Home » Camera secreta » Les Films de Cannes à Bucarest – 10 to Watch

Festivalul Les Films de Cannes à Bucarest (filmedefestival.ro,13-22 octombrie 2017) aduce în acest an peste 100 de proiecții în București, dar și în Brașov, Cluj-Napoca, Timișoara, Arad, Iași, Suceava și Sibiu. Multe dintre filme au distribuitor în România, dar cinefilii vor ca de obicei să le vadă din timp. Iată o listă cu zece momente de neratat. „Venez festiver!”

Mrs Fang de Wang Bing – Filmul care a câștigat Leopardul de Aur la Locarno în acest an e un film scurt pentru documentaristul chinez Wang Bing (are nici o oră și jumătate), dar dă cu tine de pământ din primele minute și te scutură până la final. Turnat într-un sat sărac de pescari din sudul Chinei, documentarul urmărește ultimele zile din viața unei femei în vârstă, bolnave de Alzheimer. Doamna Fang, despre care nu aflăm mai nimic în afară de faptul că are o familie numeroasă care se tot agită în jurul ei, e urmărită în close up-uri lungi, extenuante pentru spectatorul obligat să-i vadă fața osoasă și gura deschisă, de muribund. Ai timp destul să-ți pui o grămadă de întrebări – dacă doamna Fang e conștientă că e filmată (la un moment dat se uită direct în cameră), dacă e moral să filmezi un suflet între două lumi șamd. În momentul morții, camera se trage însă deoparte, urmărind cum zumzetul familiei care părea pregătită pentru înmormîntare se topește într-o incredibilă jale.

Extras din Mrs Fang:

The Day After de Hong Sangsoo –a concurat în Competiția Oficială a Festivalului de la Cannes 2017. În stilul comparat de mulți cu al lui Eric Rohmer, cineastul sud-coreean urmărește o relație adulteră dintre patronul unei edituri și o tânără secretară. Filmele lui Hong Sangsoo sunt de nepovestit; farmecul lor nu stă în intrigă, ci în modul fluid și aparent improvizat în care cineastul urmărește jocul de ape al mișcărilor sufletului. Hong Sangsoo, foarte pe val în prezent (a avut în 2017 On the Beach at Night, Alone, premiat pentru interpretare feminină la Berlin) a fost singurul cineast cu două filme în Selecția Oficială de la Cannes 2017 – The Day After și Claire’s Camera (în afara competiției), unde juca Isabelle Huppert (una din fanele sale celebre).

Retrospectiva Béla Tarre alt eveniment de neratat, mai ales că acest greu au cinematografiei mondiale va fi prezent la București și Cluj-Napoca. Vor fi prezentate în festival cele mai importante patru filme ale sale – Almanac of the Fall (1985), Satantango (1994) – un film de șapte ore și jumătate, Werckmeister Harmonies (2000) și The Turin Horse (2011). Acestea sunt singurele filme din Les Films de Cannes à Bucarest proiectate pe peliculă. Cristian Mungiu, inițiatorul festivalului, l-a agățat pe Tarr la Sarajevo, unde a fost invitat să predea în programul Film Factory, din cadrul Academiei de Film, program organizat de cineastul maghiar.

Trailer The Turin Horse:

The Square – de Ruben Östlund, care a luat la Palme d’or în acest an la Cannes, e o satiră a societății contemporane unde imensele falii sociale sunt însoțite de o tot mai mare lipsă de empatie pentru cei de lângă noi. Plecând de la termenul lansat de psihologie, bystander appathy, care definește lipsa de reacție a oamenilor de pe stradă, care crește proporțional cu numărul martorilor (responsabilitatea se împarte), suedezul a creat mai întâi un experiment artistic numit Pătratul /The Square, pe care l-a aprofundat ulterior pe marele ecran. Povestea curatorului care organizează experimentul The Square și cu care regizorul spune că se identifică e spusă cu atâta imaginație și simț al ritmului încât spectatorul nu poate prevedea ce se întâmplă în scena următoare. Filmul va fi distribuit în România de Independența Film din 20 octombrie 2017.

Loveless – de Andrei Zviaghințev, a fost considerat de mulți jurnaliști candidatul principal la Palme d’or-ul din acest an, dar până la urmă s-a mulțumit doar cu Premiul juriului prezidat de Pedro Almodóvar. Filmul a fost interpretat ca o critică a societății ruse de azi, unde relațiile dintre părinți și copii sunt viciate, lipsa de iubire transmițându-se de la o generație la alta. Pe scurt, povestea urmărește un cuplu bine situat financiar al cărui copil dispare când cei doi soți decid să se despartă. După ce și mai criticul Leviathan (2014) i-a viciat lui Zviaghințev relațiile cu puterea de la Kremlin, Loveless a fost filmat în Moscova ca o coproducție internațională, prezența coproducătorilor din Franța, Belgia și Germania fiind necesară nu doar din punct de vedere financiar, dar și ca suport moral. Și Loveless va fi distribuit în România de Independența Film, dar data premierei nu a fost încă anunțată.

