Home » Camera secreta » 20 de filme de vazut la One World Romania

Toate nedreptatile lumii, într-un singur festival. One World Romania începe astazi, la 19.00, la Cinema Scala, pe ritmuri de hip-hop, cu The Furious Force of Rhymes, un documentar despre o generatie care si-a rafinat protestul prin muzica. Un concert va deschide, de altfel, gala – vor cânta cei de la Shamanelism, detinuti ai Penitenciarului pentru Minori si Tineri Craiova si Rahova. Pâna duminica, aveti la dispozitie 50 de filme taioase, înduiosatoare, furioase, nostalgice sau investigative despre subiectele fierbinti ale ultimilor ani.

Pâna duminica, va propunem sa stati cu ochii pe problemele lumii. Filmreporter.ro va propune o selectie de 20 filme care merita bifate la One World.

The Furious Force of Rhymes/ Hip-hop, puterea rimelor

• Joshua Atesh Litle / coproductie Franta, SUA / 2010 / 82 min.

Din Bronx, trecând prin Europa si prin zona conflictului israeliano-palestinian si pâna în cartierele sarace din Dakar se aude hip-hop pe diferite voci si, surprinzator si inedit, cu mesaje sociale extrem de diferite. Cei mai multi dintre protagonistii acestui documentar cu o deschidere geografica foarte ampla sunt foarte tineri versificatori si cântareti de hip-hop atenti si la discursul pe care îl livreaza, extrem de bine articulati si cu aplomb, foarte încrezatori în muzica si mesajele care pentru ei sunt mult mai eficiente decât orice forma de conflict deschis. Nu este doar un documentar muzical foarte reusit, ci si un document social foarte solid despre o generatie întreaga la scara mondiala.

Rouge parole / Cuvânt rosu

• Elyes Baccar / coproductie Tunisia, Elvetia / 2011 / 94 min.

Revolutia Araba a început într-o tara de la care putini se asteptau la vreo miscare, declansând un cutremur politic care nu s-a încheiat înca. Rouge Parole surprinde din interior etapele revolutiei tunisiene si ale rasturnarii presedintelui Ben Ali. Regizorul Elyes Baccar aduna cuvintele demonstrantilor, cuvinte pline de mânie, de speranta, de disperare, si le da o forma inteligenta si emotionanta. Dar Rouge Parole nu se opreste aici, vorbind si despre tranzitia complicata si dureroasa catre democratie a micii tari nord-africane. Unul dintre putinele filme despre Primavara Araba care vor avea o viata dupa ce se va stinge interesul imediat pentru actualitatea subiectului.

This Is Not a Film/ Acesta nu este un film

• Jafar Panahi, Mojtaba Mirtahmasb / Iran / 2011 / 78 min.

“Când coafezele n-au ce face, se tund una pe alta”, glumeste personajul aflat în centrul acestui manifest ajuns la Cannes pe un flash-drive ascuns într-o prajitura – un “non-film” pentru ca guvernul Iranian i-a refuzat accesul la statutul de film. Ce-i ramâne de facut unui regizor dupa ce i s-a interzis sa faca film? Ce altceva ar putea deveni un film atunci când nu are voie sa fie film? Prezentat pe generic ca fiind “un efort semnat de Jafar Panahi si Mojtaba Mirtahmasb”, “This is not a Film” e un jurnal de pe frontul privat al arestului la domiciliu, sub amenintarea unei sentinte de sase ani inchisoare si douazeci de ani de interdictie a activitatii regizorale.

Beirut: The Last Home Movie / Beirut: ultimul home -movie

• Jennifer Fox / SUA / 1987 / 120 min.

Beirut: The Last Home Movie este un film care forteaza limitele genului documentar, vorbind despre istorii personale într-un context global – trei luni din viata unei familii libaneze aristocrate care locuieste într-un cartier bombardat din Beirut. Acest film extraordinar surprinde framântarile unor oameni care încearca sa îsi pastreze stilul de viata în mijlocul unui razboi civil. De asemenea, este un exemplu excelent de cinema verité: o aparent-simpla înregistrare a existentei de zi cu zi devine o imagine fascinanta, cu multiple straturi a conexiunilor dintre viata personala si cea politica. Filmul de debut al lui Jennifer Fox – distribuit în cinematografe în 9 tari si difuzat în peste 20 – este astazi o referinta pentru studiile de film documentar.

Flying : Confessions of a Free Woman Zbor: Confesiunile unei femei libere

• Jennifer Fox / SUA / 2006 / 2 x 60 min.

“Ce îsi doreste femeia moderna? Care este locul ei în lumea de azi?” Niciodata în istorie, atâtea femei nu au beneficiat de asa multa autonomie în a-si construi viata. Totusi terenul este înca plin de obstacole si “alegerile” nu aduc neaparat fericirea, ca sa nu mai vorbim despre libertate. Într-un adevarat tur de forta, Jennifer Fox îsi asterne sub ochii nostri propria viata turbulenta pentru a descoperi ce înseamna a fi o femeie libera astazi. În timp ce drama vietii profesionale si sentimentale se desfasoara pe o perioada de patru ani, protagonista noastra calatoreste în 17 tari pentru a întelege cum îsi definesc acolo viata alte femei, din alte culturi. Un film-jurnal despre care Candace Bushnell, creatoarea „Sex and the City” spunea ca „ar trebui sa fie materie obligatorie pentru femeile din toata lumea”.

MR. Tríska’s Epoch Making Trip To Russia Nemaipomenita calatorie a d-lui Tríska în Rusia

• Filip Remunda / Republica Ceha / 2011 / 58 min.

