Home » Camera secreta » Dezamagitor

8 martie 2012

In the Land of Blood and Honey, debutul regizoral al Angelinei Jolie, preia formula clasica a amorului din timpul razboiului si o plaseaza în Iugoslavia. Filmul urmareste conflictul etnic si costurile sale umane si, în acelasi timp, conflictul interior al celor doi amorezi, Ajla si Danijel, care se iubesc, dar nu se mai pot iubi pentru ca el e sârb si crestin si ea nu.

Într-o încercare de a trasa clar linia de conflict, descrierea din deschiderea filmului ne informeaza ca în Iugoslavia traiau împreuna sârbi, croati si musulmani. Confuzie maxima. Musulmanii sunt lasati fara etnie iar sârbii si croatii fara religie, într-o încercare de a face digerabil un conflict complex pentru un public care se presupune ca habar nu are si nici nu merita sâcâit cu explicatii ample.

Povestea începe cu Ajla (Zana Marjanovic), o pictorita musulmana (bosniaca, de fapt!), care merge la întâlnire cu Danijel (Goran Kostic) fiul unui general sârb. În timp ce danseaza într-un bar, o bomba explodeaza si pulverizeaza totul în jur. Imediat îl vedem pe Danijel trecând pe lânga Ajla, aruncându-i o privire îngrijorata, dar distanta. Momentul marcheaza sfârsitul vietii asa cum o stiau si începutul conflictului etnic. Înainte dansau, acum se privesc distant, înainte erau o pereche, o clipa mai târziu se trezesc în tabere diferite.

Cu toate ca filmul începe în forta, povestea nu prinde, în primul rând pentru ca lucrurile se petrec în ritm prea alert. Tensiunea etnica ce duce la razboi apare din senin si fara un fond anume, la fel si legatura dintre Ajla si Danijel. Relatia lor, care se vrea a fi coloana vertrebrala a filmului, este atât de putin construita încât nu livreaza nici un emotie, este neconvingatoare si greu de urmarit.

Si când povestea nu prinde, atentia pentru detaliile lipsa si inconsistente creste. Si ele nu sunt putine. În primul rând filmul traseaza o linie clara între „cei buni” si „cei rai” si îi desemneaza fara drept de apel pe sârbi ca fiind raii si vinovatii. Ei se comporta ca o gasca criminala care împusca în stânga si în dreapta, iar bosniacii sunt buni dar slabi, vulnerabili si sensibili si opun rezistenta în numar mic. Ambele tabere sunt reprezentate naiv printr-un numar atât de redus de membri încât se creaza senzatia ca asistam la o lupta izolata.

În plus, nici cel mai pasiv spectator nu cred ca poate trece peste replici cliseu de genul „De ce vor sa ma omoare, sunt chiar atât de rea?” si peste nesfârsitele reactii nerealiste ale personajelor. Nimanui nu-i este frig niciodata, toti au hainele perfecte, ochelarii curati si fetele îmbujorate. Iar emotiile lor par trasate cu linia – acum se plânge, acum se trece mai departe. Multe elemente apar de niciunde, din simplul motiv ca servesc naratiunii. Ajla evadeaza din tabara militara sârba si, în mod curios, se ascunde sub un cadavru, chiar daca e noapte si oricum nu o poate vedea nimeni. În plus, sub cadavru nu poate ramâne pe veci. Mai apoi întelegem de ce statea acolo: astepta sa fie gasita fix de cel care stia unde este sora ei.

In the Land of Blood and Honey este debutul regizoral al Angelinei Jolie. O idee curajoasa de altfel, inspirata din calatoriile ei în zona balcanica si dintr-o preocupare sincera pentru suferintele celor care au trecut prin razboiul din Iugoslavia. Dar, din pacate, e un film dezamagitor. Cadrele frumoase si o distributie formata din câtiva dintre cei mai buni actori din regiune nu compenseaza un scenariu slab, care lasa sentimentul unui film facut cu bune intentii, însa dintr-o imaginatie nedocumentata si fara pic de stiinta în ce priveste relatiile interumane în contextul unui conflict.