Home » Camera secreta » Hanna - asasini si poezie

Filmele cu supereroi au, majoritatea, o doza sanatoasa de caraghioslac. De-a lungul timpului, am invatat ca supradotatii isi trag chilotii peste pantaloni, efectueaza flic-flac-uri pe cladiri, cu ochelarii de soare pe nas, si, in general, arata la fel de curati si apretati dupa ce se bat in cele mai rapanoase decoruri. Supereroii sunt, inevitabil, barbati. Tentativele cinematografice in care ne-au fost prezentate femei caftangioaice, inteligente si frumoase s-au dezumflat, mereu, zgomotos. Cu toate astea, Hanna e o eroina credibila, o poveste care te tine cu sufletul la gura, un thriller care nu te va lasa sa pleci din sala de cinema cum se intampla in general, cu un sentiment de deja-vu.

Pe IMDB parerile sunt impartite. Cei carora nu le-a placut filmul ii bat obrazul regizorului Joe Wright (Pride and Prejudice, Atonement) ca n-a reusit sa panseze gaurile din scenariu, livrand povestea mura-n gura si, eventual, cu note explicative de subsol. Intr-adevar, daca pleci la cinema chitit sa dai gata o punga mare de popcorn, sa mai schimbi doua-trei sms-uri cu tovarasii care n-au ajuns la Mall, n-o sa intelegi mare lucru.

I just missed your heart

Povestea, scrisa de Seth Lochhead pe cand avea 24 de ani, nu se afla in registrul “Mission: Impossible” sau “Die Hard”, desi poate fi privita si doar din perspectiva actiunii construite cu maiestrie (cred ca numai Forrest Gump a alergat mai mult decat Hanna). Filmul incepe cu o scena destul de subtila. Adolescenta (Saoirse Ronan) vaneaza un elan pe care nu-l omoara din prima: “I just missed your heart”. Situatia ne demonstreaza, insa, ca Hanna nu rateaza niciodata: traieste impreuna cu tatal ei, un fost agent CIA, in padurile salbatice din nordul Finlandei. Se lupta ca un maestru de arte martiale, are rezistenta unui soldat si e o enciclopedie ambulanta.

Saoirse, o actrita buna, buna de tot

Actorul Eric Bana, cel care il interpreteaza pe tatal Hannei (Erik), e complet eclipsat de Saoirse, ale carei calitati actoricesti splendide sunt greu de evocat pe scurt. “Saoirse si cu mine ne-am antrenat impreuna, iar ea pot spune ca este bine pregatita si are o buna coordonare a miscarilor. Este chiar mai buna decat multi dintre barbatii cu care am jucat de-a lungul anilor. (…) Trebuia sa fiu foarte atent in timpul luptei pentru ca pumnii nostri veneau in viteza si cu forta. Trebuia sa fiu foarte atent sa n-o lovesc – sau sa nu fiu altoit de un pumn de-al ei.” Saoirse si-a invins toti adversarii din film. Prin lupta, dar mai ales prin talent, demonstrand ca poate duce, lejer, un film in spinare, transformandu-l intr-o experienta cinefila memorabila.

Cand actiunea se imprieteneste cu arta

Dupa feeria scenelor de inceput (fiecare cadru in parte poate trece drept fotografie de arta), din care aflam in linii mari cum sta treaba cu fetita supradotata, vine momentul in care Hanna se intoarce in civilizatie, sa-si indeplineasca misiunea pentru care Erik o antrenase de la nastere: trebuie s-o “curete” pe Marissa Wiegler (Cate Blanchett, a doua nestemata a filmului), un agent care ascunde secrete nebanuite. De-aici incepe distractia. Momentul in care Hanna se trezeste singura in civilizatie ilustreaza perfect felul in care noi, oamenii, am inteles sa evoluam. Scena e colosala: aflata intr-o camera ponosita de hotel, adolescenta neinfricata e cuprinsa de panica atunci cand televizorul, telefonul si celelalte inventii banale pentru lumea civilizata produc harmalaia si zgomotul caracteristice.

Rasul sanatos si silicoanele

La antipodul subtilitatilor stau glumele iscusit plasate, care sparg tensiunea peliculei. De exemplu, in incursiunea ei, Hanna se lipeste de-o familie ticnita care calatoreste cu rulota si se imprieteneste cu Sophie (Jessica Barden), adolescenta tipica, populara, obsedata de imagine, care ne invata care e diferenta de investitie dintre celebrul brand Hermes Birkin si silicoane: Hermes-ul nu se devalorizeaza niciodata, pe cand silicoanele au termen de valabilitate zece ani, dupa care fie te reintorci la platfusul pectoral, fie bagi unele noi. N-o sa povestesc tot filmul, o sa va spun doar ca, in final, se elucideaza problema lui “I just missed your heart”.

Concluzia

Hanna e un film curajos, care nu seamana cu nimic din ce-am vazut pana acum. Are de toate: suspans, bataie, poezie, umor, imagine senzationala, muzica misto (The Chemical Brothers) si, toate astea, intr-o armonie perfecta. Cate Blanchett si Saoirse Ronan construiesc doua personaje exceptionale pentru care, cel putin cea din urma, ar merita cu varf si indesat sa fie premiata – are genul de relaxare de care numai talentele adevarate sunt capabile. E un film pentru toate gusturile, care va ramane, in mod cert, in topul filmelor 2011.