Home » Camera secreta » Nebune de fericire: dramodie toscană

La Pazza Gioia este un Thelma&Luoise all’italiano: un road-movie toscan cu două răzvrătite scăpate de la balamuc și fuginde prin peisajele idilice ale Toscanei.

Un film lejer, de vară? Da, deși aventurile lui Betarice (Valeria Bruni-Tedeschi) și ale Donatellei (Micaela Ramazzotti) sunt pe cât de ilare pe atât de ancorate într-o realitate pe care cele două femei o refuză. Cunoștiințe întâmplătoare, ajunse la un mult prea puțin supravegheat balamuc din Toscana întreprinzătoarea Beatrice și deprimata Donatella sunt fix cuplul acela credibil și amuzant (și amuzant la modul crebidil) care dă șarm unei comedii ”de personaje”. Beatrice, plină de know-how, vervă și capabilă din cuvinte să facă și obțină multe beneficii mărunte este (dacă ar fi s-o credem) o membră a 1%-ului italian: bogată, răsfățată, capabilă să arunce în stânga și dreapta amintiri/povestiri cu lideri mondiali și designeri ultra-celebri. De ce-a ajuns la balamuc rămâne un mister, iar Paolo Virzi lasă spectatorul s-o suspecteze de mitomanie clasică.

E prea simpatică atunci când încearcă diverse ghidușii și le ratează, e prea simpatică atunci când face cretinisme și le reușește. Donatella este mai jună, mai dark și mai emo. Din depresie și izloare n-o poate scoate nici Beatrice, dar Beatrice o poate scoate, mai mult accidental decât premeditat din ospiciu.

Ce poți face cu două nebune dibace? Haos. Un haos pe care Virzi îl organizează lent și empatic din scenariu și regie. Ajunse în lumea largă (de fapt în micro-comsosul toscan) cele două femei instituționalizate se dovedesc, în funcție de cum o cere registrul dramatic sau puseul umoristic fie perfect adaptate fie complet inadaptate la fentat regulile lumii libere. Au, fiecare dintre ele, rude de vizitat și datorii de plătit. Escapada  nu are cum să fie doar ha-ha și hi-hi. Dorința disperată a Donatellei de a-și revedea fiul și mofturile aristrocratice ale Donatellei le pot băga în buclucuri mai mari decât o simplă reinternare în mult prea benevolentul sanatoriu.

Nebune de fericire are inspirația de a dezvălui treptat și plauzibil (în majoritatea cazurilor și momentelor) trecutul real al protagonistelor, care oricât de simpatice ar fi spectatorului nu au fost degeaba internate la ospiciu. Ce se ascunde dincolo de matrapazlâcurile lui Beatrice și de ce Donatella are interdicție legală în prejma fiului ei? Virzi expune cicatrici emoționale și drame familiale adânci și-o face fără să renunțe la umanitate și umor. Ajutat de două actrițe abil alese Nebune de fericire reușește tot ce-și propune: o aventură de vară croită cu lejeritatea estivală a filmelor italiene, dar și cu conținutul de dramă necesar filmelor europene de arte și consum. Vedeți-l cu zâmbetele de rigoare și nu vă întrebați ce de vă vine o poftă nebună de prosecco pe parcursul vizionării.

Trailer