Home » Camera secreta » Contagion: Pericol nevazut

29 septembrie 2011

Dupa o serie de thrillere incerte, ale caror exagerari te faceau - daca nu sa razi in hohote- macar sa parasesti sala de cinema debusolat, Steven Soderbergh (Traffic, Ocean's Eleven, Erin Brockovich) ne ofera un action-thriller pe cinstite, ingrijorator de verosimil, care isi face datoria: te sperie macar intr-atat incat sa te speli pe maini mai des.

Presarat cu lectii utile, Pericol nevazut te instiinteaza, de exemplu, ca iti atingi fata, zilnic, de 2000-3000 de ori, plimband, astfel, virusii catre cele mai sigure cai de acces spre propriul organism. Subiectul e simplu: gripa aviara si cea porcina au fost jocuri de copiii pe langa virusul cumplit din Pericol nevazut. Epidemia se extinde cu o asemenea viteza, incat nici cei mai tari specialisti nu sunt in stare sa gaseasca vreun leac, iar lichidarea intregii populatii pare cel mai plauzibil deznodamant.

Cui si cum i-a venit ideea

In timp ce lucra la un proiect anterior, Soderbergh si scenaristul Scott Z. Burns au calatorit pe saturate cu avionul, astfel ca regizorului i-a venit ideea filmului Contagion: Pericol navazut. "Ne-am petrecut mult timp prin avioane si am discutat despre cat de des se imbolnavesc oamenii, atunci cand calatoresc. Ideea exploreaza vulnerabilitatea oamenilor in locurile publice. Sunt de parere ca noi toti, atunci cand ne imbolnavim suntem tentati sa ne gandim cu cine am vorbit, langa cine am stat sau pe cine am atins, in ultimele zile. E normal”. Asta incearca sa lamureasca si specialistii din film, dupa ce Beth Emhoff (Gwyneth Paltrow) se curata in mod suspect.

Traseul unui virus harnic

Plecata intr-o calatorie de afaceri in Hong Kong, Beth petrece o noapte in Kowloon, unde mananca la un restaurant ceva specialitate cu carne de porc. Pe drumul spre casa, in pauza dintre doua zboruri, Beth are o aventura cu un fost iubit; dupa care se intoarce, fireste, la sot, Mitch (Matt Damon), unde se imbolnaveste brusc si moare, nu inainte de a pasa virusul si copilului lor. De aici incolo incep paranoia si isteria - foarte bine gandite, perfect dozate.

Desi in distributie gasim numai actori unul si unul, personajul principal in Pericol nevazut ramane virusul mortal.

Marion Cotillard, Laurence Fishburne, Matt Damon, Jude Law, Kate Winslet si Gwyneth Paltrow construiesc minunat povestea aceasta, care s-ar putea petrece oricand, chiar si azi, la o adica. Stilul documentaristic: zilele numerate, etapele in care societatea se distruge (magazinele raman fara provizii, scolile sunt ferecate, frontierele se inchid), cifrele - nu fac altceva decat sa dea si mai multa veridicitate evenimentelor.

Stacey Sher, asociatul casei de productie a lui Michael Shamberg (producatorul filmului), povesteste: “Steven intotdeauna isi pune intrebarile <> pentru ca ceea ce este real, de multe ori este mai relaxant si mai inteligent decat orice ai inventa.”

Producatorii filmului  au apelat la Centrele de Prevenire si Controlare a Bolilor (CDC) si la experti in boli infectioase pentru a-si face o imagine cat mai clara despre subiectul proiectului . Concluzia a fost: "cred ca problema pe care o ridica filmul Contagion: Pericol nevazut nu este daca s-ar putea intampla sau nu. Se pune mai mult problema cand. "