Home » Camera secreta » Valerian: lejer, aventuros, de vară

Valerian și orașul celor 1000 de planete este fix cum trebuie să fie un film estival: colorat, ritmat, cu glumițe nu tot timpul amuzante, dar absolut deloc plicticos.

De la Valerian și orașul celor 1000 de planete nu mă așteptam la mare lucru. Pe Luc Besson e cam greu să îl mai iei în serios, europenii nu au mai făcut SF-uri ”de public și mainstream” de prin anii 80. Dar ecranizarea după benzi desenate franceze esențiale pentru deceniile 6 și 7 nu suferă, nu trenează, nu face economie de fantezie și nu ratează. Ar fi fost culmea ca Valerian, după care s-au inspirat și Star Wars-urile și Al cincilea Element să fie lipsit fix de zvâc vizual, abundență barocă de extratereștrii și universuri paralele sau umor. Și nu este. Colorat și adolescentin filmul lui Luc Besson nu-i, ce-i drept amplasabil în aceeași ligă cu aventurile lui LeeLoo & Korben Dallas sau cu Adele Blanc-Sec și pterodactilul ei.

Este un film copilăros, care are multe în comun cu spiritul aventuros din seria Indiana Jones sau cu epicul de prin seria a 2-a de Războaie ale Stelelor și care ajunge, fix din abundența de vizual într-o zonă de obicei rezervată filmelor de animație, acolo unde orice este posibil (mai ales imposibilul) și acolo unde scenariul și discursurile sunt servite cu umor lejer și personaje secundare croite unele ca să fascineze, altele ca să amuze (uneori prin chestiuni tembelizate și de scenariu și de regie).

Care- i faza cu Valerian? Valerian (Dane DeHaan), agent inter-galactic al guvernului din Orașul celor 1000 de planete are o reputație impecabilă (și ca seducător – chestie nițeluș cam incredibilă și ca agent eficient – chestiune din nou servită cu ironie mai mult decât mândrie). Mai are și-o parteneră Laureline (Cara Delevingne, modelina 1% care reușește din nou să nu se facă de cacao cu un rol de cinema) mult mai eficeintă decât lasă să se întrevadă micile meciuri de tatonare amoroasă pe care le are cu Valerian.

Noua lor misiune implică plecarea din Oraș (de fapt ditai stația galactică compusă din nave și tehnologii a nu mai puțin de 1000 de rase și civilizații extraterestre) și recuperarea unui extrem de rar dispozitiv (este de fapt doar unul dingur în tot universul). Dispozitivul este amplasat într-un extrem de exotic bazar inter-dimensional și păzit cu strășnicie. S-ar putea să aibă ceva de-a face cu civilizația cam avatarică la aspect pe care o vedem exterminată în primele minute de film. Sau ar putea fi soluția pentru a intra în misterioasa zonă contaminată care a apărut din senin în miezul orașului cosmic.

Tot ce se poate imagina, ba chiar mai mult de atât a fost investit în efecte și deisgn, iar rezultatele sunt vizual fascinante. Cu personaje parcă grupate din vreo enjpe universuri (și ca design și ca mod de funcționare extratereștrii lui Luc Besson sunt chiar fascinanți, uneori extrași din retro-furism, alteori pracă scoși din  fanteziile Metal Hurlant 80iste, nu de puține ori mult prea child-friendly din design) și cu un mod vizual de exploara (și exploata) stații spațiale, tehnologii, planete și ce mai, tot cosmosul noul film al lui Luc Beson nu plictisește nicio clipă. Mereu ceva nou de văzut, simțit gândit se oferă pe ecran. Iar excelența vizuală scuză parte din dialogurile și situațiile din scenariu, care, să fim sincer nu debordează nici de inteligență nici de originalitate.

Ca bonus pentru francofili prin filme se perindă, camuflați și extraterestrizați notabilități ale filmelui frnacez din ultimele 2 decenii: comedianul Alain Chabat (din seria Asterix îl știți) regizorii Xavier Giannoli (Marguerite filmul lui, a rulat anul trecut și pe la noi) și Louis Leterrier (responsabil de primele 2 filme Transporter, Clash of the Titans, The Incredible Hulk și scabros demențialul Brothers Grimsby).

Nu știu dacă va exista vreun sequel sau prequel pentru Valerian, dar un spin-of cu Bubbles, shapeshifterul albastrul și noua Plavalaguna jucată con gusto de nimeni alta decât Rihanna aș vrea să văd.

Finalmente și Valerian și universul lui adunat de Besson de prin benzile desenate (și suficient de amplu cât să necesite o enciclopedie de 600 de pagini pe care Besson a și scris-o) sunt fix ce trebuie să fie un blockbuster de iulie: aventuros și ușurel, dar cu flerul de-a nu plictisi vreo secundă și de-a face asta din lumea pe care o exhibă spre explorare vizuală, nu montaje haotice sau secvențe haotice de luptă, prelungite până înspre plictis.