3 martie 2012

Filmul lui Lucian Georgescu avea, în stadiul de proiect, toate premisele unui debut solid. Marele atuu era, în primul rând, semnatura lui Barry Gifford (a scris Wild at HeartLost Highway si Hotel Room, împreuna cu David Lynch) pe un scenariu inspirat din nuvela sa autobiografica „Almost Oriental”. Scriitorul american a descoperit la un moment dat ca tatal sau, un mafiot care a lucrat pentru Bugsy Siegel si Meyer Lansky si despre care nimeni nu i-a vorbit deschis niciodata (a murit când el avea 12 ani), avea origini bucovinene. Au urmat o calatorie în Bucovina, împreuna cu regizorul Lucian Georgescu,  apoi o povestire si un scenariu de film.

Marcel Iures, cu o engleza suficient de buna (dar în nici un caz americana), a preluat rolul lui Robert Traum, un profesor la Stanford care îsi ia un an sabatic pentru a-si explora radacinile. Însa calatoria lui în România e deviata de la drumul ei firesc de întortocheli balcanice cliseistice (cam cum vad americanii o tara est-europeana – cu primari mafioti care dau ordine râzând lugubru unor racketi ucraineni ori îndragostiti care calatoresc cu gâsca în brate pe o motocicleta cu atas) si viziuni fantastic-naive (un proiectionist care traverseaza Bucovina în rulota lui, alungat de un sistem care vrea un mall pe locul vechiului cinema) care nu se lipesc neam si sfârsesc într-o scena de un ridicol greu de egalat.

Singura secventa curat Barry Gifford – una cu femei grase si lascive într-o piscina orientala – îsi gaseste cu greu locul într-un scenariu care nu are nici cea mai vaga idee unde vrea sa ajunga.

Probabil e si unul dintre motivele pentru care premiera a venit la doi ani dupa realizarea filmului. „Inspirat de istoria familiei lui Barry Gifford (care co-semneaza scenariul si are o aparitie episodica), filmul e tras înapoi de un scenariu slab care cade mult prea des în stereotipii fara sa ofere ceva în schimb. Prestatia excelenta a Mihaelei Sîrbu (în rolul arhivistei care îl ajuta pe profesorul american, n.n) face calatoria demna de urmarit, cu toate astea, în afara unor modeste festivaluri evreiesti, e putin probabil ca aceasta Fantoma sa bântuie prea multe ecrane din afara tarii”, scrie „Variety”, bifând imaginea ca unul dintre putinele puncte forte.

„Prima jumatate de ora din filmul de debut al lui Lucian Georgescu pare sa se aseze pe confortabila – desi nu foarte originala – veche formula a unui om care traverseaza jumatate de glob ca sa-si gaseasca radacinile. Dar o data trecuta granita, Tatal-Fantoma începe sa deraieze periculos si sa-si piarda controlul trecând în zona fantasticului cu un happy end pe care si cel mai romantic dintre noi îl va gasi greu de digerat”, remarca si Dan Fainaru în „Screen Daily”.

„Daca asta a fost cu adevarat intentia, ca filmul sa fie un fantasy, atunci nici regia, nici jocul exagerat al întregii distributii nu o materializeaza. Chiar si cei doi protagonisti, Iures si Sîrbu, par nesiguri pe rolurile lor, încurcati de un scenariu care rataceste de colo pâna colo fara tinta”, adauga criticul de film, nemultumit si de faptul ca peisajele superbe din Nordul Moldovei nu au fost suficient exploatate.

Tatal-Fantoma este distribuit în România de Transilvania Film. În distributie mai figureaza si Valer Dellakeza, Mihai Constantin, Mimi Branescu, Victor Rebengiuc, Mariana Mihut, Nicodim Ungureanu, Vitalie Bantas, Marcello Cobzariu si Mirela Oprisor. Lucian Georgescu este scenarist, producator, critic de film (membru FIPRESCI) si conferentiar la Universitatea Nationala de Arta Teatrala si Cinematografica din Bucuresti.