Vrei la cinematograf?

        Filme
          Actori, regizori, scenaristi, producatori
            vezi toate rezultatele »

            Camera secreta

            Home » Camera secreta » Corespondenta de la Cannes: O editie cam patrata, castigata in extremis de The Square

            Camera secreta

            • Festivalurile de azi
            • Biografice
            • Cronica de film
            • Interviu
            • Premierele lunii
            • Saga Amurg
            • TOP "Cei mai ..."
            • TOP "Cele mai ..."

            Bloguri partenere

            • CineAmator

            Reviste partenere

            • Revista 2
            • Revista 1
            • Revista 3

            Palmaresul celei de-a 70-a editii a Festivalul de la Cannes arata putin ciudat. Putin cam mult, de fapt. Scriam in palmaresul subiectiv publicat acum doua zile ca ma astept ca juriul sa aiba cu totul alte preferinte. Nu am spus-o si de ce. Fiecare membru poate avea gusturi cu totul diferite de ceilalti  – asta a spus-o Clint Eastwood la masterclass-ul tinut in cadrul festivalului, rememorand editia din 1994 cand a fost presedintele juriului si cand a inteles amprenta de loterie a palmaresului. Pentru ca nu trebuie doar ca filmul tau sa placa, ci sa placa la cat mai multi membri ai juriului.

             

             

            De regula, procedura de vot poate urma doua cai diferite: ori sa alege din cele 18-20 de filme o lista scurta de pe care se voteaza premiile, ori se voteaza direct toate premiile incepand cu la Palme d’or.

            Greu de ghicit ce procedura a urmat juriul Competitiei care a fost prezidat in acest an de Pedro Almodóvar si care a fost compus din: Maren Ade, Jessica Chastain, Fan Bingbing, Agnès Jaoui, Park Chan-wook, Will Smith, Paolo Sorrentino si Gabriel Yared.

             

            Judecand dupa aerul autoritar al lui Almodóvar din timpul ceremoniei, ca si dupa declaratia lui de pe covorul rosu, cum ca deliberarile au fost tough, cred ca Almodóvar a influentat mult decizia finala, dar e greu de spus daca a dorit ca The Square sa ia trofeul sau 120 battements par coeur si n-a avut destule voturi. Feelingul meu este ca i-a placut intr-adevar The Square cel mai mult.

             

            Nu am vorbit despre The Square in niciuna dintre corespondente mele pentru ca nu am apucat sa il vad (aveam de scris in ziua cand a avut proiectia de presa, iar la reluari am avut altceva de vazut.). Am inteles insa din cronici ca a impartit jurnalistii in doua. Unii l-au considerat o satira percutanta a societatii actuale egoiste si autiste, altii un film bun care din pacate incearca sa spuna prea multe si nu ajunge sa spuna prea multe.

             

            Suedezul Ruben Östlund a mai fost prezent la Cannes in 2008 cu Involuntary (in sectiunea Un Certain Regard), iar in 2014 a luat Premiul Juriului pentru Force Majeure, tot in Un Certain Regard.

            Nimeni nu se astepta ca The Square sa ia la Palme d’or. Variety miza pe A Gentle Creature, de Serghei Loznitsa, care a plecat cu mana goala, IndieWire nici nu a inclus The Square in lista cu cele 10 cele mai bune filme din intreg festivalul, in vreme ce pe lista juriului criticilor internationali adunati ca in fiecare an de ScreenDaily conducea pana in ultima zi Loveless, egalat pe ultima suta de metri de You Were Never Really There, de Lynne Ramsay.

             

            Nu putem sti cum a deliberat juriul condus de Pedro Almodóvar, deci e dreptul nostru sa ne imaginam singuri cat a fost corectitudine politica si cat opinii legate strict de impresia personala. Ma gandesc in primul rand la premierea Sofiei Coppola cu Premiul pentru regie pentru The Beguilded si ma intreb cum ar fi fost daca regizorul era barbat – ar mai fi fost el premiat?

             

            The Beguilded e un film frumos, fara indoiala, dar in spatele perfectiunii lui stilistice nu exista prea multa carne. Am citit intr-un interviu o declaratie a lui George Miller care povestea ca anul trecut, cand juriul condus de el a decis premiile Competitiei, a inceput prin a defini cu colegii ce e acela un film bun. Iar Miller a spus ca, in opinia lui, un film bun e acela care ramane cu tine mult timp dupa ce ai iesit din sala.

