Home » Camera secreta » Apes together strong

13 iulie 2017

Autor: Iulia Blaga

Deși are cuvântul război în titlu, Planeta maimuțelor: Războiul / War for the Planet of Apes nu are prea multe scene de acțiune. De fapt, sunt destule momente în care te poți gândi: „Hopa, ăsta-i ca un film mut!”, mai ales când maimuțele se înțeleg prin semne sau în scenele descriptive în care maimuțele înaintează, ca într-un western, spre tabăra Colonelului. Filmul regizat de Matt Reeves (același care a regizat și Dawn of the Planet of Apes acum doi ani) e special gândit să fie un tribut adus unui anumit gen de filme clasice – nu doar westernuri, dar și filme epice, prison movies sau filme de război (pentru care filmarea pe un format larg - 65mm, în ultra-high definition și 3D  e bine-venită.).

Când discutau cam pe unde urmau să se ducă cu scenariul, Reeves și co-scenaristul Mark Bomback au închiriat o sală de cinema unde au revăzut la grămadă de la filmele lui David Lean (Podul peste râul Kwai sau Lawrence al Arabiei), westernuri sau filme de Kurosawa până la Imperiul contraatacă. (Pe undeva e aiurea că au vrut să se inspire din ceva ready-made și nu au încercat să fie originali, dar inspirația din clasici nu e atât de blamabilă pentru un film care se consideră în primul rând entertainment. Citatul din clasici executat cu tehnica de azi e o interesantă punere în abis.). De Apocalipsul acum nu se pomenește în interviuri, deși referințele la filmul lui Coppola sunt vizibile din satelit – Colonelul (interpretat de Woody Harrelson uneori ok, alteori șarjat) numai nu-i comunică textual lui Caesar numele sursei de inspirație, Colonel Kurtz (Marlon Brando). De fapt, chiar vedem la un moment dat scris pe-un zid, Ape-ocalypse (o fi fost o glumiță de pe platou.).

War for the Planet of Apes aduce o inspirată modificare și în narațiune, și în stilistică, și una umorală, dacă vreți. Ajutați de progresul tehnologic extraordinar care dă acum și mai multă expresivitate maimuțelor – lucru exploatat cum se cuvine în multe close-up-uri, realizatorii se concentrează și mai mult pe imaginea lui Caesar, devenit un fel de Moise, și îl urmăresc în ceea ce e în bună parte un act de răzbunare și o confruntare cu propria sa umanitate.

Seria a fost dintotdeauna dură, masculină, dar umorile se îmblânzesc un pic la apariția unei fetițe blonde ca un înger, care e adoptată de echipa de comando a lui Caesar, precum și prin introducerea unei simpatice maimuțe de la zoo pe nume Bad Ape (sic!), al cărei rol e să destindă atmosfera și să aducă un aer de Ice Age în odiseea sobrului Caesar (care e, cum a spus producătorul Dylan Clark într-un interviu, un badass Clint Eastwood character.).

Spre deosebire de precedentul film din serie, care fusese scris și produs cu sabia lui Damocles deasupra capului, adică (așa cum se practică de multe ori) se știa data  lansării înainte ca scenariul să fie scris iar deadline-ul a fost strâns, de astă dată deadline-ul a fost mai lejer, ceea ce a permis mai multă muncă pe scenariu și la final un produs mai consistent. Nu știu dacă War for the Planet of Apes e chiar cel mai bun film din trilogie – toate au fost bune, dar faptul că e diferit îl izolează de celelalte două. Mie mi se pare fascinantă această poveste SF care a avut nevoie de mai bine de o jumătate de secol pentru a fi transpusă cinematografic în mod atât de verosimil și care invită la  interpretări atât de variate și de profunde. Motion capture-ul face din simieni aproape niște ființe reale și dă o încărcătură neliniștitoare acestor filme nu doar pentru că te face să revii la condiția ta primară de spectator și să crezi că ce vezi pe ecran e real (vezi teama oamenilor din 1895 că trenul care intra în gara La Ciotat venea, de fapt, peste ei), ci și pentru că aceste povești care aruncă în aer evoluționismul par atât de credibile.

Aici e întreaga miză a seriei, faptul că printr-un ciudat joc de oglinzi ne confruntăm cu noi înșine (ape not kill ape șamd) prin intermediul unor maimuțe create printr-o modificare genetică și care, grație tehnicii, par reale. În această a treia parte, oamenii nu mai sunt de fapt decât niște figuranți (cu excepția Colonelului, antagonistul care trebuia să-i țină oglinda lui Caesar), iar spectatorii se găsesc cu totul de partea maimuțelor – adică tocmai cele care vor stăpâni Pământul când omenirea va dispărea. Dacă în Dawn... virusul lichidase 98% din umanitate, acum el suferă o mutație interesantă care îi face pe cei care îl contactează să regreseze pe scara civilizației, adică să nu mai poată comunica printr-un limbaj articulat – o altă găselniță de dramaturgie care aruncă în aer scara evoluției.

Deci mergeți cu încredere la War for the Planet of Apes! E printre puținele francize în care partea vizuală e susținută de substanță De fapt, ar trebui spus invers – substanța e susținută de vizual. E un film serios împachetat în ambalajul entertainmentului. Și are o scenă la care ți se face frig, o metaforă a potopului pe care, ca om, o resimți destul de puternic. O să vedeți singuri.

P.S. O bilă neagră pentru traducătorul filmul care a făcut din Sitting Bull, menționat la un moment dat, Taurul Șezător. Rușinică!

Trailer War for the Planet of Apes: