Home » Camera secreta » Iulia Blaga a văzut și recomandă "Hawaii" la cinema!

Ar fi nedrept ca Tărâmul binecuvântat / God’s Own Country să fie etichetat ca film LGBT și să intre în sertarul respectiv, de unde să scoată nasul afară când și când. Filmul britanicului Francis Lee (un debut realizat cu atâta siguranță) e o poveste de dragoste a cărei căldură bine drămuită irizează discret peisajul aspru din Yorkshire.

El scoate în evidență două tipologii diferite, motiv pentru care presa anglo-saxonă (care a luat filmul în brațe încă de la Festivalul Sundance, unde acesta a primit Premiul de regie în secțiunea World Cinema-Dramatic) a punctat pe dimensiunea socială. Actorul bucureștean Alec Secăreanu e realmente o revelație în acest film-revelație, interpretând rolul unui tânăr plecat la muncă în Anglia, care se apropie treptat de fiul patronului fermei unde lucrează (interpretat de Josh O’Connor, văzut recent în Florence Foster Jenkins).

Abordarea e realistă și nesentimentală. Suntem angrenați în muncile de la fermă și în viața grea a personajelor, unde iubirea își face loc treptat și, până să se impună ca ceva la fel de natural ca moartea și moșitul unei oi, trebuie să treacă niște hopuri. Așa e și-n viață.

Hawaii este, în opinia producătorului și protagonistului Dragoș Bucur, "un film de acțiune cu ceva romance și un film de public plasat ‘din întâmplare’ în 88-89". Cu alte cuvinte, filmul regizat de spaniolul stabilit la București, Jesús del Cerro, e gândit să ofere entertainment, dar și să sugereze mici eventuale teme de gândire – cum făcea și precedentul film produs de Actoriedefilm.ro, Două lozuri, de Paul Negoescu (film independent ultra-mega-ieftin devenit unul din succesele autohtone ale anului trecut).

Hawaii (care ințial se numea Uruguay) e plasat către sfârșitul perioadei comuniste, când un om simplu (interpretat de Dragoș Bucur) se trezește peste noapte moștenitorul a trei milioane de dolari. Filmul vorbește despre libertatea din cap vs cea dinăuntrul granițelor, dar e în principal un film de acțiune construit cu toate ingredientele necesare. Miza e de a plasa rețeta filmului de acțiune pe fundalul unei epoci necunoscute pentru publicul tânăr, dar fascinante într-o oarecare măsură (vezi, de pildă, succesul expoziției multimedia Disco BTT – Discotecile comuniste de la Palatul Știrbei din București).

După succesul cu Două lozuri, când a organizat o tombolă cu bilete de cinema al cărei premiu a fost Dacia (recondiționată) din film, Actoriedefilm.ro își trimite acum cel mai norocos spectator (împreună cu perechea lui) într-o vacanță în Hawaii. Înscrierea se face pe www.procinema.ro/hawaii până în 15 decembrie.

Justice League atacă box office-ul autohton cu Ben Affleck, Henry Cavill, Gal Gadot, Jason Momoa, Ezra Miller și Ray Fisher la înaintare, respectiv cu Amy Adams, Amber Heard, Jeremy Irons, J.K. Simmons și Willem Dafoe în linia a doua.

Cea de-a cincea realizare a DC Extended Universe, regizată de Zack Snyder (Superman, Man of Steel, Batman v Superman: Dawn on Justice) e una dintre cele mai scumpe producții cinematografice realizate vreodată - 300 de milioane de dolari. Suma vine, totuși, sub tabloul Salvator mundi, al lui Leonardo da Vinci, vândut recent cu 450 de milioane de dolari. Da, știu, nu putem face o comparație între cele două, dar în atmosfera rarefiată a acestor sume imense, totul devine posibil.

Filmul are primire amestecată din partea celor mai importante publicații de cinema din SUA. De pildă, Variety îi dă o cronică ok, remarcând că spală păcatele lui Batman v Superman, în vreme ce The Hollywood Reporter zice că e plicticos. Acuma, vedeți și voi…

Trailer

Rodin, semnat de veteranul Jacques Doillon, e un biopic ocazionat de împlinirea (chiar în 17 noiembrie, ziua premierei românești) a 100 de ani de la moartea sculptorului francez Auguste Rodin. Filmul, care a fost prezentat în Competiția Festivalului de la Cannes din acest an, se ocupă de viața lui Rodin începând din 1880, când primește, oficial, prima comandă (pentru Poarta infernului) și când o acceptă ca asistentă pe Camille Claudel, care-i va deveni iubită timp de 10 ani.

Vincent Lindon (premiat la Cannes în 2015 pentru rolul din La loi du marché, de Stephane Brizé), e convingător în halatul lui Rodin (mai ales că s-a pregătit mergând la cursuri de sculptură), dar filmul e destul de plicticos și de lipsit de tensiune dramatică. Aproape toată drama se reduce la Rodin muncind și certându-se cu Camille Claudel, care e geloasă pe relația mai îndelungată a sculptorului cu Rose Beuret.

Ce e interesant în film e că unele decoruri sunt reale. De pildă, veți vedea chiar sufrageria casei de la țară, din Meudon, unde Rodin a trăit cu Rose Beuret. Și detaliile de scenografie și costume sunt migăloase. Doillon și echipa lui s-au inspirat și din singurele imagini de arhivă cu Rodin, filmate în 1915 și incluse de Sacha Guitry în documentarul Ceux de chez nous (1952).

Trailer