Home » Camera secreta » In Time – si cu timpul pierdut, si cu banii luati

V-ati gandit vreodata ca singurul motiv pentru care va duceti dimineata la birou e sa castigati bani pentru a va putea cumpara timp?

Timpul altora, mai exact, adica al mecanicului care va repara masina, al menajerei care va curata casa si al bucatarului de la restaurant care va prepara mancarea. Pentru ca in acest timp, pe care il cumparati de la altii, voi sa va puteti bucura de viata si sa vizionati la cinematograf filme despre inegalitatea sociala si despre alte platitudini cu iz filozofic. Dorind sa transpuna cumva in realitate expresia “time is money”, Andrew Niccol, regizorul filmului Gattaca, ne prezinta “In Time”. Un film in care etalonul de schimb este timpul pe care il poti trai.

Nu va suparati, aveti un ceas?

Intr-un viitor nu prea indepartat, oamenii sunt programati genetic sa nu mai imbatraneasca dupa varsta de 25 de ani dar, incepand tot de la aceasta varsta, sa mai aiba de trait nici mai mult, nici mai putin decat un an. Un fel de cadou de majorat din partea statului, probabil. Pentru a mari aceasta perioada, ei pot sa tranzactioneze minute de viata. Practic, e acea lume cruda, cu privire la care isi speriau copiii, inainte de culcare, unchiu’ Marx si tatuca Lenin, in care “muncesc ca sa traiesc” nu e doar o figura de stil. Fiecare om are pe antebrat un fel de tatuaj miscator ce infseyatiseaza un cronometru care ii masoara timpul ramas.

Traieste clipa

Exponentul generatiei revoltate si doritoare de egalitate, tanarul Will Salas (Justin Timberlake), intalneste ultimul reprezentant al generatiei Emo (Matt Bomer), un cetatean deprimat care nu vrea decat sa moara mai repede. Si, ca sa nu risipeasca resursele, dar si pentru ca a vazut ca Will are o inima buna si un suflet minunat, ii lasa acestuia o parte din averea sa, adica aproape un secol de viata. In aceeasi zi, intr-o scena demna de o cauza mai buna,  Rachel (Olivia Wilde), mama lui Will, ii moare acestuia in brate, fiind la cateva secunde de a fi salvata. Pentru ca tocmai ii statuse ceasul, ca sa facem un banc prost.

Dati timpul inapoi poporului

Cu sfanta manie proletara, hotarat mai ceva ca Michael Moore sa ia de la bogati si sa dea la saraci, Will da buzna in cartierul milionarilor, unde il decaveaza eroic, la poker, pe unul dintre potentatii vremurilor (Vincent Kartheiser) si ii seduce si fiica, pe Sylvia (Amanda Seyfried). E urmarit, evident, de exponentul societatii opresive si capitaliste, un fel de politist-arbitru (Cillian Murphy), obsedat ca nimeni sa nu fure la cantar.

Pardon, la cronometru.

O multime de clisee la moda in zilele noastre sunt lasate sa zburde libere de potentialul politic al temei. Vedem cum bogatii traiesc (la propriu) pe spinarea saracilor, cum saracii mor (la propriu) pentru ca sunt exploatati de bogati, cum societatea ne face sa ne grabim mereu si cum niciodata nu avem destul timp. Si cum bogatii au mai mult decat le trebuie si nu stiu cum sa isi traiasca viata, plictisindu-se de moarte.

VEZI TRAILERUL AICI