12 jours - de Raymond Depardon, va fi prezentat în cadrul parteneriatului dintre Les Films de Cannes à Bucarest și Festivalul ASTRA de la Sibiu, deci va fi proiectat în ambele festivaluri. Veteranul cineast l-a filmat într-un spital psihiatric, unde un judecător decide care pacienți se pot întoarce în societate. Potrivit legilor franceze, oricine e internat împotriva voinței sale într-un spital psihiatric trebuie văzut de un judecător în termen de 12 zile. Decizia se ia în urma unei discuții dintre judecător și pacientul însoțit de avocatul său. Documentarul a fost filmat în decursul a 12 zile. Rănile deschise din sufletele pacienților sunt expuse à poil prin poveștile și figurile lor, chiar dacă cineastul încearcă să protejeze identitatea personajelor schimbându-le numele. Filmul a fost prezentat la Cannes 2017 în Selecția Oficială, în afara competiției.

Nothingwood de Sonia Kronlund – face parte din același program de documentare prezentate și de Les Films de Cannes à Bucarest, și de Festivalul ASTRA. Co-filmat de cineastul româno-german Alexander Nanau, acest documentar feel-good, foarte prizat în secțiunea Quinzaine des Réalisateurs a Festivalului de la Cannes 2017, e construit în jurul cineastului și actorului amator Salim Shaheen, care a realizat până acum vreo 100 de filme, ultimele sub gloanțe. Sonia Kronlund l-a cunoscut în timp ce era reporter de radio și a fost cucerită de personalitatea lui și de curajul de a-și pune viața în pericol pentru a-și satisface pasiunea. În ciuda comparațiilor pe care presa le-a făcut cu Ed Wood, Nothingwood are o amprentă tonică, ceea ce îl face să devină la fel de simpatic precum eroul său.

Closeness - de Kantemir Balagov, e un aspru și onest film de debut distins cu Premiul FIPRESCI (Federația Internațională a Criticilor de Film) în secțiunea Un Certain Regard de la Cannes 2017. Filmat într-o comunitate evreiască din Caucazul de Nord, la sfârșitul anilor 90, filmul e povestea inițiatică a unei tinere obligate să înflorească într-o lume fără perspective. Stilistic, Closeness e la fel de dispus să nu facă nici un fel de compromisuri pe cât e eroina Ilana (interpretată de excelenta Darya Zhovner) dispusă să se plieze pe dorințele anturajului (de pildă, să se mărite cu tânărul ales de părinți.). Filmul nu are distribuție în România, deci ideea e să-l vedeți acum.

The Shape of Water –care a câștigat foarte recent Leul de Aur la Veneția, e considerat un vârf de carieră pentru mexicanul Guillermo del Toro. Britanica Sally Hawkins, care de la Happy-Go-Lucky (de Mike Leigh, 2008) n-a mai avut un rol pe măsură, interpretează o femeie de serviciu mută care descoperă în laboratorul guvernamental unde muncește o creatură amfibie. Filmul e povestea lor de dragoste. Această fantezie romantică a fost întâmpinată cu elogii unanime și e considerată un basm pentru oameni mari, evocând în ei propria teamă de excludere. Filmul intră în SUA de-abia în decembrie, și tot cam pe atunci va fi adus și în România (de Odeon Cineplex), deci proiecția lui din cadrul Zilei de Aur (21 octombrie 2017, Cinema Pro), adică ziua în care sunt prezentate filmele care au câștigat cele mai mari festivaluri în acest an) e un must.

Last, but not least, festivalul proiectează în avanpremieră, la Cinema Muzeul Țăranului din București, nouă noi filme românești, plus Un pas în urma serafimilor, de Daniel Sandu, care e deja în distribuție. Potrivit tradiției, aceste proiecții sunt urmate de Q &A-uri cu echipa. Filmele sunt: În pronunțare, de Mihaela Popescu (14 octombrie), Un pas în urma serafimilor de Daniel Sandu (15 octombrie), Vînătoare de Alexandra Bălteanu (16 octombrie), Haine negre de Octav Chelaru (17 octombrie), Scurtcircuit de Cătălin Saizescu (18 oct), Marița de Cristi Iftime (19 octombrie), Aniversarea de Dan Chișu (20 octombrie), Pororoca de Constantin Popescu și Meda sau Partea nu prea fericită a lucrurilor de Emanuel Pârvu (21 octombrie), Soldații. Poveste din Ferentari de Ivana Mladenovic (22 octombrie). Tot la Cinema Muzeul Țăranului va fi proiectat și Antonio and Catarina, de Gheorghina Haneș ,un documentar producție portugheză care a primit în acest an il Pardino d’oro la Locarno.

Trailer Soldații. Poveste din Ferentari: