Home » Camera secreta » Corespondenta de la Cannes: Pronosticurile mele (Iulia Blaga)

UPDATE!

27/05/2017, 7:15PM - 120 battements(BPM) a luat premiul FIPRESCI

Duminica, 28 mai, se anunta premiantii din Competitie. Momentul e numai bun pentru o recapitulare. Dupa experienta de anul trecut, cand juriul a ales premiile cu ochii inchisi (ca in finalul filmului lui Yorgos Lanthimos, The Killing of a Sacred Deer) cine stie ce surprize ne poate aduce acum juriul prezidat de Pedro Almodóvar si alcatuit din regizoarea germana Maren Ade, actrita americana Jessica Chastain, actrita chineza Fan Bingbing, cineasta si actrita franceza Agnès Jaoui, cineastul sud-coreean Park Chan-wook, actorul american Will Smith, cineastul italian Paolo Sorrentino si compozitorul francez Gabriel Yared.

Juriul e bun, chestia e ca anul acesta filmele sunt mult mai slabe fata de anul trecut sau din orice alta editie la care am participat (vin de 13 ani), deci sarcina juriului n-ar trebui sa fie atat de dificila. In loc sa incerc sa ghicesc cine ce premiu va lua, prefer sa alcatuiesc mai jos un palmares subiectiv, cu cateva comentarii la fiecare premiu.

La Palme d’or –  The Day After de Hong Sang-soo. Anul acesta e mai greu ca niciodata pentru ca nici un film nu mi-a mers cu totul la inima asa cum s-a intamplat in anii trecuti cu 4 luni, 3 saptamani si 2 zile de Cristian Mungiu, Oncle Bonmee Who Can Recall His Past Lives de Apichatpong Weerasethakul sau Entre les murs de Laurent Cantet.

Nu am reusit sa vad The Square, de Ruben Ostlund, despre care am auzit lucruri bune, iar Loveless, de Andrei Zviaghintev, care conduce inca in topul criticilor mi s-a parut riguros, dar nu daramator, asa ca as da o Palme d’or subiectiva filmului sud-coreean The Day After, al prolificului Hong Sang-soo. Nu e cel mai bun film al sau, dar stilul lui lejer, fluid, aparent improvizat face ca povestea morala despre infidelitate si iubirile imposibile din relatiile adultere sa se termine pe o nota atat de nostalgica, incat sa te iti ramana in cap intreg festivalul ca un iubire pierduta pe un peron.

Grand PrixLoveless de Andrei Zviaghintev. Din nou in Competitia de la Cannes, rusul are toate sansele sa castige primul la Palme d’or din cariera. Eu i-as da al doilea premiu din palmares pentru ca dupa ce am neorealism si minimalism la mine acasa, nu ma mai las usor impresionata de filme asemanatoare. Ce mi-a placut insa la povestea riguroasa si austera a rusului e felul in care cauta sursa raului din societatea rusa contemporana in faptul ca fiecare generatie (care intra in viata neiubita) ii preda celei care vine lipsa de iubire si de empatie, sugerand ca e nevoie de multa vointa pentru ca generatia tanara sa rupa cercul vicios si sa anuleze influenta trecutului.

Prix du Jury – Nu se acorda.

Premiul pentru regieGood Time de Benny si Josh Safdie. Aflati pentru prima data in Competitia canneza, tinerii cineasti independenti americani conduc cu mana sigura un thriller in vena cinemaului american al anilor 70 si, chiar daca ce fac ei Scorsese sau Sidney Lumet au facut acum 40 de ani, povestea barbatului (Robert Pattinson) care parcurge o noapte de cosmar incercand sa-si salveze fratele cu retard mental (Benny Safdie), arestat dupa hold-up-ul lor nereusit e o cursa contra cronometru din care care ies castigatori fratii Safdie.

