Home » Camera secreta » Sherlock Holmes – de la nastere pana la nemurire

S-a nascut geniu, a murit speranta

Sherlock Holmes a devenit, de-a lungul timpului, arhetipul detectivului genial, care rezolva cazuri pornind de la cele mai nesemnificative detalii. Personaj creat de Sir Arthur Conan Doyle, Holmes si-a facut debutul in literatura in anul 1887, in romanul “A study in scarlet”. Acesta a fost doar inceputul unui fenomen a carui amploare nu ar fi putut fi banuita de nimeni. Au urmat inca trei romane si 56 de povestiri scurte, scrise de acelasi autor, precum si nenumarate filme artistice sau de animatie si jocuri video, personajul genialului detectiv ramanand o sursa de inspiratie pana in zilele noastre.

Inca de la aparitia primelor aventuri ale lui Holmes, cititorii au fost entuziasmati, dand nastere unui curent in care autorul s-a vazut, la un moment dat, prins fara voia lui si fara posibilitate de iesire. Sir Arthur Conan Doyle era medic si scriitor, interesat in principal de romanele istorice. Scrierile sale de aventuri politiste reprezentau mai mult un amuzament. De aceea, a incercat la un moment dat sa puna capat seriei Sherlock Holmes, publicand “Ultima problema” (The final problem), in care faimosul detectiv dispare fara urma. Toate indiciile disparitiei duceau catre moartea sa in apele cascadei Reichenbach, impreuna cu inamicul sau, profesorul Moriarty, singurul raufacator al carui geniu il egala pe cel al lui Holmes.

Cand vrei sa mori si nu ai voie

In urma reactiei cititorilor, Si Arthur Conan Doyle s-a vazut nevoit sa reia, peste opt ani, seria povestirilor si sa isi readuca la viata personajul pentru inca 24 de ani.

Fascinatia pe care genialul detectiv a exercitat-o asupra publicului a dat nastere unei intregi arii de cercetare cu privire la personajul sau. Pe baza comportamentului descris in carti, s-au facut liste cu domeniile in care Holmes excela si cele care nu il interesau. S-au avansat ipoteze cum ca ar fi prezentat simptome clare de autism, din cauza faptului ca dovedea o detasare emotionala extrema, iar singurele lucruri care ii trezeau interesul erau enigmele legate de cazurile sale. Desi partea de investigatii ocupa mare parte din cazurile sale, de-a lungul povestirilor in care Holmes este prezentat reies indicii conform carora acesta era si un luptator desavarsit, exceland in box, tir, scrima  si lupta corp la corp.

Cand devii legenda, realitatea nu mai conteaza

Prietenul si colaboratorul sau, doctorul Watson, a ramas cunoscut in special prin expresia “elementar, dragul meu Watson”, desi aceasta nu apare nicaieri in cartile lui Sir Arthur Conan Doyle. Ea a fost folosita prima data in scenariul unei piese radiofonice, la incepului secolului 20 si a fost apoi preluata in aproape toate filmele cu Sherlock Holmes.

Elemente din lumea creata in jurul lui Sherlock Holmes sunt folosite astazi pentru a face trimiteri mai mult sau mai putin subtile la celebrul personaj: pipa, pardesiul, lupa si celebra sapca de calatorie cu urechi (desi nici ea nu apare in cartile originale decat o singura data). Adresa la care locuia detectivul, Baker Street 221B, este, deasemenea, folosita uneori, cel mai cunoscut exemplu fiind cel al doctorului Gregory House din serialul House MD.

Lansarea in lumea show-biz-ului

Peste 50 de filme pentru micul si marele ecran au fost facute avandu-l ca personaj principal pe Holmes, majoritatea purtand titluri originale precum “Aventurile lui Sherlock Holmes”, “Sherlock Holmes”, “Intoarcerea lui Sherlock Holmes”, “Razbunarea lui Sherlock Holmes”, “Sherlock Holmes contra… “ (unui criminal faimos, evident), “Sherlock Holmes si …” (alt faimos sau banal criminal).

Nici la capitolul jocuri video nu a fost scutit de publicitate, pasionatii de  aventuri pixelate avand la dispozitie o colectie larga de nume la fel de originale din care sa aleaga: Sherlock Holmes: The Awakened, Sherlock Holmes: Nemesis, Sherlock Holmes vs Jack the Ripper, The lost cases of Sherlock Holmes, Sherlock Holmes DS (1 si 2), The Rose Tattoo, The Mistery of the Mummy sau The Serrated Scalpel.

Pana si industria muzicala a plecat urechea la faptele bietului detectiv, dand nastere unei multitudini de coloane sonore, printre care merita sa fie mentionate The Rocky Road to Dublin de The Dubliners si, ca o curiozitate, un cantec intitulat chiar Sherlock Holmes, scris de Katy Perry, dar care nu a mai fost lansat.