Home » Camera secreta » Premierele săptămânii. Iulia Blaga recomandă "Paddington 2"

Sequel-ul la Paddington (2014) e regizat tot de Paul King și preia majoritatea interpreților din prima parte - Ben Wishaw, Sally Hawkins, Hugh Bonneville, Brendan Gleeson, Julie Walters, Jim Broadbent, cărora li-l adaugă pe Hugh Grant, cu auto-ironia cunoscută (aici pe post de vanitos actor ratat). Din 2014 încoace a murit, din păcate, creatorul ursulețului Paddington, Michael Bond. Lui îi este dedicat filmul.

Englezii aduc animației CGI - teritoriu pe care nu se pot bate cu americanii - o tușă de umor și ironie unde n-au concurență, precum și o galerie de actori bine pregătiți și rodați cu egală dăruire în teatru, film și TV. Cam astea ar fi atuurile principale ale acestei animații mixte, pe care prezența actorilor o face simpatică și pentru părinți. Paddington 2 e un film de familie construit cu ingenuitate, umor și dolce farniente.

Sper că în sălile din România nu ajunge numai varianta dublată a filmului. Refuz în mod constant să merg la vizionări de presă cu variante dublate, care sunt criminale pentru filmul respectiv. Dacă nu, mă mulțumesc cu trailer-ul care e, oricum, adorabil.

Iată-l:

Premiera românească a săptămânii (pentru că toamna asta au ieșit filme românești aproape săptămânal) e Marița, debutul lui Cristi Iftime (2017 fiind și un an al debuturilor). Iftime a studiat filosofie și film, iar până la 37 de ani a făcut câteva scurtmetraje cu care a ajuns, de pildă, la Cannes (în secțiunea Cinéfondation, cu Tabăra din Răzoare) și Berlin (Berlinale Shorts, cu filmul 15 iulie).

Marița e o poveste contemporană despre un tânăr (Alexandru Potoceanu) care încearcă să se desprindă de imaginea tatălui (Adrian Titieni), poveste pe care Iftime o spune cu instrumentele Noului Cinema Românesc: preocupare pentru relațiile de familie, cadre lungi, interpretări naturaliste, tradiționala masă în familie etc. Cristi Iftime e un cineast onest, care crede în opțiunile lui stilistice; ghinionul lui e că până a făcut rost de bani ca să facă Marița, cinema-ul felie de viață, neorealist sau cum i se mai spune și-a cam trăit momentul de glorie, iar acum se simte nevoia de altceva.

Marița nu e un debut în forță, mi s-a părut inegal și cu lungimi care îți testează anduranța, deși finalul e foarte bun (am înțeles că a fost, de fapt, punctul de pornire în scrierea scenariului). Dacă Iftime ar fi reușit să facă Marița mai devreme, poate că deja ar fi tatonat altă zonă.

N-am uitat că l-am trecut pe John Cusack pe lista celor mai frumoși actori, deci am dreptul să fiu și mai dezamăgită de opțiunea lui de a juca în Singularity / Kronos: Soluția extremă, un SF eșuat a cărui cea mai mare înjurătură pe care am găsit-o pe net sună așa: „Până și efectele vizuale sunt groaznice!” (slashfilm.com).

Cu un facies tot mai deprimat, care îl face să semene tot mai mult (of!) cu Nicolas Cage, John Cusack interpretează rolul unui CEO al unei companii high-tech, care în anul de grație 2020 a creat un super computer, Kronos, capabil să pună capăt tuturor războaielor. 97 ani mai târziu, un mic grup de oameni care n-au fost uciși de roboți și care sunt conduși de doi adolescenți, încearcă să salveze lumea. Oare vor reuși? :)

E greu de înțeles de ce tânărul regizor elvețian Robert Kouba, care a co-scris și scenariul, și-a propus să debuteze – și în SUA! -  cu un film atât de puțin original. Ce pot presupune e că John Cusack nu mai primește roluri mișto și atunci - pentru că vrea să lucreze în loc să stea la televizor și să se deprime și să-l uite lumea, spune “yes” unor proiecte sub demnitatea lui. Cred că e momentul ca un regizor român cunoscut să-i ofere un rol și să-l relanseze :) Ce zici, Radu Jude?