Home » Camera secreta » Unlocked: Pericol descătușat

Noul thriller al veteranului cineast britanic Michael Apted mizează pe un cast puternic și pe câteva întorsături inteligente de situație într-o poveste deloc nouă, două lucruri care îl recomandă ca film de consum relativ agreabil.

Ca regizor care a construit multe filme în jurul unor personaje feminine (și nu unul care respectă orbește corectitudinea politică), Apted are inspirația să o distribuie pe suedeza Noomi Rapace în rolul unei agente CIA care, în urma unui atentat terorist pe care n-a reușit să-l preîntâmpine, s-a retras pe banca de rezerve, și care reintră în joc atunci când teroriști arabi pregătesc un nou atentat cu armă biologică la Londra. Surprinsă aproape numai în prim-planuri care îi pun în evidență expresia fermă a feței și nu puținătatea corpului, Rapace e convingătoare în personaj, mai ales că jocul ei e mult mai nuanțat decât alte actrițe americane ar fi fost capabile să livreze. Prezența altor actori cu pedigree - Michael Douglas, Orlando Bloom, John Malkovich, Toni Collette - care, bașca, nici nu au roluri principale, ci gravitează în jurul suedezei, dau filmului și mai multă greutate. Nu te-ai fi așteptat să-i vezi apărând și dispărând – acesta fiind unul dintre detaliile care separă filmul de pluton.

Mai sunt și alte lucruri altfel decât în alte părți. Scenariul scris de Peter O'Brian nu îi permite spectatorului să adoarmă pe el. Lucrurile nu sunt niciodată ce par a fi, iar personajele nu rămân blocate într-un singur sertăraș. Nu toți cei de la CIA sau de la MI5 sunt de încredere, dar nici presupușii teroriști nu sunt cu toții răi. Din dorința de a sălta filmul peste pluton, povestea se prezintă uneori într-o formă mai încurcată decât e, în vreme ce dorința de a avea actori de calibru în roluri-cheie îl face pe Apted să furnizeze involuntar cheia filmului - eu am ghicit din primul sfert al filmului cine e ăla rău din CIA J.

Alt lucru mai deosebit e felul cum intriga e mărunțită și înfășurată în jurul unui nod dramaturgic. Nu e vorba de faptul că Agenta CIA află de un nou atentat și luptă să dejoace planurile teroriștilor, ci că un mesager care trebuia să livreze un mesaj de la un imam către un terorist e răpit de nu se știe cine. Cum am spus, povestea nu e complicată, dar cred că ideile principale s-au trasat pe tablă și pe urmă schema s-a complicat tot mai mult astfel încât filmul să dea impresia de consistență. Structura nu e cristalină, ci destul de îmbâcsită.

Firește, datorită atacurilor teroriste tot mai numeroase din viața reală, efectul de oglindă dorit de realizatori poate distorsiona. Oamenii nu percep gradul de verosimilitate al poveștii de pe ecran atâta timp cât ea e realizată înăuntrul unei rețete de film de divertisment și bifează mai multe cerințe, deși rețeta e detonată pe alte paliere. De pildă, nimeni nu ar pune la îndoială capacitatea lui Alice Racine (Noomi Rapace) de a face față oricărei situații, chiar dacă personajele secundare interpretate de actori cunoscuți pot ieși devreme din scenă. Chiar și când pare îngenuncheată definitiv și totul pare împotriva ei, știi că tot apare in extremis un element salvator. Deci Unlocked nu poate fi un film realist, oricât de bine realizat ar fi, și nu te poate face să empatizezi cu victimele teroriștilor. Poate avea chiar un efect nedorit pentru că ajunge să dea imaginilor pe care le vedem la știri, prin contaminare, un aer de ficțiune, de ireal.

Finalul lui Unlocked se deschide spre o posibilă continuare. Noomi Rapace ar merita-o, să vedem ce va spune box office-ul.

Trailer Unlocked: