Home » Camera secreta » Atomic Nonsense

4 august 2017

Autor: Iulia Blaga

Știu că cel puțin jumătate dintre voi o să mă urască pentru ce-o să spun acum, dar Atomic Blonde, „proiectul de suflet” al lui Charlize Theron, e îngrozitor de prost. Ce are sufletul cu un film în care numai caftelile sunt reușite (dacă asta căutăm într-un film) și ce are asta cu o femeie? Lăsați-mă să presupun: la 41 de ani, Theron a avut ambiția să demonstreze că, după Mad Max: Fury Road se poate instala ca protagonistă de filme de acțiune – bine plătită, se înțelege! – și că poate și produce astfel de filme. Adițional, de ce să nu ne comunice și că la 41 de ani încă arată bine? - și face asta obsesiv, fie apărând goală, fie schimbând vestimentația, coafura și culoarea părului la fiecare nouă scenă.

Spus pe un ton mai intelectual, pe Theron a interesat-o metatextul, mica victorie feministă asupra bărbaților printr-un film pentru bărbați în care nu face decât să-i domine cu pumnul / cuțitul / pistolul / mitraliera / vodka / sexul. Nu mi se pare un lucru prea inteligent dacă n-ar avea de-a face doar cu banii, deși Theron - care are un Oscar pentru rolul din Monster (2003, de Patty Jenkins) putea găsi alternative mai rafinate să-i devanseze pe bărbați pe teritoriul lor. Dacă aș vrea să o scot basma curată, aș spune că a acționat ca o businesswoman. Dar nu vreau s-o scot basma curată pentru că filmul e realmente stupid.(Și în Monster, unde juca o fostă prostituată devenită criminal în serie caftea bărbați, dar pentru alte motive.).

Cu ajutorul unor cineaști mai dibaci, feminismul s-ar fi putut afirma în Atomic Blonde în moduri mai subtile și putea fi luat chiar discret la mișto, dar scenariul lui Kurt Johnstad și regia lui David Leitch (care debutează în lungmetraj după ce anterior co-regizase John Wick împreună cu Chad Stahelski), vor să nu iei nimic de bun cu excepția scenelor de acțiune.

În primul rând, filmul ăsta n-are poveste. Preferă să meargă pe linia flashback-ului din romanul grafic din care s-a inspirat, The Coldest City (de Antony Johnston și Sam Hart, 2012), dar scenaristul nu poate amesteca planurile temporale fără să ne amețească. Scenariul e varză și după primele cinci minute deja ți-e clar unde trebuie pusă ștacheta.

Lorraine Broughton, un superagent MI6 (Theron se cam chinuie cu accentul British) e trimisă la Berlin în noiembrie 1989 (pentru cine s-a născut mai târziu, când oamenii se pregătesc să dărâme zidul) ca să investigheze circumstanțele uciderii unui coleg de-al ei (și iubit) de către KGB-iști. Trebuie să se întâlnească cu fostul șef al biroului MI6 din Berlin, David Percival (James McAvoy), care se pare că face joc dublu - oricum Lorraine îl miroase din start. Mai trebuie, de asemenea, să recupereze lista tuturor agenților activi din URSS, care-i fusese furată colegului ucis, dar care fusese în același timp memorată de un agent STASI (Eddie Marsan) care acum e urmărit de KGB-iști.

Nu vă mai încarc memoria deoarece, credeți-mă, chestiile astea n-au importanță nici măcar pentru regizor. De ce? Pentru că programul lui Lorraine e inevitabil același. Muncă normată. Dimineața își montează microfoanele peste lenjeria intimă de firmă în timp ce dă pe gât niște vodcă cu gheață, pleacă prin oraș îmbrăcată sport (dar sexy), merge mult pe jos, se mai bate cu niște bărbați, după care seara revine în camera impregnată de neoane, își odihnește corpul caftit într-o cadă cu cuburi de gheață, se mai hidratează cu niște vodcă, se îmbracă de astă dată ca o vampă și pleacă prin diverse locuri unde iarăși nu se știe exact ce face în afară de faptul că se bate cu bărbați. La un moment dat cunoaște o agentă franceză și se combină cu ea, dar scenele intime – puse cu mâna în film ca orice detaliu care n-are legătură directă cu bătaia, au aceeași pasiune ca privirea de mutant a lui Theron.

Pentru o franciză James Blonde e nevoie de mai mult decât de o scenă de 10 minute de cafteli fără tăietură de montaj - sau, cel puțin, așa pare scena gândită să fie climax-ul filmului. Directorul de imagine Jonathan Sela se descurcă foarte bine filmând-o, dar de ce să nu faci un scurtmetraj în loc să o plasezi într-un context atât de stângaci, cu o poveste varză, șabloane cât cuprinde și o autenticitate de mâna a doua (vezi scenografia sau alte degete băgate-n ochi cum e coloana sonoră care nu se oprește niciodată - și din care, na!, lipsește tocmai Atomic-ul lui Blondie)?

Atomic Blonde nu suferă comparație cu seria Bond și e cu atât mai stupid cu cât se vrea mai incorect politic (eroina fumează de rupe, bea ca un rus, se culcă cu femei și-i chilărește pe bărbați.). Nu se susține nici măcar dacă dă în scris că e asumat un film de serie B. Nu i se văd ghilimelele. Doar chiloții.