            The Beguilded nu ramane cu tine odata ce parasesti sala. Il consumi pe loc, savurand perfectiunea fiecarui cadru, dar e ciudat ca pe masura ce trece timpul iti dai seama ca e cam gaunos. Poate mai interesant ar fi de stiut ca Sofia Coppola e a doua regizoare care castiga Premiul pentru regie, prima a fost Yuliya Solntseva in 1961 pentru The Chronicle of Flaming Years.

             

            Cand s-a dezvaluit Selectia Oficiala, in aprilie, presa a salutat includerea in Competitie a trei femei. Era de asteptat ca ele sa intre si in palmares, desi am inteles ca filmul lui Lynne Ramsay (si pe acesta l-am pierdut!) e intr-adevar foarte bun. Vazusem precedentul ei film, We Need to Talk about Kevin, tot in Competitie la Cannes in 2011, si mizam pe siguranta ei narativa si pe simtul ei psihologic.

             

            You Were Never Really There e un thriller despre care presa a scris ca e foarte bine condus despre un veteran de razboi care lupta sa salveze o fetita exploatata intr-o retea de prostitutie. Joaquin Phoenix era dat drept un candidat serios la premiul de interpretare.

             

            Dar in acest an au fost mai multi actori care ar fi putut fi premiati, deci iarasi ajungem la ideea ca e important si pe ce juriu pici. Premierea Dianei Krüger pentru rol feminin nu a fost atat de surprinzatoare pentru ca filmul lui Fatih Akin, Aus dem nichts / In the Fade miza mai ales pe ea.

             

            Faptul ca juriul a preferat-o protagonistei din A Gentle Creature cred ca tine de faptul ca filmul lui Loznita n-a intrat deloc in carti pentru simplul motiv ca nu a placut majoritatii membrilor juriului.

             

            Celalalt premiant pentru scenariu, grecul Yorgos Lanthimos, a fost o alegere corecta, dar nu riscanta pentru The Killing of a Sacred Deer.

             

            Acum doua zile am stat de vorba in palatul festivalului cu criticul israelian de origine romana Dan Fainaru, de la ScreenDaily caruia nu-i atrasese atentia nici un film. Aproape toata presa a fost de parere ca a fost o editie slabuta si ca pentru Competitie au fost preferate nume – pentru ca era aniversarea a 70 de ani, si nu filme.

             

            E foarte posibil ca in 2018 sa urmeze o editie foarte buna, mai ales ca vor fi gata atunci si niste filme romanesti interesante. Dar mai e pana atunci.

             

            De la conferinta de presa a premiantilor si juriului de dupa ceremonie:

            Declaratii sub anestezie: Joaquin Phoenix a venit la ceremonia insotit de iubia sa, Rooney Mara, si a pretins sau chiar nu si-a mai adus aminte, la conferinta de presa de dupa ceremonie, daca a mai fost premiat pentru interpretare vreodata. De fapt, a mai fost premiat la Venetia pentru rolul din The Master, de Paul Thomas Anderson,, si a mai luat un Glob de Aur pentru Walk the Line de James Mangold.

             

            Declaratii sucite: Yorgos Lanthimos, premiat pentru scenariu ex-aequo: “Tot ce imi aduc aminte de la premiera canneza e tusea celor din sala, cred ca am inceput sa numar cat de des s-a tusit”.

             

            Declaratii sincere: Diane Krüger a recunoscut ca l-a cunoscut pe Fatih Akin acum patru ani la Cannes si ca s-a dus la el si i-a spus: Daca vrei sa faci vreodata un film cu mine, sa stii ca accept de pe acum.

             

            Declaratii prudente: “Lipsa de empatie si egoismul sunt in prim-plan, fundalul politic e acolo si contribuie la impresia creata de film. (..) Da, as fi putut face filmul si altundeva, ce m-a interesat pe mine a fost relatia dintre personaje”, Andrei Zviaghintev parand intrebarile care l-au orientat spre critica politica.


            Declaratii simpatice:
            Ruben Ostlund, intrebat ce filme din Competitie i-au placut:” Mi-ar fi placut sa impart la Palme d’or cu Haneke. Hmm, rectific: De fapt, nu mi-ar fi placut sa impart trofeul cu nimeni. E premiul meu.”

             

            Declaratii iresponsabile: Will Smith, mebru al juriului: “Am incercat sa il fac pe Pedro sa nu imi mai ofere favoruri sexuale pentru votul meu.”

