Home » Camera secreta » Catherine Deneuve si Gerard Depardieu, amanti in Potiche

Dupa succesul filmului “8 femmes”, din 2002, regizorul  francez Francois Ozon  ne invita la o noua experienta de cinema, cu o distributie senzationala: Catherine Deneuve si Gerard Depardieu.

Daca va intrebati cat de actuala mai e Catherine Deneuve, diva cinematografului francez din anii ’70, o sa raspundem asa: e pur si simplu stralucitoare!

Filmul incepe c-o scena bucolica, in care o vedem pe Suzanne (interpretata de Deneuve care, la cei 67 de ani ai sai, arata senzational) alergand.  La finalul reprizei de jogging, inoportuneaza doi iepurasi care fac… ce stiu cel mai bine iepurasii sa faca: presteaza amor in iarba. Cum in filmele frantuzesti nu exista scene licentioase gratuite, partida de sex a urecheatilor prevesteste, bineinteles, ce va urma in film.

Suzanne, Pujol, Joelle, Laurent.

Asa cum arata si numele filmului - potiche, termen francez peiorativ, folosit pentru femeile bibelou, care traiesc in umbra barbatilor lor - Suzanne e o sotie trofeu, de varsta mijlocie, care traieste in nordul Frantei anilor ’70, alaturi de sotul ei, tiranul Robert Pujol (Fabrice Luchini). Pujol detine o fabrica de umbrele, pe care o conduce in acelasi stil dictatorial cu care isi trateaza si propria familie. Impreuna au doi copii: pe pragmatica Joelle (Judith Godreche), care isi manipuleaza ambii parinti cu maiestrie, si pe dezorientatul Laurent (Jeremie Renier).

“Pujol nesimtitul, Pujol nesimtitul!”

Ei bine, dupa ce aflam toate astea si dupa ce o cunoastem pe cea mai importanta dintre amantele lui Pujol, secretara loiala Nadege (Karin Viard), scenariul schimba macazul. Nemultumiti de conditiile de munca, angajatii fabricii de umbrele pun la cale niste manifestari de protest. Pujol e luat ostatic, iar Suzanne si Nadege se ascund impreuna din calea protestatarilor. Daca pana la momentul acesta amandoua femeile din viata pirpiriului isteric pareau spasite si supuse, cand aud scandarile celor de afara izbucnesc sub ochii oripilati ai lui Joelle, ipocrita perfecta: “Pujol nesimtitul, Pujol nesimtitul!”.

Mai departe, Pujol face un atac de cord, iar Suzanne se vede nevoita sa preia conducerea. Pentru consiliere, Suzanne apeleaza la Babin (Gerard Depardieu), primarul comunist al orasului. Aflam, astfel, ca cei doi fusesera amanti in tinerete si ca sotia trofeu n-a stat tocmai cuminte, pe etajera ei. In ciuda indoielilor tuturor, sotia-trofeu se dovedeste a fi conducatorul ideal, pe care toti il prefera in locul lui Pujol. Pana si amanta acestuia, Nadege!

Cand Pujol se intoarce din concediul medical, chitit sa isi revendice pozitia de stapan, lucrurile se complica. Continuarea va lasam s-o descoperiti singuri, la cinema, pentru ca filmul merita vazut. E o comedie retro cum numai francezii stiu sa faca, iar daca v-ati plictisit de filmele americane care seamana intre ele, e ideala!

Gerard Depardieu, Catherine Deneuve

Ce-a vrut Ozon, ne spune chiar el:

“Faptul ca am ramas in anii ’70 ofera mai multa obiectivitate si permite a reflecta la criza actuala pe un ton de comedie, la care tin foarte mult. Desfasurarea actiunii in zilele noastre ar fi inasprit tonul filmului. Nu s-ar fi inteles importanta personajului Babin: in acel timp, Partidul Comunist avea peste 20% din electorat. Si, mai ales, societatea era divizata, cei de stanga si cei de dreapta nu comunicau, erau doua lumi inchise, mai ales in provincie. Sotia unei personalitati care se culca cu deputatul comunist era cu adevarat de neimaginat.

A mai fost si placerea reconstituirii. Era epoca copilariei mele si ma distra sa ma joc cu amintirile. Dar nu doream sa cad in nostalgia si cliseele anilor ’70: jeans pattes d’éléphants, orange-ul psychédélique, libertatea sexuala. Am vrut un ’70 destul de realist. Mai ales ca actiunea filmului se desfasoara in provincie, unde oamenii nu sunt la curent cu tot ce este la moda. Suzanne are, de altfel, alura unei femei din anii ’60, poate chiar ’50”.

Regia, scenariul si adaptarea - Francois Ozon

Adaptare libera dupa piesa lui Barillet & GredyProductia - Eric et Nicolas Altmayer

Director de productie - Pierre WallonImaginea - Yorick Le Saux