Home » Camera secreta » Dincolo de rânjete (10 filme cu și fără clowni)

Cu premiera remake-ului pentru It-ul lui Stephen King se deschide din nou cutia cu clowni demenți și clownerii de factură horror. Dar filmele cu clowni și rânjete sinsitre sunt mai mult și mai multe decât It-ul revampuit de Hollywood.

De vreo 100 de ani încoace cinemaul tot încearcă să exploreze, exploateze și să inducă spectatorilor Coulrophobia. Frica de clowni, adică. Etichetată de onorabila comunitate științifică drept disfuncție psihică frica de clowni este principalul motor al unor extrem de faimoase filme de groază. Dar filmele cu clowni uneori nu au nimic de-a face cu filmele horror. Există și melodrame cu clowni, și drame cu clowni, ba chiar și comedii. O listă de vizionări, organizată cronologic, din 1924 și până în prezent nu are cum să nu genereze niscaiva frisoane.

He Who Gets Slapped (1924)

Melodramă mută: un cercecetător ale cărui descoperiri sunt furate de baronul care le sponsoriza ajunge clown. Numărul lui de clown? Să fie mereu pălmuit de alți clowni. Cum a fost pălmuit și de baron, în fața Academiei. Ani mai târziu baronul vine la circ și se întâmplă să se îndrăgostească fix de femeia pe care clownul cel trist o iubește. O răzbunare lipsită de clownerii dar care implică un leu eliberat din cușcă va face finalmente dreptate.

He who Gets Slapped are mai multe merite: un protagonist de geniu (Lon Chaney) o poveste 100% melo filmată cu rigoare și fler și nu în ultimul rând este primul lung-metraj care insinuează în cinema două idei superb de perverse, care vor fi esențiale pentru construcția mitului cinematografic al clownului malevolent: machiajul de circ ca mască impenetrabilă și clownul prezentat ca om care are ceva chestiuni de rezolvat cu (o parte din) restul societății.

The Man Who Laughs (1928)

Romanul lui Victor Hugo a fost ecranizat de 6 ori. Versiunea din 1928 este a treia și cea mai reușită. Povestea implică un fiu de nobil desfigurat de dușmanii tatălui, o frumusețe oarbă care îl iubește și-o grămadă de intrigă tip capă și spadă cum frumos îi șade unei ecranizări după Hugo. Intigă pe care regizorul Paul Leni au fentat-o pentru a muta (cu succes) acțiunea din Anglia secolului XVII în America începutului de secol XX. Care-i treaba cu clowneria? Desfigurat într-un rânjet perpetuu protagonistul (Conrad Veidt) este una dintre actracțiile de bâlci care în egală măsură oripilează și amuză specatorii. Rânjetul lui este mai bizar și mai memorabil decât orice machiaj de clown, iar așa cum l-a jucat Veidt personajul este sursa de inspirație pentru Jocker-ul din benzile desenate (și ulterior filmele) cu Batman.

La Strada (1954)

Povestea forțosului Zampano și-a fragilei Gelsomina este una dintre capodoperele neo-realismului italian și filmul care-a marcat începutul carierei internaționale pentru Federico Fellini. O femeie vândută pentru a-i fi scalvă (și parteneră de scenă) unui musculos de circ învață să cânte la tromeptă, să facă ghimbușlucuri amuzante, cu machiaj de clown trist și finalmente își primește, prea târziu libertatea. Cel mai redutabil film din listă este și cel mai amar, și notabil  pentru că este o capodoperă a cinema-ului și pentru că este unul din puținele filme (de artă sau nu, capdopere sau nu, europene sau de oriunde) cu o femeie clown (Giuletta Massina).

Mr. Sardonicus (1961)

Rânjetul extrem din romanul lui Hugo devine, preluat de William Castle ingredientul principal pentru un thriller de groază și mister cât se poate de clasic. Sardonicus, rămas rânjit într-un mod nefiresc după ce-și dezgroapă tatăl pentru a intra în posesia unui bilet de loterie câștigător ajunge baron și încearcă, prin experimente pe oameni, să-și readucă mușchii feței la starea lor inițială. Bogat, dotat cu castel, soție frumoasă și un rânjet terifiant Sardonicus angajează un doctor pentru a-l lecui de oribilul rânjet.

Cu suspect de multă psihologie și cu un surplus de oroare bine administrat Mr Sardonicus este unul din filmele pe nedrept trecute cu vederea din antologiile le horror-uri clasice.

