Vrei la cinematograf?

        Filme
          Actori, regizori, scenaristi, producatori
            vezi toate rezultatele »

            Camera secreta

            Home » Camera secreta » Totul e bine în "God’s Own Country"

            Camera secreta

            • Festivalurile de azi
            • Biografice
            • Cronica de film
            • Interviu
            • Premierele lunii
            • Saga Amurg
            • TOP "Cei mai ..."
            • TOP "Cele mai ..."

            Bloguri partenere

            • CineAmator

            Reviste partenere

            • Revista 2
            • Revista 1
            • Revista 3

            Debutul regizoral al actorului Francis Lee e un simplu romance dintre doi bărbați, încolțit în uscata regiune din nordul Angliei, Yorkshire. Ce pare nou în acest film? Mai nimic, de acord, dar, cu toate astea, God’s Own Country rămâne cu tine și după ce ieși din sală. Lee, care are la activ roluri în televiziune și cinema (de pildă, în Topsy-Turvy de Mike Leigh, 1999) e dotat cu un simț înnăscut al ritmului și cu o mare dorință de a fi autentic. Nimic în plus ori în minus, nimic melodramatic ori forțat în acest love story care își exploatează eficient toate cele 104 minute.

             

             

            Yorkshire e regiunea natală a lui Lee - tatăl său încă are o fermă acolo, iar asprimea vieții de acolo i-a dat, se pare, un soi de onestitate pe care o aduce în cinema. Onestitate care l-a făcut să treacă peste riscul ca filmul să fie comparat până la amețeală cu Brokeback Mountain (Ang Lee, 2005). Sau o fi ambiția de a face un film mai bun decât filmul celuilalt Lee? După mine, God’s Own Country e chiar mai bun. Izolarea, munca în natură și lipsa liberului-arbitru îi dau lui Johnny (Josh O’Connor) o franchețe brutală în orice are de-a face cu lumea înconjurătoare. Pentru că tatăl său e foarte bolnav, iar el e unicul fiu, Johnny e obligat să muncească zi-lumină la ferma familiei. În cele câteva ore libere, se îmbată la cârciumă și bifează aventuri pasagere cu tineri de care nu se simte legat și de care nici nu vrea să se lege. Johnny e un tânăr furios, care și-ar fi dorit un alt fel de viață și care se simte blocat într-o opțiune care nu-i a lui.

             

            Când la fermă apare Gheorghe (Alec Secăreanu), Johnny îl tratează cu duritate, folosind discursul xenofob menit să-l pună din start la locul lui. Gheorghe are, totuși, alt statut social, nu e de la țară (mama lui e profesoară de engleză în România) și a plecat în lume ca să câștige mai mult decât ar fi putut-o face acasă. Tot ce se întâmplă în film e apropierea treptată a celor doi, îmblânzirea lui Johnny de către molcomul Gheorghe (care pare moldovean, la cât de potolit e.).

             

             

            Nu se spun prea multe replici, dar înțelegem multe, iar personajele sunt consistente și umane. Înainte de filmări, Alec Secăreanu a avut ca temă de casă să alcătuiască un traseu al personajului, înainte de a ajunge în Anglia, astfel încât să intre mai ușor în papucii lui. Tot înaintea filmărilor, cei doi protagoniști au urmat un “stagiu” de pregătire la o fermă, unde au învățat să facă singuri tot ce trebuiau să facă în film (inclusiv să moșească o oaie și să ia pielea de pe un miel.). Dacă ar fi mimat aceste lucruri sau ar fi folosit un „cascador”, ar fi pierdut din carnea personajului. Eroii sunt definiți prin ceea ce fac.

             

            Aceste detalii sunt importante, pentru că mare parte din film e constituită din munca acestor oameni (un fel de a arăta că asta le ocupă, de fapt, viața). Latura socială și cea romantică se împletesc sub o acoladă realistă, la fel de uscată ca mediul unde e plasată povestea, dar în care iubirea reușește să-și facă loc. Mi se pare curios că țăranii din Yorkshire au accente de xenofobie, dar sunt mai toleranți cu alteritatea sexuală decât mulți români educați. Chiar dacă finalul se îndulcește poate mai mult decât era necesar, asta nu alterează tonul general al filmului.

             

             

            E interesant că, peste câteva zile, când filmul începe să se așeze, se limpezește spre tușele lui esențiale. Eforturile lui Lee ca totul să sune cât mai pe bune îl fac să rămână în spectator printr-o amprentă sigură, dar blândă.

             

            Filmul e considerat de presa din Albion unul dintre cele mai bune filme britanice ale anului și are 10 nominalizări la British Independent Film Awards, inclusiv pentru intrepretările lui Josh O’Connor și Alec Secăreanu. Începând din ianuarie 2017, când a avut premiera mondială la Sundance, God’s Own Country a circulat peste tot prin lume, fiind prezentat inclusiv la Festivalul de la Berlin, în secțiunea “Panorama”. Tânăra companie Bad Unicorn, pentru care acesta e al doilea film distribuit în România, a făcut o alegere bună și curajoasă.

            Comenteaza subiectul

            Nume
            Email
            Comentariu
            Pentru a publica mesajul va rugam introduceti in spatiul liber codul de mai jos


            Toate campurile sunt obligatorii.
            Adresa ta de e-mail nu va aparea pe site
            Abonare newsletter

            Aboneaza-te la newsletterul FilmSi pentru a primi pe e-mail stirile care te intereseaza.

            Nici noua nu ne place spamul, asa ca iti garantam ca nu vom da email-ul tau altora.

            Abonarea s-a facut cu succes!