Home » Camera secreta » Ultima zi: Cehov la Ploiești

Un primar, un sef de post de Poliție și un tânăr, care se întâmplă să fie Președintele Asociației Tinerilor Ortodoxi se întorc de la mânăstire. Ar putea fi un început de banc, dar este al doilea film al lui Gabriel  Achim.
            Funcționarii noștri de prin provincie nu-s chiar personaje de Cehov, dar Gabriel Achim le conferă ceva din melancoliile futile din repertoriul cehovian.

Nu musai pentru a ignora celălalt parametru inevitabil (inegalabilul dramaturg)  Ion Luca Caragiale, și el specializat în spaimele dorințele și halucinației clasei de mijloc. E mult Caragiale și e destul Porumboiu în Ultima zi încât să te bucuri sincer de aerul de ”al doilea film de lungmertraj regizat de Gabriel Achim”. Un film care vine la cam mulți ani de la Visul lui Adalbert (2011) dar care nu are nimic ”încremenit în proiect”.

Scurt pe doi întoarcerea lui Adrian (Mimi Brănescu) de la mănăstire ar trebui să fie un prilej de chef monstuos. Dar Adrian nu se întoarce chiar de buna-voie, bunul lui prieten primarul (Doru Ana) are  mai multe motive pentru a-l extrage, cu fulgi cu tot din așezământul monastiresc. Obediența fanatic de admirativă a polițistului (Adrian Vănică) și slugărnicia revoltat-benevolă a șefului Tinerilor Ortodoxi comnpletează un peisaj moral autentic provincial, cu relațiile lui încă feudale rămase în perfectă stare de funcționare. Nici măcar scandalul cu corpuția și panourile solare nu a putut zdruncina vasalitatea celor doi juniori și autocrația plină de aroganțe a seniorului primar.

Achim folosește o bună parte din film cu personajele captive în mașini, pe drumul de întoarcere de la mânăstire. Avem de-a face cu un road-movie folosit drept introducere în lumea și capetele (nu toate seci) ale protagoniștilșor. Pericolele care vin la pachet cu plusurile unei dramaturgii minimale/minimaliste (flux continuu, doar 2 amplasamente pentru discuții, șantaje emoționale și altercații light) sunt fentate cu fler în Ultima zi. George Chiper filmează cu panache vizual lucruri și locuri și oameni, furtuni de zăpadă și scene din mediul domestic al aleșilor locali. Din scenariu Achim și Cosmin Manolache au inspirația de-a păstra ceva din misterul personajelor dar și de-a ieși, deloc escapist în zona de supra-realism alcoolist de provincie. Produs independent și cu micro-buget Ultima zi este un exemplu fericit de Noul Val târziu. O parte din accente se mută de pe cenușiul de riguer al cinematografiei românești contemporane înspre haosul din mințile personajelor.

Pe cât de fascinant pe atât de autentic modul de-a relaționa a primarului aflat în criză totală și arhitectului aflat în criză a credinței are mize personale și accente de thriller dramatic. Un film despre gânduri și frustrări din irealitatea imediată, în care discuțiile despre anchete DNA se intersectează cu maladii ale sufletului, iar iepurașul de Paște capătă halucinante valențe  Cristice. O ieșire din tipare inspirată, dulce-amară și capabilă de stârnit râsete amare.

TRAILER