Home » Camera secreta » Iulia Blaga a văzut și recomandă animația "Coco"

Noul film al echipei de la Pixar, distribuit de Walt Disney Pictures, e o poveste adorabilă despre  doliu, muzică și familie, plasată în Mexic de Ziua Morților, importantă sărbătoare care strânge la un loc membrii familiei, viii cu morții. Regizat de Lee Unkrich (regizorul lui Toy Story 3), Coco îl urmărește pe  Miguel, un băiețel pasionat de muzică, dar silit de ai lui să-și înăbușe visul (pentru că stră-străbunicul  și-a lăsat familia pentru muzică) în călătoria întreprinsă pe tărâmul morților.

Combinația asta de culoare, duioșie, umor și muzică dezambiguizează teama de moarte și îi poate face pe copii să o accepte ca pe ceva natural. Coco se anunță un succes mondial de box office – e deja în Mexic, unde a fost lansat la sfârșitul lui octombrie, cu o săptămână înaintea Zilei Morților, devenind cel mai mare succes de casă din toate timpurile.

Înaintea lui Coco se dă scurtmetrajul de animație Olaf’s Frozen Adventure, un mic sequel de sezon la hit-ul Frozen, în care nu se întâmplă mai nimic și care pare atât de lung, încât te gândești că poate nu se mai termină.

Trailer Coco

Ucraineanul Serghei Loznița echilibrează filmele de ficțiune elaborate vizual, în care tratează teme grele, cu documentare observaționale minimaliste (Personal, îi prefer documentarele). Austerlitz e foarte interesant pentru cum încearcă să înțeleagă modul în care e percepută istoria azi, mai ales evenimentele ei traumatizante, prin intermediul vizitelor pe care hoardele de turiști le fac în fostele lagăre de concentrare naziste devenite puncte de atracție estivală.

Loznița filmează în alb-negru (ceea ce dă un aer atemporal) și pare să pună cameramanul în postura omului invizibil.  Spre deosebire de un Ulrich Seidl, Loznița nu e cinic, ci mai filosof așa, preferând să decanteze lungi secvențe cu grupurile de turiști străluminate de explicațiile mai mult sau puțin cretine ale ghizilor, prin însăși sita duratei lor. Intervenția minimă asupra materialului dă filmului posibilitatea  să se așeze într-o  atmosferă cognitivă fascinantă.

Austerlitz (titlul vine de la romanul omonim al lui W.G. Sebald, al cărui erou a fost salvat într-un kindertransport din Cehoslovacia, în 1939) e un film de festival, deci e de salutat gestul sinucigaș al distribuitorului român, Transilvania Film.

Trailer Austerlitz

Despre Meda sau Partea nu prea fericită a lucrurilor, lungmetrajul de debut al actorului Emanuel Pârvu, nu pot vorbi deocamdată decât din auzite, partea nu prea fericită fiind că nu am fost invitată să-l văd înainte de lansare. Filmul a luat două premii la Sarajevo (regie și intepretare masculină - Șerban Pavlu),  coincidența făcând ca președintele juriului, Michel Franco, să fi fost invitat special al Festivalului Anonimul (condus de producătorul filmului), cu nici o lună înaintea Festivalului de la Sarajevo.

Meda… e un film de actualitate, despre un tăietor de lemne care s-a atașat de copilul pe care l-a crescut timp de opt ani în plasament maternal și pe care se străduiește să-l adopte, atunci când află că trebuie să-l dea înapoi.

Mame bune și nebune 2 / A Bad Moms Christmas aparține trendului recent al comediilor specializate pentru femei, bărbați sau persoane de culoare, fiind, în același timp, și film de sezon. Eroinele lui sunt mamele perfecționiste interpretate de Mila Kunis, Kristen Bell și Catherine Hahn în filmul din 2016, care se văd confruntate în preajma Crăciunului nu doar cu calvarul pregătirilor pentru sărbătoare, ci și cu vizita neașteptată a părinților. Prezența simpaticelor Christine Baranski, Cheryl Hines și Susan Sarandon în rolurile mamelor are și scopul de a ridica limita de vârstă a publicului-țintă (Crăciunul fiind, nu-i așa, o sărbătoare de familie).

“Filmul vorbește despre Crăciunul tuturor, despre ceva cu care toate femeile se confruntă în aceste șase zile de vacanță – iadul”, spune Mila Kunis în interviuri, explicând cât de mult a empatizat cu eroinele. E suficient să vezi trailerul ca să ai senzația că ai mai văzut filmul, dar, peste doi ani, filmul ăsta va fi foarte agreabil la televizor.

Trailer Mame bune și nebune 2

Avanpremiera la Crima din Orient Express / Murder on the Orient Express a fost și ea un eveniment cu circuit închis care, oricum, s-a suprapus peste vizionarea de la Coco. Poate pentru că azi adaptarea lui Sidney Lumet din 1974 a romanului Agathei Christie e privită ca o operă aproape la fel de vechiuță ca originalul, Hollywoodul a copt o nouă versiune, semnată de britanicul Kenneth Branagh (care n-a făcut doar Thor, ci și adaptări după Shakespeare, plus alte chestii mai de soi).

Un număr impresionant de actori cunoscuți se pierd (ca și în 1974) prin faldurile poveștii, ceea ce nu m-ar deranja, atâta timp cât îi mai iau din timpul de joc închipuitului Johnny Depp.

Presa americană nu e prea prietenoasă cu filmul – Variety spune că e o ratare, iar Stephanie Zacharek scrie  în Time că energia filmului începe să se risipească odată ce trenul pleacă din gară (începutul fiind foarte mișto).

Trailer Crima din Orient Express

Poți să îți faci și tu propria părere despre peliculele de mai sus, mergând la film!