Home » Camera secreta » The Hitman’s Bodyguard lovește și ratează

Fără a fi original, The Hitman’s Bodyguard e o comedie de acțiune care mizează în mare măsură pe carisma, popularitatea și chimia celor doi protagoniști - Ryan Reynolds și Samuel L. Jackson. “Reynolds e bodyguard, iar Jackson asasin plătit – și cu asta am spus tot“, scrie The New York Times. Nu poți expedia o cronică de film așa, The New York Times o știe prea bine, dar ați înțeles ideea. Față de mecanismul bielă-manivelă din alte comedii americane de acțiune, mult mai amuzante și mai reușite – vezi seria Die Hard (unde polițiștii interpretați de Mel Gibson și Danny Glover sunt colegi, dar se tachinează permanent) sau Midnight Run (unde Robert De Niro trebuie să-l transporte viu pe escrocul interpretat de Charles Grodin care e vânat și de FBI, și de colegii lui mafioți), aici umorul e împiedicat, iar scenele de acțiune împănate cu explozii spectaculoase și violență cu o octavă în plus față de medie.

Sinopsisul filmului poate fi rezumat repede: un bodyguard de top, decăzut la misiuni de mică respirație după ce un client important e ucis, se vede antrenat (cu miza recuperării prestigiului pierdut) să transporte viu din Marea Britanie în Olanda un ucigaș plătit care e, de fapt, marele lui rival. E greu de spus că cei doi se respectă, cert e că nu se suportă și că pericolele cu care se confruntă se adaugă relației lor pe muchie, deși firește că și un copil de trei ani va înțelege de la bun început că până la sfârșitul filmului antipatia lor reciprocă se va transforma în prietenie.

Poantele nu prea reușite sunt supracompensate cu un limbaj foarte colorat (totuși, filmul are la noi rating 12), iar din scenele de acțiune deduci că filmul țintește sus în box office. Ok, secvențele de urmărire cu mașina, barca cu motor și motocicleta din Olanda, care sunt un fel de climax al filmului, sunt foarte spectaculoase. Dar în scenele comice râsul e mai mult lipsă. Samuel L. Jackson, care pe hârtie n-are cum dezamăgi, supralicitează mai tot timpul și citează  din rolurile antologice pe care le-a făcut mai ales la Tarantino. Ryan Reynolds are un gen de umor mai discret, el e tipul de om serios care când scoate o poantă, e reușită dar e livrată printre dinți. Gary Oldman e și el typcasted în postura de dictator cu ochelari ieftini și emană un malefic îmbâcsit.

Scenariul nu-i ajută pe cei doi actori, iar regia australianului Patrick Hughes (a cărui cea mai notabilă performanță din CV e The Expendables 3) nu valorifică potențialul actorilor și preferă niște pastișe ale vechilor lor performanțe. Cel mai mult îngroașă Salma Hayek, în postura soției ucigașului interpretat de Jackson, care e arestată și închisă la Haga - și pentru eliberarea căreia soțul acceptă să depună mărturie în procesul intentat dictatorului (fictiv) din Belarus. Hayek apasă mult pedala personajului – o o fiară latino, a cărei armă e gura mare, dar modul isteric de a înfățișa această eroină simpatică, ratează șansa acesteia de a trece rampa.

Acuma, depinde și ce fel de umor preferați. Când am văzut eu filmul, niște spectatori s-au stricat de râs când colega de celulă a lui Hayek, o obeză terorizată și ținută la colț, dă un pârț de frică. Dacă preferați un umor mai discret, nu-l veți găsi aici. În ciuda distribuției, filmul e pasabil și plin de locuri comune, mai ales de aluzii la alte filme de succes și la rolurile în care vedetele de pe generic au făcut performanță.

Hitman’s Bodyguard : Care pe care / The Hitman’s Bodyguard, de Patrick Hughes, cu: Ryan Reynolds, Samuel L. Jackson, Salma Hayek, Gary Oldman, Elodie Yung