Home » Camera secreta » Potențial mare, fiasco și mai mare

Am fost să văd King Arthur, The Legend of the Sword. O poveste clasică, un regizor confirmat-Guy Ritchie (Snatch; Lock, Stock and Two Smoking Barrels; Man from U.N.C.L.E; Rock n Rolla), Charlie Hunnam în rolul principal-rising star, actor pe o pantă ascendentă, cu roluri din ce în ce mai mari, secondat de Jude Law, care bănuiesc că nu mai are nevoie de prezentare, ba chiar și cu apariții ale lui Eric Bana (Troia, Munich, Hanna) și Aidan Gillen (Game of Thrones) – așadar, toate ingredientele sunt acolo. Știți filmele alea care creează trenduri? Cele la care intri cu așteptări mari și ți le depășesc, rămânând în istorie și în amintirea fiecărui spectator și care, apoi, indiferent de gradul de cultură cinematografică, doar revăzând o scenă spui "aaaa, asta e ca în filmul ăla celebru...". Ei bine, rar am văzut un film cu atâta potențial și să eșueze atât de lamentabil ca Arthur!

Un scenariu foarte bun transpare din acțiune, îngropat însă de o combinație neinspirată-ce a funcționat în Snatch și Lock, Stock… dar fix că nucă în perete într-un film cu o poveste atât de clasică ca Arthur și din păcate îl deconspiră pe Guy Ritchie ca pe un regizor închistat în formula magică care l-a consacrat, și incapabil să se adapteze la o poveste nouă. Iar editorul cred că fusese strigăt la masă și se grăbea să nu i se răcească mămăliga, fiindcă a tratat foarte superficial acest film, încheind prematur și ucigând astfel o mulțime de situații cu potențial (și cred sincer că nu este vina lui Guy Ritchie că nu a filmat suficient, deoarece munca și stilul lui au fost dovedite anterior).

În ceea ce privește actorii, în afară de cele patru nume de mai sus menite să ducă filmul la înălțimea celor 175 milioane de dolari cheltuite, restul actorilor mi se pare că fac o defavoare filmului. Nimeni nu vrea să vadă un discipol al lui Merlin, atât de ocupat să țină buzele țuguiate că într-un selfie pe Facebook  și ce doamne iartă-mă caută un chinez (cu dojo cu tot) și negri în povestea asta?? Înțeleg nevoia americană de a evită orice acuzație de rasism, dar hai oameni buni, nici chiar cetățenii USA nu sunt suficient de inculți să nu fie deranjați de aceste inadvertențe istorice.

Prin formația mea profesională de cascador, am văzut titlul și m-am așteptat la lupte și căi și cascadorii memorabile. Filmul m-a surprins și aici, s-a optat pentru cantitate și nu pentru calitate. Oameni mulți, nu se mai termină lista pe generic, care nu au făcut nimic. Este clar vina capilor echipei de cascadori, care se vede că nu aveau o direcție clară și au încercat să își acopere lipsă de inspirație făcând un potpuriu-nițeluș din toate: hai să băgăm și niște parcour (ce dacă nu are nici o legătură și mai e și de proastă calitate), hai să băgam și niște arte marțiale că avem asiatici în echipă și trebuie să mănânce și gura lor, nu îi putem lasă acasă,  iar luptele sunt atât de searbede că a fost nevoie de mult praf de la efecte speciale în postproducție să acopere lipsurile. Într-un cuvânt , o dezamăgire.

Singurul departament care se remarcă este cel de efecte speciale și CGI. Au muncit oamenii să salveze filmul și nu știu dacă le-a reușit. Și-au lăsat amprenta peste tot, au contribuit la decoruri, la lupte, la poveste evident și singurul lucru pe care nu pot să nu li-l reproșez este asemănarea prea mare între Vortigen și Sauron din Lord of the Rings. Aceeași mantie în flăcări, aceeași proporție față de celelalte personaje…, mi s-a părut bomboana pe colivă a acestui film.

Concluzia? V-aţi prins! Mi-aş fi dorit CALITATE, nu cantitate.

Text de Valentin Vasilescu, cascador membru Taurus Stunt Academy, Laureat al premiului UCIN pentru cascadorie 2015