Home » Camera secreta » Odă testosteronului

25 aprilie 2017

Autor: Lorena Lupu

Punctaj: 3 / 5.

Cu ce îl aduci pe bărbatul simplu, amator de maşini, pericol şi bunăciuni examinate superficial la cinema? Cu un film de acţiune cât mai puţin realist, cât mai puţin complicat în ceea ce priveşte personajele şi meandrele lor emoţionale, dar cu mult conflict deschis, violenţă spectaculoasă, speechuri despre importanţa găştii şi a prietenilor, împuşcături, explozibil, înjurături colorate şi cascadorii care au credibilitatea unui desen animat postmodern.

Nu e de mirare, aşadar, că „Furios şi iute”, aka „The Fast and the Furious” a devenit o franciză mondială cu un succes răvăşitor, şi că, recent, a avut loc şi premiera celui de-al optulea film al măreţei serii, cunoscut şi ca „The Fate of the Furious” pe anumite meleaguri mai prietenoase.

E un film la care tu, ca fată, te vei duce să-i faci o plăcere prietenului tău, dar, pe parcurs, o să te captiveze pentru că o are în rolul unui antagonist deosebit de bine interpretat şi de feroce pe Charlize Theron. Theron, la 40 de ani, încă arată ca o zeiţă ocolită de trecerea timpului, dar străluceşte în toate rolurile negative pe care i le încredinţează cinemaul, fie că e vorba de ucigaşa în serie Aileen Wuornos din „Monster”, şefa cu apucături dictatoriale din „Prometheus” sau  regina - mamă vitregă Ravenna din „Snow White and the Huntsman”.

E de precizat că, o dată cu încheierea filmului precedent („Furious 7”, 2015), soarta francizei a stat în cumpănă o bună bucată de vreme, pentru că, după cum bine ştiu toţi fanii, în timpul filmărilor a murit Paul Walker, unul dintre protagoniştii găştii de „furioşi”; mai exact, băiatul frumos al grupului. Era o pierdere majoră de carismă şi de audience – appeal şi nu putea fi compensată decât prin aducerea unor nume grele. Şi-ar fi imaginat cineva l-o vadă pe Helen Mirren Dame Helen Mirren! - radiind fermitate de oţel şi sarcasm irezistibil în Furios şi iute?

Despre incredibilul Kurt Russell, care-l joacă pe Mr. Nobody, un agent secret ajuns să comunice subliminal cu grupul de „furioşi şi iuţi” nici nu mai vorbesc – el a apărut deja în 7.
            Paul Walker a murit, aşadar – iar realizatorii filmului au compensat această moarte aducând ceva ce n-a existat până acum în franciză: talent actoricesc propriu-zis. Şi talent scenaristic propriu-zis: pentru că modul în care sunt insinuate răsturnările de situaţie, urmate de acţiuni neaşteptate, cu motivaţie dezvăluită în timp ce intriga explodează te ţin într-un suspans de tăiat cu cuţitul.

În timpul lunii de miere a lui Dom Torretto (Vin Diesel) cu Letty Ortiz (Michelle Rodriguez), în însorita Cubă, o Theron foarte rasta şi foarte casual îl interpelează pe Dom – care, în mod cert, nu pare încântat de cunoştinţă. Cert e că Theron e imună la dezaprobare – îi arată ceva, nu vedem ce, şi astfel, îl convinge pe Dom să se întoarcă împotriva „familiei” şi să lupte cu oamenii pe care-i iubeşte, pentru a o servi pe ea. E o miză solidă şi misterioasă, care se va dezvălui mai târziu. Şi în nici un caz în acest articol.

E interesantă opţiunea de a forţa indestructibilitatea găştii, de a-i opune un antagonist şantajabil provenit din rândurile lor şi de a explora dilema morală: loialitate vs. şantaj. Mai că pare un film de oameni mari. Dar nu vă speriaţi, domnilor: scenele de urmăriri periculoase cu maşina sunt acolo, scenele de oscilat neverosimil de mult pe buza morţii sunt şi ele acolo, scenele de „un singur erou bun bate măr 50 de răi” sunt, bineînţeles, acolo.

Arsenalul stas al filmului de acţiune e prezent până la capăt. Iar dialogul are un umor sec, brutal, de predilecţie masculin, care o să vă ungă pe suflet. Am râs tare la câteva schimburi de replici, ceea ce nu mi s-a întâmplat până acum de-a lungul seriei. Un citat: „Cum se numeşte rahatul ăla? Anusul diavolului?” întreabă Dame Mirren, seacă, aşa cum numai o mamă de supererou poate fi. „Nu, mamă. Ochiul lui Dumnezeu!”, îi explică Jason Statham, stoic ca un copil cuminte.

***

Titlu original: The Fast and The Furious8 / The Fate of the Furious Producţie: Original Film / One Race Films / Perfect World Pictures Regie: F. Gary Gray Distribuţie: Vin Diesel, Charlize Theron, Dwayne Johnson, Jason Statham, Michelle Rodriguez, Tyrese Gibson, Ludacris, Kurt Russell, Helen Mirren