Home » Camera secreta » "Paddington 2" e-n plictiseală ca zeama de varză în mahmureală

Cea de-a doua parte a aventurilor ursulețului Paddington la Londra nu e în versuri, dar e atât de melodioasă, încât ți se lipește de suflet ca guma de fotoliu. O promitea încă din trailer. Imaginea lui Paddington dându-și ochii peste cap în timp ce se curăță în urechi cu două periuțe electrice provoacă râsul instantaneu, deși exista și în filmul din 2014. Paddington 2 e mult mai bun decât prima parte, care era regizată tot de Paul King. Are o intrigă mai complexă, o desfășurare mai mare de forțe și îi permite acestei vedete a cărților pentru copii (prima carte a lui Michael Bond cu Paddington e din 1958) să-și ocupe definitiv locul cuvenit și pe marele ecran.

Paddington e un erou al cărui farmec e sinceritatea excentrică. Deși e, așa cum l-a numit autorul lui, un imigrant cu etichetă (“Please look after this bear. Thank you!”, scria pe bilețelul atârnat de el când l-a găsit familia Brown în gara Paddington), ursulețul nu se comportă defel ca un outsider, ca un animal într-o lume a oamenilor civilizați, ci aduce cu sine propria scală de valori și modelează lumea din jur după ea. Nu e un papă-lapte, mai degrabă un papă-marmeladă, care-i îndulcește pe ostili cu bunătatea sa.

De la mătușa Lucy (care l-a salvat de la înec în Peru), Paddington a învățat că bunătatea face minuni – “If you're kind and polite, the world will be right”. Asta îl face să topească în majoritatea cazurilor orice reacție negativă. Paddington e atât de sincer și de bun, încât nu i se poate întâmpla nimic rău. Aproape deloc, altfel nu s-ar mai povesti. În cazuri extreme (cum ar fi când mătușa Lucy e vorbită de rău), Paddington se transformă într-un dur, printr-o privire care îngheață, deși pentru noi e deosebit de amuzantă.

O parte a echipei de actori a rămas aceeași ca în 2014. Ben Wishaw îi dă voce lui Paddington, Sally Hawkins, Hugh Bonneville și Julie Walters sunt maturii familiei Brown, Jim Broadbent e anticarul Gruber, care locuiește pe aceeași stradă cu Brown-ii, iar noile vedete sunt Hugh Grant (care preia de la Nicole Kidman postura de antagonist) și Brendan Gleeson, care interpretează rolul unui bucător mizantrop din închisoarea unde Paddington a fost închis pentru furt.

Hugh Grant (într-un rol-mănușă) e un actor odinioară celebru, azi zaharisit și ridicol, care intră în competiție cu Paddington pentru a pune mâna pe cartea cu pagini în relief pe care domnul Gruber i-a pus-o deoparte pentru mătușa Lucy. Phoenix Buchannan nu are intențiile delicate ale lui Paddington, ci vrea cartea pentru că-i furnizează parola cu care să ajungă la bijuteriile furate de bunicul său.

Dacă vă lipsea un film de Crăciun în care acest excelent actor de comedie, care e Hugh Grant, să-și desfășoare arsenalul și instrumentarul care l-au consacrat, ați nimerit la fix. Stupidul Buchanan, cu pantalonii lui strâmți și costumațiile histrionice (călugărița e cea mai tare) îl echilibrează perfect pe sobrul Paddington.

Nu cred că există, în acest sezon, un film mai potrivit pentru întreaga familie. L-am văzut la cinema, în variantă subtitrată, într-o sală de maturi și copii care toți au chițăit pe rupte. Umorul e de toate felurile și pentru toată lumea, de la gaguri de largă respirație, până la trimiteri la musicaluri clasice (vezi momentul coregrafic cu pușcăriașii care parodiază musical-urile americane) sau bombițe seci de umor britanic (de pildă, dialogul dintre Paddington, care pretinde că e coș de gunoi, și polițistul care aruncă un cotor de măr: “Mulțumesc”, spune civilizat coșul / Paddington, „Cu plăcere”, răspunde politicos polițistul.).

Cele mai de efect sunt poantele create de inadecvarea sincerității lui Paddington la un context ostil, cum e închisoarea unde a fost trimis pentru că ar fi furat cartea domnului Gruber. Pe fioroșii răufăcători care vor să-l încalece îi dezamorsează rapid, vorbindu-le pe șleau. Sinceritatea îi paralizează, pentru că în ochii lor echivalează cu o forță de caracter mai mare ca a lor.

Știu că sună ditirambic acest text, după ce data trecută m-am plâns că avanpremiera pentru invitați și presă a fost doar cu varianta dublată. Filmul merită toate laudele, este extrem de amuzant și de inocent, dar distribuitorul român le merită mai puțin, pentru că n-a intuit (voit sau nu) că acesta nu e un film doar pentru copii și că desconsideră tot mai mult jurnalismul & critica de film.

Din păcate, acesta e trendul. Când aduci filme europene, de nișă, ai nevoie de presă ca de aer, dar când aduci filme care știi că oricum o să aibă public, ajunge să te doară la bașcheți de ce se scrie în presă. Asta e situația la noi, n-am auzit să fie un trend general deși, când o să merg în februarie la Festivalul de la Berlin, n-ar fi o idee rea să fac o mică anchetă.