Home » Camera secreta » Goana dupa dragoste

7 martie 2012

În 2005, Luc Dardenne îsi publica jurnalul alaturi de trei scenarii (Rosetta, Le Fils si L’Enfant) sub titlul Au dos de nos images, un mic plonjon captivant în mintea acelei „o singura fiinta cu doua perechi de ochi” din spatele filmelor sale si ale fratelui. Printre altele, o idee scurta explica multe despre stilul lor de cinema sau, mergând mai departe, chiar despre Dogma ’95 si asa-numitul nou realism românesc: L’esthétisation de la réalité exige la dés-esthétisation de l’art.

Asadar, pentru fiecare mic plus de sofisticare a lumii contemporane E NECESAR sa existe pe ecran câte o Rosetta, un Francis, un Bruno si o Sonia, o Lorna sau, mai nou, un Cyril care se zbat într-o mocirla morala (anticalofila, se-ntelege) cautând ceva speranta, iubire sau o viata mai buna. DAR oricine poate sa emotioneze ieftin mergând pe teme sociale, însa numai blândetea, inteligenta si modestia stilistica de care fratii Dardenne dau dovada înca o data cu Le gamin au vélo/Baiatul cu bicicleta pot sa faca arta din povestile acestor oameni.

În L’Enfant, una din micile bijuterii era confuzia din titlu, nefiind clar daca se refera la tatal de 20 de ani sau la copilul abia nascut. Sase ani mai târziu, noul film al fratilor e un fel de sequel simbolic: ce se întâmpla cu copilul dupa ce tatal incapabil sa se ocupe de el „o ia de la început” si îl lasa în voia sortii?

Cyril (Thomas Doret) e un baiat de 11 ani abandonat de tata la orfelinat, obsedat sa îl gaseasca si sa îsi recupereze bicicleta. Samantha (Cécile de France) e o coafeza care îi ofera un fel de surogat de dragoste parinteasca. Cei doi regizori ajung din nou la tema modelului patern, aducând în calea lui Cyril tentatia delincventei, printr-un traficant de droguri care vrea sa îi fie „prieten”. Filmul mizeaza pe intensitate actoriceasca, iar camera insista adesea pe un pat în care Cyril se zbate înfasurat în patura, pe îmbratisari chinuite, alergari, lovituri, catarari, totul pentru prospetimea violenta a povestii unui „bulgare de nervi” salvat prin afectiune de la un destin de delincventa.

Il faut méfier les -ismes, et surtout le Dardennisme! La conferinta de presa de la Bucuresti, fratii au aratat ca sunt mai presus de „maruntismele” aduse în discutie, reusind sa spuna lucruri interesante în ciuda întrebarilor-discurs ale celor care cer microfonul doar ca sa se auda vorbind (ca doar unul a studiat arta dramatica, iar celalalt filosofia!).

Le gamin au vélo e un basm contemporan cu o zâna buna, un capcaun din padurea întunecata si o bicicleta-simbol; în conditiile în care structura ultra-uzata de scenariu hollywoodian de entertainment e preluata tot din basm, e cu atât mai remarcabil ca lupta dintre bine si rau e mascata în forta actorilor, în simplitatea imaginii, în caldura si speranta care îsi fac loc atât de natural spre final. Pe scurt, în viata, mulându-se perfect pe un citat pe care l-au amintit: Si tu cherches le style, tu trouves la mort. Si tu cherches la vie, tu trouves le style.