Home » Camera secreta » Nominalizările la Oscar 2017: ce-i bine și ce nu-i deloc bine #Oscar2018

Nominalizările pentru Oscar-urile din 2018 sunt toate selecționate ca să nu zgândăre și mai rău butoiul cu pulbere de la Hollywood. După ce Harvey Weinstein și gașca veselă de abuzatori sexuali au căzut cât se poate de meritat (de pe piedestal-urile pe care industria îi pusese, ca să fie adorați de alde Meryl Streep și alte persoane mai ceva ca zeii antici) și după  controversa privind cineaștii de culoare, de la nominalizările din 2016, Academia Americană de Film este gata să sufle și în iaurt. Și să comită manevre mult-prea-compesnatorii pentru mârlăniile și abuzurile asupra cărora mare parte din membrii ei au preferat, vreme de decenii, să păstreze o tăcere complice.

Not OK

Call Me by Your Name, filmul de dragoste gay dintre un adolescent și un bărbat în vârstă, primește patru nominalizări (film, actor în rol principal, piesă muzicală, scenariu adaptat). În contextul abuzurilor sexuale asupra minorilor, comise de Kevin Spacey, și în contextul în care tot Hollywood-ul a sărit la beregata lui Millo Yiannopoulos pentru declarații despre raporturi sexuale dintre adulți și minori gay, aici vorbim despre standarde duble și ipocrizie maximală. O perspectivă sexy asupra relațiilor sexuale cu minori  este fix ce ar fi putut (și poate trebuit, din decență) să lipsească de sub lumina reflectoarelor.

OK

Get Out, thriller-ul despre un afro-american pe care familia iubitei albe și progresiste vrea să-l utilizeze în moduri mai oribile decât sclavia, merita, poate, mai multă atenție, în contextul actual al dezbaterilor despre lupta de clasă și lupta de rasă din US of A. Cele 4 nominalizări (film, scenariu original, actor, regizor) sunt, însă, extrem de meritate și oferă un plus de vizibilitate unuia dintre puținele filme nominalizate de care-și va mai aminti cineva peste un deceniu sau două.

Not OK

Pasiunea penibilă și bătrânicioasă a Academiei pentru ”film istoric” și ”film de război” face, din nou, victime. Din 9 pelicule nominalizate pentru Cel mai bun film, numai trei au acțiunea amplasată în prezent. Restul de 6 mulg glorii militare (Dunkirk și Darkest Hours), morale (The Post) sau pur și simplu punctează la nostalgii stilistice (Call Me by Your Name, Fantom Thread, The Shape of Water). Dacă adunăm din celelalte categorii, mai găsim și Mudbound. Categoria de Film străin este mult mai cablată la realitatea și actualitatea din 2017-2018, decât categoria Cel mai bun film.

OK

În ce privește nominalizările pentru coloană sonoră (muzică originală compusă pentru un film), nominalizările oferă mai multă variație sonoră decât în alți ani. Deși de Hans Zimmer s-au cam săturat chiar și fanii lui Christopher Nolan, nominalizarea lui reprezintă recunoșterea unui merit extrem de cinematografic. Dunkirk, de fapt și de drept, se bazează extrem de mult pe modul în care muzica și montajul de sunet facilitează experiența cinematografică. Jonny Greenwood cu OST-ul pentru Phantom Thread, Alexandre Desplat cu The Shape of Water, veteranul  John Williams cu  Star Wars: The Last Jedi și Carter Burwell cu Three Billboards Outside Ebbing, Missouri, completează o listă mult mai interesantă decât media nominalizărilor recente.

Not OK

Meryl Streep, nominalizată, din nou, pentru un rol principal feminin. În ciuda faptului că nu o crede nimeni, atunci când neagă orice fel de cunoștință despre abuzurile sexuale ale lui Harvey Weinstein, prezența lui Streep la gale și sesiuni de premieri hollywood-iene va continua. Împinsă din spate de o mașinărie de PR gigantică, actrița veterană a ajuns să semnifice nu o garanție a fine acting-ului, ci pur și simplu un reminder despre cât de corupt este sistemul.

OK

Numărul mare de nominalizări oferite ”afro-americanilor” va bloca orice contestări ale comunității apropos de ”lipsa de reprezentare”, scutind, astfel, și Academia și publicul de încă o rundă de scandaluri mai mult sau mai puțin justificate, mai mult sau mai puțin penibil organizate de Will Smith și familia sa de vedete mereu nemulțumite.

Not OK

All the Money in the World, filmul din care Kevin Spacey a fost ”șters din post-producție”, nu are doar o problemă. Modul în care Mark Wahlberg a insistat pentru distribuirea lui Spacey și mai ales sumele alocate pentru refilmări (unde Wahlberg a primit de zece ori mai mulți bani decât Michelle Williams) sunt niște probleme deloc mici sau vulgare. Nominalizarea, indiferent de catogorie, a unor filme atât de contestabile, nu face decât să ilustreze, mai concret decât orice declarații, că Hollywood-ul este gata să închidă ochii la orice, dacă bani și reputații sunt în joc.

OK

Nominalizările pentru Actor în rol secundar sunt, de departe, una dintre cele mai solide valoric categorii. Chiar dacă lipsa lui All the Money in the World  l-ar fi scos din joc pe Christopher Plummer, actorii si rolurile sunt fix ce trebuie: Willem Dafoe, pentru The Florida Project, Woody Harrelson și Sam Rockwell, pentru Three Billboards Outside Ebbing, Missouri și veteranul Richard Jenkins,  nominalizat pentru The Shape of Water.

Not OK

Lady Bird și Greta Gerwig puse în lista de nominalizări a Academiei, ca să reprezinte ”diversitatea de gen”. Dee Rees cu Mudbound și Katheryn Bigelow cu Detroit sau Lone Scherfig cu Their Finest, ar fi reprezentat mult mai onorabil regizorul-femeie. Oricare dintre ele ar fi avut și mize emoționale, și mize morale, și stil, și mai multă relevanță decât Gerwig și Lady Bird, un film lipsit de vreun fel de fason, viziune sau inspirație.

OK

Blade Runner 2049 are 5 nominalizări (tehnice, ce-i drept) la Oscar-uri. Și da, fiind filmul meu favorit din tot mainstream-ul american de 2017, asta chiar mă bucură.