Isaacs si Maria Bello) sunt eliminati scurt de teroristii internationali deghizati in agenti guvernamentali, Nathan isi ia prietena si fuge, iar pe urmele sale pornesc CIA-ul si baietii rai, care vor sa recupereze “informatii”, adica niste numere verzi, ca in Matrix, care apar uneori pe ecranul mobilului si la vederea carora toti cei interesati isi compun cate o privire inteligenta. Micul ninjalache e ajutat in drumul sau initiatic de doctorul Bennet (Sigourney Weaver), psiholoaga sa, care nici ea nu e ceea ce pare la prima vedere. De partea cealalta se afla un sef de la CIA, Burton (Alfred Molina), care in tinerete a facut ceva bisnita cu tigari, probabil, si acum incearca sa isi acopere urmele.

Din greseala in greseala, spre victoria finala

Daca, in rolul varcolacului din Twilight, Taylor Lautner reusea sa le impresioneze pe fetite, in “Abduction” e posibil sa ii uimeasca pe micutii obezi cu ochelari, care viseaza sa scape de bataile colegilor de gradinita. Scenele de actiune sunt acceptabile, in sensul ca sunt suficiente. Pentru continuarea acestui film (pentru ca e loc si de asa ceva), ar fi de facut cateva recomandari. In primul rand, eliminarea scenelor de umor involuntar, in care eroul isi pupa manuta si scanceste inocent dupa ce il altoieste si il omoara pe asasinul profesionist trimis dupa el. Si, in general, vremea lui “American Ninja” si “Blood Sport” a trecut de mult. Nu mai au efect icnelile eroice, inamicii nu mai paralizeaza doar daca ii fixezi cu privirea pe sub sprancene si amintirile cu sfaturile tatalui in materie de prize la podea s-au dovedit stiintific a fi  complet inutile si ineficiente. In rest, filmul merita vazut chiar si numai pentru prezenta atator nume mari in jurul tanarului aspirant: Sigourney Weaver, Alfred Molina si Jason Isaacs. De toate pentru toti, adica. Totul e sa nimeriti in partea filmului care e pe gustul dumneavoastra.