Home » Camera secreta » Complet străini: 7 personaje în căutarea adevărului

Perfetti Sconosciuti este unul din extrem de rarele filme italiene care ajung la noi în cinematografe. O comedie dramatică suficient de acută cât să fie de-a dreptul neagră.

Undeva, în Italia, 4 prieteni de-o viață și cele 3 partenere afrenete se strâng seara pentru o cină liniștită. Un gest social banal, pentru care minimele griji sunt legate de vinul ales se va dovedi însă un rollercoaster emoțional pentru toți cei implicați. Parte comedie de situație, parte dramă contemporană, ritmat ca un thriller și accesorizat cu telefoane mobile filmul lui Paolo Genovese este fix ce trebuie pentru publicul larg.

Un exemplu curat și inspirat de film despre oamnei ca noi, prieteniile noastre și mai ales secretele și minciunile care ne fac viața de zi cu zi atât de complicată dar și atât de comfortabilă.

Rocco (Marco Giallini), chirurg estetician și  Eva (Kasia Smutniak) piholoagă  și-au chemat prietenii la cină. O masă 100% italienească, pe care Rocco o gătește calm în timp ce Eva se preocupă din nou și tot degeaba de fiica lor adolescentă și mai ales presupusa sa viață sexuală. Lele (Valerio Mastrandrea) și Carlotta (Anna Folglietta) ajung primii. La fel ca Rocco și Eva sunt profesioniști trecuți de 40 de ani. La fel ca prietenii lor sunt deja bătrâni și plictisiți. Și sunt la fel de disperați să asccundă asta. Cosimo (Edoardo Leo) și Bianca (Alba Rohrwatcher) par cei mai juni și cei mai lipsiți de griji. Bianca tocmai a decis ”să renunțe la pilulă” iar el s-a declarat bucuros de veste.

Ultimul ajunge Peppe (Giuseppe Battiston), profesor mereu singur care și-a găsit finalmente parteneră de viață dar care, evident are probleme de la locul de muncă. Scenariul împrumută  cu fler elemente de dramaturgie din arsenalul teatral: o cină în compania clasei de mijloc, deci cele 7 personaje sunt adunate într-o sufragerie și toți scheleții din dulapurile personale sunt gata să răbufnească printre paste și lasgne. Nu pentru că ajunse la peste 40 de ani personajele ar fi incapabile să-și țină în frâu secretele și eficientizeze minciunile ci pentru că tocmai pe psiholoaga grupului o apucă o idee năstrușnică. Un joc al prieteniei și adevărului, cu telefoanele pe față. fiecare mesaj va fi citit cu voce tare, fiecare apel va fi pus pe speaker. Pentru că între prieteni nu există secrete.

Dar secretele există, de la flirturi nu chiar nevinovate la relații extra-maritale și de la mici operații estetice la planuri de relocare a mamei unuia dintre rotagoniști într-un sanatoriu. Genovese joacă teza filmului (toată lumea minte) cu măiestrie, iar actroii și actrițele au fiecare partitura lui, abil porționată. Compelt străini nu ratează niciuna din mizele textului de la care pornește. Este un film despre cuplu și tot ce îl ține la un loc (depedență, speranță, mici minciuni și mari ”ieșiri în peisajul extra-marital”). Un film despre prietenie și tot ce-o poate distruge dar și toate cele care o testează (frontiera dintre întrebările pe care le punem doar în privat și lucrurile pe care le expunem în grup).

Un film mediu, conceput pentru un public larg dar în același timp un studiu deloc comfortabil și deloc superficial despre societate și individ, grup și presiune. Fix genul de film mediu pe care cinematrografia noastră românească îl ocolește cu disperare, eșuând în manevre grosier-adolescentine sau festivalisme restricționate ideologic împotriva spectatorului dornic de ceva stimulent dar și recognoscibil. Și pentru că nu de puține ori Perfetti Sconosciuti îți joacă secretele din telefoane ca un thriller polițist, închei cu un indiciu. Urmăriți cu atenție inițiatoarea jocului și veți decoda neisguranțele femeii de 40 de ani pe care numai decimarea morală a prietenilor le poate calma. Veți vedea că această comedie dramatică ascunde tușe de maestru și la hohote și la suspans, dar mai ales în ce privește personajele și psihologiile lor complexe.

***

"Perfetti Sconosciuti" (2016)

Regie: Paolo Genovese