Premiul pentru scenariu120 battements par minute de Robin Campillo. Filmul documenteaza minutios activitatea grupului activist Act Up- Paris, care la inceputul anilor 90 a militat in Franta pentru drepturile bolnavilor SIDA si a celor HIV pozitiv. Campillo si scenaristul lui Philippe Mangeot au facut parte din Act Up- Paris, de aceea cele doua ore si 20 de minute ale filmului sunt pline pana la refuz de informatie reala despre intalnirile grupului, actiunile de protest, idilele sau decesele care au punctat activitatea Act Up-Paris. Filmul a avut o primire foarte buna din partea criticii – si nu doar a criticii din Hexagon, si ar putea sa ii fi placut si lui Almodóvar pentru latura sa militanta, dar stilul naturalist pe care Campillo l-a preluat de la Laurent Cantet (i-a fost co-scenarist la In clasa / Entre les murs) nu mai da senzatia de viata reala cum se intampla in Entre les murs, in ciuda energiei pe care toti actorii o aduc pe platou. Daca filmul va lua trofeul duminica seara, va fi si un in mare parte premiu politic.

Premiul pentru interpretare femininaVasilina Makovtseva din A Gentle Creature, de Serghei Loznita. Mi-a placut foarte mult Nicole Kidman anul asta, care a venit la Cannes cu patru filme in Selectia Oficiala, din care doua in Competitie – performanta pe care nu cred ca a mai avut-o o alta actrita. In ambele filme din Competitie, The Killing of a Sacred Deer, de Yorgos Lanthimos, si The Beguilded, de Sofia Coppola, Kidman a dovedit un joc devenit mai epurat si mai sigur ca pana acum.

Acum vreo doi ani parea ca operatiile estetice i-au redus mobilitatea faciala si ca a ajuns sa semene cu o papusa. Cred ca ceva din comentariile astea i-au ajuns la urechi si a luat masuri. Am avut sansa de a face un interviu cu ea la Cannes in 2012, cand a lansat Hemingway and Gellhorn, de Philip Kaufmann, si mi s-a parut extrem de profesionista. Acest lucru l-a spus si Kaufmann, care si-a amintit ca la o scena au tras mai multe duble si de fiecare date australiana a propus o interpretare intr-o nuanta diferita. De fiecare data a fost altfel si de fiecare data a fost ireprosabila.

Deci i-as da lui Kidman un premiu de interpretare pentru rolurile din cele doua filme, desi in filmul Sofiei Coppola nu are chiar rol principal, iar la Yorgos Lanthimos greutatea sta, totusi, pe personajul lui Colin Farrell. (Ciudat ca au jucat impreuna in doua filme din Competitie. Pe covorul rosu de la filmul lui Lanthimos mi s-a parut ca nu se prea plac.).

Mai indreptatita la premiu e Vasilina Makovtseva care duce in spate a A Gentle Creature si apare in fiecare cadru cu figura ei de Vittoria Lipan, darza si deloc blanda – cum ar vrea titlul piesei lui Dostoievski din care s-a inspirat ucraineanul. Mie mi-a placut filmul si in special imaginea lui Oleg Mutu, desi Loznitsa reuseste sa-i strice finalul tarandu-l pe sol vreo 10 minute. De aceea, nu stiu, parca nu mi-ar veni sa ii dau Prix du Jury, dar, altfel, nu mai am ce premia.

Premiul pentru interpretare masculinaColin Farrell pentru The Killing of a Sacred Deer de Yorgos Lanthimos. In filmul Sofiei Coppola, nu stiu, mi se pare ca nu are prea mult de jucat. La Lanthimos e in sfarsit foarte bun, mult mai bun decat era in Lobster. Nu luati prea mult in seama ce spun la capitolul asta, e foarte posibil ca Adam Sandler sa-i sufle lui Farrell premiul pentru un film pe care nu l-am vazut, din pacate, The Meyerowitz Stories de Noah Baumbach, pentru ca avea proiectia intr-o dimineata si, pentru ca scrisesem noaptea, am preferat sa mai fur doua ore de somn. Am citit, insa, ca Adam Sandler face cel mai bun rol al sau de la Punch Drunk Love incoace si i-as dori in cazul asta premiul mai mult decat lui Farrell. Sandler e un actor foarte bun care face alegeri foarte proaste si, poate, asta e sansa lui.

Nu ar fi o surpriza daca 120 battements par minute va castiga la Palme d'or. Are datele necesare pentru a castiga - adica are un subiect in ton cu vremurile si e produs de tara gazda.

In 28 mai 2017 o sa facem comparatia cu ce a decis juriul lui Almodóvar.