Home » Camera secreta » Breaking News - Redemption Song

2 octombrie 2017

Autor: Iulia Blaga

Cel mai bun film al Iuliei Rugină de până acum, Breaking News, își plasează acțiunea în zona jurnalismului de televiziune, lucru care împreună cu titlul său (exploatat eficient de echipa de marketing) îl recomandă ca pe un film de actualitate despre un univers considerat foarte atractiv din afară. Dar povestea reporterului (Andi Vasluianu) care-și pierde operatorul (Dorin Andone) în timpul unui direct e mai mult pe dinăuntru. E o poveste psihologică legată mai mult de sentimentul de vinovăție cu care se confruntă reporterul când e trimis la familia decedatului să se documenteze pentru  un material In memoriam decât de rigoarea profesiei ori detalii picante despre ea, deși vinovăția și deontologia sunt puse în ecuație.

Împreună cu colaboratoarele ei obișnuite, Ana Agopian și Oana Răsuceanu, Rugină a scris un scenariu foarte eficient deși n-are prea multă acțiune. Filmul începe ex abrupto cu momentul accidentului și se termină cu plecarea eroului din Constanța, localitatea unde locuia colegul său. Între aceste coperte se află călătoria de documentare, petrecută în preajma Crăciunului (prilej pentru DoP-ul Vivi Drăgan Vasile de a construi un litoral aproape albastru de frig, dezolant și înghețat) și care e concentrată pe relația lui Alex Mazilu (eroul) cu fiica decedatului, Simona (interpretată de uluitoarea debutantă Voica Oltean, premiată la Karlovy Vary cu o Mențiune Specială.).

Conflictul dintre cele două personaje e coloana vertebrală a filmului,  deci relația lor trebuia să funcționeze pentru ca filmul să stea în picioare. Lucru care se întâmplă. Alchimia dintre Andi Vasluianu și Voica Oltean e evidentă, regizoarea reușind să-i echilibreze foarte bine și pe ei, și personajele. Vasluianu e tot filmul tăcut și introspectiv, pe când Voica Oltean e un cazan sub presiune pentru că personajul ei își pierde tatăl în cel mai prost moment posibil, când, adolescentă fiind, e în plină revoltă împotriva tuturor și mai ales împotriva imaginii paterne. Simona e cea care pune cea mai mare presiune pe Mazilu și îl înfruntă ca pe un substitut de tată, făcându-l să se simtă mai responsabil pentru ea și mai vinovat pentru deciziile lui inițiale.

Spectatorul e invitat să-și facă singur interpretările pentru că Mazilu nu vorbește prea mult și, oricum, nu prea se explică. În cel mai dificil, mai matur și mai complex rol de până acum (paradoxal, fiind deja un actor iubit și cu experiență), Andi Vasluianu îi pune lui Mazilu o greutate pe umeri pe care aproape o vezi și se descurcă cu multe scene dificile, cum e cea mai emoționantă scenă din film, când o vede pe Simona mică cântând pe un video Redemption Song. Regret că atunci când am intervievat-o pe Iulia Rugină pentru SDC am uitat s-o întreb când a intrat piesa lui Bob Marley în scenariu pentru că acum filmul pare construit în jurul ei.

Momentul când Mazilu își dă în sfârșit drumul și își permite să plângă e cel în care se decantează posibilitatea salvării pentru toate personajele, inclusiv pentru Simona, care dăduse la o parte pasiunea pentru muzică, indusă de tatăl său. „Emancipate yourselves from mental slavery/ None but ourselves can free our minds/ Have no fear for atomic energy/ Cause none of them can stop the time”, spun versurile piesei și atunci realizezi că filmul poate fi și un fel de „song of freedom”, adică o eliberare, și că furia Simonei e pe cât de naturală, pe atât de necesară creșterii. Acela e momentul când se așează planurile și când drumurile lui Mazilu prin film capătă un sens.

La rubrica Puncte forte aș mai trece interpretările foarte naturale ale tuturor interpreților. Filmul reflectă foarte bine atmosfera din televiziune cu decizii pe repede-înainte, producătoare  masculinizate și exprimări neortodoxe în spatele camerei. Am  întrebat-o pe regizoare dacă a repetat mai mult cu actorii și m-a surprins să aud că nu, dar că a preferat să discute mult cu ei pe marginea personajului. Faptul că absolut toți sunt foarte autentici e un semn e că știe să comunice cu actorii.

În schimb, finalul e mult prea abrupt. Deși am înțeles că s-a intenționat să oglindească începutul filmului, bioritmul meu avea nevoie de încă ceva, de încă o scenă, nu neapărat importantă.

Iulia Rugină e într-un real progres față de scurtmetraje și față de primele ei două lungmetraje, Love buildingși Alt love building. Faptul că a preferat să grebleze pe un teren mai mic i-a permis să capete mai multă consistență. Dar, ca și până acum, nu și-a pus ștacheta prea sus. Nu s-a aventurat pe un teren nou, cu o stilistică neobișnuită sau/și un subiect inedit și contorsionat. Poate că de-acum înainte, căpătând și mai multă încredere în ea, se va arunca și mai sus.

Breaking News – de Iulia Rugină, cu: Andi Vasluianu, Voica Oltean, Ioana Flora, David Mihai Blaj, Floriela Grapini, Angela Ioan, Maria Rotaru, Constantin Cojocaru, Dorin Andone, Oxana Moravec, Adina Lucaciu, Nicoleta Hâncu