Vrei la cinematograf?

        Filme
          Actori, regizori, scenaristi, producatori
            vezi toate rezultatele »

            Camera secreta

            Home » Camera secreta » Jean Paul Gaultier, copilul teribil al modei, intră din nou în pielea personajelor lui Almodóvar

            Camera secreta

            • Biografice
            • Cronica de film
            • Interviu
            • Premierele lunii
            • Saga Amurg
            • TOP "Cei mai ..."
            • TOP "Cele mai ..."

            Bloguri partenere

            • CineAmator

            Reviste partenere

            • Revista 2
            • Revista 1
            • Revista 3

            Dintr-un anumit unghi de vedere, intriga celui mai recent film al lui Almodóvar, “La Piel Que Habito”/"Pielea in care traiesc", pleacă şi se întoarce la povestea excelent cusută a unei rochii, care devine, la final, singura dovadă prin care personajul principal îşi poate proba identitatea reală. Rochia în sine are o identitate aparte, fiind creată de Jean-Paul Gaultier, autorul costumelor din film, alături de Paco Delgado. “La Piel Que Habito”/"Pielea in care traiesc" reprezintă a treia colaborare dintre designerul francez şi regizorul spaniol şi va intra în cinematografe vinerea aceasta, 11 noiembrie, distribuit în România de Independenţa Film. 


            Pentru Jean-Paul Gaultier, pielea şi corpul reprezintă surse inepuizabile de inspiraţie. În mâinile sale, materialele devin, aproape la propriu, cea de-a doua piele. În cazul costumelor create pentru “La Piel Que Habito”/"Pielea in care traiesc", acest lucru este mai adevărat ca oricând. Vera, personajul principal al filmului, poartă, în cea mai mare parte a timpului, un costum de culoarea pielii, perfect mulat pe corp. Costumul are un dublu rol, spune Almodóvar: în primul rând, unul practic - protejează pielea de factorii externi, ajutând-o să se regenereze; în al doilea rând, unul conceptual - fiind în acelaşi timp o reprezentarea a pielii pe care o ascunde. Pentru a îndeplini acest dublu rol, Gaultier explorează din nou posibilităţile tehnicii trompe l'oeil, în mare măsură foarte coerent cu stilul său atât de particular. 

             


            Inspirat de lumea cinema-ului să devină designer, Gaultier spune într-un interviu acordat la Cannes canalului de televiziune France 3 că, atunci când era adolescent, viziona câteodată chiar şi trei filme pe zi – „copilul teribil al modei” nu a stat niciodată prea departe de această industrie. Colaborarea cu  Almodóvar începea în 1994, odată cu lungmetrajul „Kika”, pentru care Gaultier a creat costumele personajului Andrea, interpretat de Victoria Abril, jurnalista unui canal de televiziune de mâna a doua. Almodóvar îşi aminteşte: „I-am spus lui Jean-Paul că vreau să dau impresia unui robot militar, ca şi cum personajul ar fi fost victima unei catastrofe, dar care să păstreze un aer puternic de eleganţă şi să se constituie într-o reflecţie asupra frumuseţii stilului horror în modă: trash, post-punk, şi toate celelalte stiluri care transformă violenţa în estetică.”


            Zece ani mai târziu, Almodóvar îl chema din nou pe Jean-Paul Gaultier pe platul de filmare, de data aceasta pentru  a-l îmbrăca pe Gael García Bernal, pentru rolul său din „La mala educación” - în care actorul spaniol îl interpreta pe Juan, un homosexual ce fusese abuzat sexual în copilărie de un preot. Pentru Juan, Gaultier a creat o rochie-manta strălucitoare care se aseamăna cu pielea umană, similar, într-o oarecare măsură, costumului de piele din “La Piel Que Habito”

             


            Almodóvar nu este singurul autor de cinema cu care Gaultier a colaborat. Rochiile Georginei (interpretată de Helen Mirren) din flamboiantul „The Cook, the Thief, his Wife and her Lover” (1989), în regia lui Peter Greenaway, sunt tot o creaţie originală Jean-Paul Gaultier. Imaginea extravagantă a filmului compune fiecare secvenţă precum o pictură barocă într-o singură dominantă de culoare, iar rochiile Georginei se schimbă de fiecare dată, adaptându-se stilisticii fiecărei camere prin care ea trece. Pentru „The Fifth Element” (1997), în regia lui Luc Besson, Gaultier a creat mai bine de 60 de costume pentru Milla Jovovich, printre care şi „costumul din bandaje”, despre care actriţa de origine ucrainiană a afirmat că este „unul dintre cele mai memorabile din istoria cinema-ului”.

             

            Despre costumele din acest film, Gaultier a afirmat că „nu le-a imaginat neapărat în cheie futuristă, ci mai degrabă ca pe expresia unei evoluţii normale a vestimentaţiei”. Fascinanta distopie „La Cité des enfants perdus” (1995, Jean-Pierre Jeunet, Marc Caro) reprezintă un alt proiect la care Jean-Paul Gaultier a participat şi pentru care a primit o nominalizare la premiile César.

             


            Viziunea futuristă asupra modei a lui Gaultier se reflectă şi în colaborările memorabile cu vedete pop şi rock, care îi îmbracă creaţiile pe scenă sau în videoclipuri: Madonna, Kylie Minogue, Mylène Farmer, Lady Gaga, Red Hot Chilli Peppers, Depeche Mode şi chiar Nirvana. Gaultier nu a stat departe nici de lumea dansului sau a baletului, semnând creaţii pentru Maurice Béjart, Joaquìn Cortès, Angelin Preljocaj sau Karole Armitage. 


            Oricât de diferiţi ar fi artiştii cu care designerul francez a colaborat de-a lungul timpului, un lucru e sigur comun: toţi au făcut istorie, într-o măsură sau alta, iar imaginea cu care au rămas pe prima pagină poartă marca Jean-Paul Gaultier.   

            Comenteaza subiectul

            Nume
            Email
            Comentariu
            Pentru a publica mesajul va rugam introduceti in spatiul liber codul de mai jos


            Toate campurile sunt obligatorii.
            Adresa ta de e-mail nu va aparea pe site
            Abonare newsletter

            Aboneaza-te la newsletterul FilmSi pentru a primi pe e-mail stirile care te intereseaza.

            Nici noua nu ne place spamul, asa ca iti garantam ca nu vom da email-ul tau altora.

            Abonarea s-a facut cu succes!