             

             

            PALMARES CANNES 70

            Selectia Oficiala - Competitie:

            La Palme d'or – The Square de Ruben Östlund

            Grand Prix du Jury – 120 battements par coeur de Robin Campillo

            Prix du Jury – Loveless de Andrei Zviaghintev

            Premiul pentru regie – Sofia Coppola pentru The Beguilded

            Premiul pentru scenariu ex-aequo – The Killing of a Sacred Deer de Yorgos Lanthimos

            si You Were Never Really There de Lynne Ramsay

            Premiul pentru interpretare feminina – Diane Krüger pentru Aus dem nichts de Fatih Akin

            Premiul pentru interpretare masculina – Joaquin Phoenix pentru You Were Never Really There de Lynne Ramsay

            Premiul Special cu ocazia celei de-a 70-a editii a festivalului – Nicole Kidman

             

             

            Selectia Oficiala -  Un Certain Regard:

            Premiul Un Certain Regard - Lerd / A man of Integrity, de Mohammad Rasoulof (Iran)

            Premiul pentru interpretare feminina -  Jasmina Trinca pentru Fortunata de Sergio Castellitto (Italia)

            Premiul poeziei cinemaului - Barbara de Mathieu Amalric (Franta)

            Premiul pentru regie - Taylor Sheridan pour Wind River  (SUA)

            Premiul Juriului - Las hijas de Abril / April's Daughters de Michel Franco (Mexic)

             

            Premiul Caméra d’or pentru un film de debut din orice sectiune – Jeune femme de Léonor Seraille (Franta)

             

            La Palme d’or pentru scurtmetraj – A Gentle Night pentru Xiao Cheng Er Yue (China)

            Mentiune – Kato de Teppo Airaksinen (Finlanda)

             

            Selectia Oficiala - Cinéfondation:

            Premiul I - Paul est là de Valentina Maure (INSAS, Belgia)

            Premiul al II-lea - Heyvan / AniMal de Bahram & Bahman ARK (Iranian National School of Cinema, Iran)

            Premiul al III-lea - Deux égarés sont morts  de Tommaso Usberti (La Fémis, France)

             

            Premiul Oeil d'or / Golden Eye  pentru un documentar din orice sectiune - Visages Villages / Faces Places de Agnes Varda and JR

            Mentiune Oeil d'or - Makala de Emmanuel Gras

             

            xxxxxx

             

            Sectiunile paralele

            Quinzaine des Réalisateurs:

            Premiul Art Cinema pentru lungmetraj - The Rider de Chloé Zhao

            Premiul SACD pentru un film in limba franceza - Lover For A Day de Philippe Garrel  si  Let The Sunshine In de Claire Denis

            Premiul Europa Cinemas Label pentru un film european - A Ciambra de Jonas Carpignano

             

            Semaine de la Critique:

            Marele Premiu Nespresso - "Makala" de Emmanuel Gras (Franta)

            Premiul Révélation France 4 - "Gabriel e a montanha" de Fellipe Gamarano Barbosa (Brazilia)

            Premiul Découverte Leica Cine pentru scurtmetraj - "Les desheredados" de Laura Ferrés (Spania)

             

            xxxx

             

            Premiile FIPRESCI:

            Competitie:

            BPM – Beats Per Minute / 120 battements par minute de Robin Campillo

             

            Un Certain Regard:

            Closeness / Tesnota de Kantemir Balagov

             

            Premiu pentru un film de debut sau al doilea film Quinzaine des Réalisateurs sau Semaine de la Critique:

            The Nothing Factory  / A fábrica de nada de Pedro Pinho (Portugalia), din Quinzaine des Réalisateurs

             

            xxx

             

            Premiile juriului ecumenic:

            Competitie:

            Hikari, de Naomi Kawase

             

             

             

             

             

             

             

             

             

             

            Comenteaza subiectul

            Nume
            Email
            Comentariu
            Pentru a publica mesajul va rugam introduceti in spatiul liber codul de mai jos


            Toate campurile sunt obligatorii.
            Adresa ta de e-mail nu va aparea pe site
            Abonare newsletter

            Aboneaza-te la newsletterul FilmSi pentru a primi pe e-mail stirile care te intereseaza.

            Nici noua nu ne place spamul, asa ca iti garantam ca nu vom da email-ul tau altora.

            Abonarea s-a facut cu succes!