Home » Camera secreta » Good times, bad times, you know I had my share

Filmul fraților Safdie, Good Time, nu doar că-i dă lui Robert Pattinson cel mai bun rol de până acum, dar demonstrează că fostul vampir îmbălsămat în propria-i autosuficiență poate juca. Filmul e un thriller în vâna filmelor anilor 70, în care abordarea realistă se îmbină cu notația psihologică, dar povestea e spusă cu nerv contemporan și împănată cu muzica lui Oneohtrix Point Never.

Când a fost arătat în premieră mondială în competiția Festivalului de la Cannes din acest an, unde a câștigat un premiu neoficial pentru muzică, Good Times a fost salutat de majoritatea publicațiilor importante de limbă engleză care au apreciat inclusiv prestația lui Pattinson (unii chiar l-au dat printre favoriții la Premiul de interpretare masculină.).

Dacă ar fi existat un premiu pentru cea mai derutantă deghizare, Pattinson cu siguranță n-ar fi avut concurență. Ascuns în spatele unei vestimentații ieftine, a unei danturi prost întreținute, a unei bărbi prost tunse și, de la un punct încolo a unui păr decolorat cu apă oxigenată, sex-symbolul e greu de recunoscut în spatele lui Constantine “Connie” Nikas, un hoț mărunt din New York. Mai remarcabil e felul în care actorul britanic își îmbracă personajul pe dinăuntru. Connie e în permanentă mișcare și în permanentă insecuritate, pentru că deși tot ce vine după spargerea băncii de la începutul filmului e de rău augur, el pare să aibă mereu o soluție nebunească pentru a șterge ghinionul. Lucrul care îl face uman e numai dragostea aproape maladivă pentru fratele său, Nick (interpretat de co-regizorul Bennie Safdie, la primul rol în cinema), deși își antrenează fratele cu retard mental în acțiuni pentru care acesta nu e responsabil.

Povestea se desfășoară în New York-ul celor lipsiți de perspective, într-un timp foarte scurt (aproape 24 de ore). După ce hold-up-ul plănuit de Connie și executat de amândoi dă greș, Nick e arestat, iar Connie face tot posibilul să-l elibereze. Asta include punerea la bătaie a banilor furați, capacitarea unei prietene să plătească restul de cauțiune cu cardurile mamei ei bătrâne, strecurarea curajoasă în spitalul unde fratele a fost internat după o altercație din închisoare sau chiar flirtul cu o minoră. Connie nu se dă în lături de la nimic, și Pattinson construiește foarte bine starea lui de alertă, disperarea lui tăcută și ușurința cu care accesează zone lipsite de umanitate din propriul psihic numai pentru a-și vedea fratele liber.

Robert Pattinson a lansat o controversă când a spus recent la talk show-ul lui Jimmy Kimmel că frații Safdie l-au pus să facă un hand job unui câine, hand job care până la urmă a fost mimat, pentru că el ar fi refuzat. (Scena a fost ulterior scoasă la montaj.). Cum PETA (cea mai mare asociație americană de protecție a animalelor) s-a autosesizat și a amenințat cu o anchetă, frații Safdie au negat că l-au pus pe Pattinson să masturbeze câinele și că era vorba doar de o îmbrățișare prin care doreau să arate că patrupedul se simțea bine în compania lui Connie (acesta crezând că în viața anterioară fusese câine). Deci totul a fost, probabil, o neînțelegere venită din exprimarea incompletă a lui Pattinson.

Referința la dragostea lui Connie pentru câini e, în schimb, o trimitere fățișă la Dog Day Afternoon (1975) de Sidney Lumet, cu care Good Time a fost comparat. (Dog Day Afternoon a fost tradus la noi După-amiază de câine, deși expresia definește după-amiezile încinse de vară când și oamenii, și câinii, zac lipsiți de energie.). În Dog Day Afternoon Al Pacino era un hoț care sparge o bancă împreună cu iubitul său cu probleme emoționale și care e la fel de protector cu acesta pe cât e Connie cu Nick. Ca și Lumet, frații Safdie le dau circumstanțe atenuante eroilor și sprijină povestea pe notații realiste, dincolo de realismul punerii în scenă. Intenția declarată a lui Josh și Bennie Safdie a fost și de a vorbi despre situația din închisorile americane, ca și despre rasism. Nu întâmplător, Connie și Nick poartă în momentul spargerii băncii măști de negri. Acest detaliu a fost preluat după un caz real petrecut un Ohio, dar documentarea i-a făcut pe cei doi frați să descopere că în alte jafuri hoții de culoare purtaseră măști de albi.

Mai mult ca sigur că fără prezența unei supervedete ca Robert Pattinson pe afiș, filmul celor doi frați n-ar fi fost selecționat în Competiția Oficială de la Cannes (al doilea lungmetraj al lor, Daddie Longlegs / Go Get Some Rosemary,  participase în 2009 în secțiunea paralelă Quinzaine des Réalisateurs.). Cei doi regizori independenți sunt propulsați pe prima scenă și toată atenția e acum pe ei. După ce o să vedeți Good Time, primul lor film care intră în sălile din România, veți înțelege și de ce.

GOOD TIME: Pe bune, o să-ți placă / Good Time, de Josh și Benny Safdie, cu : Robert Pattinson, Benny Safdie, Jennifer Jason Leigh