Home » Camera secreta » TIFF 2017: comedii romantice

1 iunie 2017

Autor: Maria Tudoran
            Categorii:

Ediția de TIFF care tocmai începe surpinde de prin toate părțile selecției. Și cea mai mare surpriză pe care o poate face un festival cinefililor este o secțiune dedicată domediilor (alternative) romantice.

Festivalurile de film au un mod de-a dreptul ilar de-a se feri de comedii și de-a trece pe celălalt trotuar când apare vreun film comic și cu subiect amoros în raza lor vizuală. Metaforic vorbind, desigur. Considerate produse de larg consum filmele care dau și cu umor și cu romanță în personajele lor sunt, de regulă mai mult drăguțe decât deștepte și mai degrabă conformiste decât avangardiste. Alt.Rom.Com, secțiunea pe care le-o dedică a 16-a ediție de TIFF clujean mustește și de râste, dar și de bizarerii, și de nobile intenții dar și de tertipuri discutabile. Adunate de prin toată lumea filmele cu amor și umor nu sunt compelt restricționate în secțiunea lor. Ce-ar fi de neratat pentru persoanele pasionate de comedii romantice, pus într-un playlisst de TIFF.

L'effet aquatique (regia: Sólveig Anspach, Jean-Luc Gaget)

Efectul acvatic este cel mai cuminte și clar film din selecție. Samir (Samir Guesmi), îndrăgostit fiind de Agatha (Florence Loiret Caille) face o prostie: pretinde că nu știe să înoaate pentru a se insinua în viața instructoarei de înot. Fără mari probleme Samir și Agatha încropesc un amor sincer și simpatic. Până când accidental Agatha află că el știa să înoate și se simte manipulată și prizonieră. Drept care decide că nefiind vorba de un amor sincer (amorul sincer nu poate fi facilitat de minciuni, nu?) nu va mai fi vorba de niciun fel de amor. Chestiunea îl devastează pe Samir, dar Agatha pare neînduplecată.

Film simplu și simpatic, recomandabil oricărui fel de public.

Afterlov (regia Stergios Paschos)

Dezîndrăgostire este un film de artă perfect camuflat în tumultul haotic-ironic de după finalul unui mare amor. Rigorile ”valului bizar grecesc” (doar două personaje, izolate în luxul unei vile, secvențe lungi și vagi tușe abstracte) merg de minune reamplasate în mijlocul crizei prin care trece el: până nu află de ce l-a părăsit ea, nu va putea trece peste dureri și depresii. Drept care o invită în vila de care are grijă pe durata vacanței proprietarului și între sechestrare și rememorare nostalgică, între lupte, certuri și partide de amor lucrurile în loc să se clarifice, se complică. Și el și ea sunt imaturi și ușor ofensabili, ca toată generația 30+ din care fac parte. Sentimentul de intimitate și momentele de harță excelent jucate de Iro Berou și Haris Fragoulis sunt punctul forte al unui film care nu va zgudui lumea, dar care va rămâne o amintire plăcută pentru firile romantice.

Slash (regia Clay Liford)

Comedie americană indie cu adolescenți confuzi în amor în special și existență la modul general s-a tot văzut. De la Gentleman Broncos până la Ghost World și de la Chumcsrubber până la Napoleon Dynamite genul a prosperat masiv la începutul mileniului. Retras pe la reluări televizate și dispărut de pe ecranele cinematografelor genul indie se încăpățânează să reziste. Slash este așa cum cere standardul: o poveste de dragoste ușor îndrăgibilă între doi protagoniști adolescenți nițel defectuți. Și el și ea scriu fan-fiction (literatură erotico-pornografică de amator în care personajele și detaliile sunt preluate din seriale/filme/comics de succes). Ea este rebelă, cu iubit problemă și el un ciudățel cumințel, cu o familie șocată de porcăriile pe care le poate așterne cineva pe laptop. Aventura lor în mediul comic-con-ului la care se duc ilegal ca să-și citească romanele fantastic de stîngace merită o vizionare și o sumă considerabilă de hohote.

Zoology (regia Ivan I. Tverdovskiy)

Cel mai bizar dar și cel mai dramatic film de dragoste și umor ar putea fi considerat chiar amar. Pentru că este un film despre singurătate și amărăciune. Natașa beneficiază din plin de amble în viața ei plicticoasă. Până când  destinul îi joacă o festă de-a dreptul cosmică: Natașei îi crește o coadă. Situația cauzează bizar și ilar dar și ceva complet neașteptat: un june radiolog se îndrăgostește de Natașa, cea de ceva timp trecută de-a doua tinerețe. Dacă relația are vreo șansă sau nu, asta este greu de zis, Dar mama habotnică a Natașei a aflat că în cartier trăiește o vrăjitoare cu 3 cozi care fură sufletul și sănătattea oamenilor și este gata de orice pentru a-și proteja fiica, incapabilă să împărtășească cuiva secretul cozii. Film de artă ucrainian, în egală măsură melodramatic și realist, cu umor amărăciune și un vibe de-a dreptul fascinant.