Killer Clowns from Outer Space (1988)

Cel mai filthy film din listă și cel mai bizar film cu clowni făcut în SUA este fix ce spune și titlul lui: un grup de extratereștri care arată exact ca niște clowni grotești invadează un orășel american și lichidează mare parte din populație. Cu arme de jucărie, cu trucuri macabre și cu rânjete pe fețe. Realizat de The Chiodo Brothers  în momentul în care fenomenul filmelor de groază cu clowni malefici deja exploadese (după ce  jucăria sinistră din Poltergeist și ckownii din filme precum Funhouse și Clown House) KCFOS este climaxul indiscutabil al genului. Are un umor extrem de negru, o capacitate remarcabilă de-a amesteca satira cu oroarea și suspansul cu râsetele și chit că nu-i pe gustul multora, este cumplit de memorabil.

IT (1990)

Mini-serie adaptată cu multă inspirație după unul din romanele-mamut ale lui Stephen King, IT devine instant un favorit al publicului. Povestea unui grup de prieteni care descoperă în canalizarea orașului lor un clown ucigaș de copii și care, 30 de ani mai târziu se reunesc pentru a-l lichida definitv este un amestec de oroare și candoare, un film despre prietenie și scarificiu, o poveste cu atâtea straturi de anxietăți și fisoane încât numai King putea să o scrie. De regizat s-a ocupat onorabil și foarte eficient Tommy Lee Wallace, care-a contrabalansat oroare cu emoții sincere și-a reușit, cu ajutorul neprețuit al lui Tim Curry să facă din clownul Pennywise una din creaturile fantastice din panteonul cinematografic al monștrilor.  Remake-ul care are premiera week-end-ul acesta are toate șansele să fie tot un film de groază onorabil, dar nicio șansă de-a depăși prima ecranizare.

Klown (2010)

Comedie daneză indie cât se poate de nerespectuasă și tăioasă. După o viață întreagă de glumițe și neseriozitate Frank, clownul din grupul lui de prieteni a ajuns la 40+ și vrea cu orice preț să-i dovedească femeii iubite că, în ciuda neseriozității și clowneriilor, poate fi un tată bun pentru obezul fiu pre-adolescent al acesteia. Drept care îl răpește, sub pretextul unei excursii în natură. pentru a crea o legătură de prietenie cu grăsunul și a o convinge pe mama reticentă a acestuia să-i accepte cererea în căsătorie. Dar lucrurile merg complet haotic, mai ales că Frank are programată și-o vizită la un bordel deluxe în timpul expediției prin pădure. Iar grăsunul nu-i degeaba un copil problemă, retras și fricos.

Nu, nu-i un film cu clown în sensul clasic dar poate scurtcircuita noțiunile despre umor ale oricărui spectator, fie el obișnuit sau nu cu finețurile ilarităților nordice.

Balada Triste de Trompeta (2010)

Istoria (război civil) și circul (acolo unde au clownii casa) dragostea (extrem de carnală) și dorința de răzbunare (extrem de viscerală) sunt ingredientele filmului semnat de Álex de la Iglesia, unul dintre cei mai apreciați regizori de horror european. Povestea este un amestec între The Man Who Laughs și Inglorious Basterdz, cu toate surplusurile de violență, tortură, ură și melodramă de care este capabil cinema-ul spaniol. Genul de film nerecomandat celor minori și destul de brutal cât să fie memorabil pentru pasionații de horror dar și pentru iubitoarele de melodramă. O piesă de rezistență printre filmele cu clowni veseli și clowni triști.

Stitches (2012)

Genul programului: comedie de groază, cu protagonist cât se poate de lugubru. Clownul deloc talentat la jonglerii și clownerit Stitches s-a întors din mormânt pentru a-i hăcuit pe copii (deveniți între timp adolescenți) care i-au jucat o festă letală cu ani în urmă. Culmea culmilor Stitches este unul din cele mai democratice filme de groază posibile. Spectatorul poate să empatizeze și cu Stitches și cu ucigașii accidentali, care reuniți la o petrecere au toate motivele să profite din plin de alcool, droguri și sex, de viață la modul general: nu le-a mai rămas prea multă.

Clown (2014)

Tocmai când credeam că toate filmele cu clowni ucigași au fost deja filmate Clown-ul lui Jon Watts vine să aducă chestiuni noi și foarte terifiante în granițele genului. Kent, un tânăr tată, rămas fără clown pentru petercerea fiului său găsește un costum de clown și-l îmbracă. Petrecerea este un succes dar Kent începe să se tranforme în clown. Pentru că de fapt costumul era croit din pielea unui demon mâncător de copii. Body-horror amplasat admirabil în mijlocul unei povești care merge mai mult înspre vârcolaci decât înspre marele cort al circului.