Jaroslav Triska, un profesor din Cehia, porneste pe urmele bunicului, care a petrecut anii Primului Razboi Mondial si cei ai razboiului civil în Rusia, întorcându-se în satul sau natal abia în 1920. Nepotul pleaca în calatoria vietii sale, într-o expeditie menita sa descifreze destinul bunicului sau, retrasând ruta: Praga – Moscova – Ekaterinburg – Novosibirsk – Vladivostok. Calatoria este prilejul unei priviri de ansamblu asupra societatii contemporane din Rusia, prin ochii unui cetatean ceh. Documentarul încearca sa raspunda la întrebari precum: Se poate afirma ca Rusia are un sistem democratic? Ce fel de democratie este aceasta? Ar trebui sa ne fie frica de Vladimir Putin? De ce sunt împuscati reporteri în Rusia?

The Redemption Of General Butt NakedIzbavirea Generalului Butt Naked

• Daniele Anastasion, Eric Strauss / SUA / 2010 / 85 min.

Joshua Milton Blahyi – zis si Generalul Butt Naked – are la activ nenumarate crime îngrozitoare. El a condus o armata sângeroasa de rebeli, a caror marca era ca atacau si ucideau în fundul gol. Dar generalul liberian a renuntat la trecutul sau violent si s-a reinventat ca preot crestin evanghelist. În prezent, Butt Naked calatoreste si predica prin Liberia, cautându-si victimele pentru a le cere iertare. Eric Strauss si Daniele Anastasion îi urmaresc îndeaproape traseul tulburator, încercând sa discearna în ce masura cainta lui este sincera si daca ranile pricinuite se pot vindeca astfel. Un film provocator si dramatic, dar si plin de umor, despre iertare în absenta justitiei.

Justice for Sergei / Dreptate pentru Sergei

• Martin Maat, Hans Hermans / Olanda / 2010 / 62 min.

Acest documentar multipremiat spune povestea lui Sergei Magnitsky, un avocat rus care a murit într-un centru de detentie de la Moscova, în circumstante teribile, în noiembrie 2009. Moartea sa, la doar 37 de ani, în asteptarea unui proces, a produs indignare generala, însa responsabilii pentru disparitia sa nu au fost adusi vreodata în fata justitiei. Documentarul povesteste odiseea unui om obisnuit care a platit cu viata încercarea de a expune coruptia care copleseste Rusia.

Tahrir 2011:The Good, the Bad, and the PoliticianTahrir 2011: cel bun, cel rau si politicianul

• Amr Salama, Tamer Ezzat, Ayten Amin / Egipt / 2011 / 96 min.

O privire din interior asupra revolutiei din Egipt, povestita în 3 capitole. Primul prezinta demonstrantii din piata Tahrir. Erau oameni normali care au devenit brusc parte din istorie, pictând lozinci, urcându-se pe tunuri de apa sau ajutându-i pe cei raniti în infirmerii improvizate. Urmatorul capitol este dedicat membrilor aparatului represiv, care, cu rusine în glas, reusesc sa puna lucrurile în perspectiva. Al treilea capitol face portretul inamicului nr. 1: presedintele Mubarak, care a condus tara timp de 30 de ani cu o mâna de fier. Filmul ar trebui vazut pretutindeni, pentru ca oamenii sa înteleaga cât de costisitor este sa nu te opui coruptiei si nedreptatii la timp.

Bedtime Stories From The Axis of Evil Povesti pentru copiii de pe Axa Raului

• Vybeke Bryld / Danemarca / 2011 / 23 min.

“Aceste state, împreuna cu tarile lor aliate, constituie o Axa a Raului care ameninta pacea mondiala”, a spus George Bush în discursul sau anual din ianuarie 2002. Unii au considerat sintagma folosita de Bush drept un exemplu de retorica goala adoptata pentru impresionarea publicului, altii au interpretat recurenta cuvântului “Rau” ca început al unui nou proces de demonizare. Tocmai de la perechea “bine”-“rau” porneste regizoarea Vybeke Bryld în documentarul-metafora despre povestire ca element definitoriu al umanitatii – de la primele elemente de educatie morala inculcate copiilor, pâna la ritualurile politicii internationale.

The boy Mir: 10 years in afganistan/ Mir : o copilarie În Afghanistan

• Phil Grabsky / Marea Britanie / 2011 / 90 min.

Mir: o copilarie in Afghanistan este un “documentar longitudinal” – un sub-gen al documentarului în care regizorul îsi urmareste subiectii vreme de mai multi ani sau, uneori, decenii. Phil Grabsky l-a întâlnit pe Mir în 2002, imediat dupa caderea talibanilor, când baiatul locuia cu familia în ruinele statuilor-gigant din valea Bamyian. Dupa realizarea unui prim film în 2004, Grabsky a decis sa continue sa îl filmeze pe Mir timp de aproape un deceniu. Filmul rezultat aduce o perspectiva din interior asupra a ceea ce înseamna sa traiesti, sa te dezvolti ca adolescent în urma razboiului.

Autumn Gold/ Aurul toamnei

• Jan Tenhaven / Germania / 2010 / 94 min.

Aurul Toamnei spune povestea plina de speranta a cinci atleti seniori de diferite nationalitati, toti cu vârste cupinse între 80 si 100 de ani, toti uniti de acelasi tel – dorinta de a participa la campionatul World Masters din orasul finlandez Lahti. Un film candid despre dragostea pentru sport si dragostea de viata în general, care include câteva demonstratii remarcabile de vointa si curaj în fata vietii, dar si ocazionale momente de nostalgie si melancolie.

I Was Worth 50 Sheep / Valoram 50 de oi

• Nima Sarvestani / Suedia / 2010 / 72 min.

“Nu stiam sa scriu. Am ars o gaura într-o bucata de hârtie si am dat-o cuiva sa o înmâneze mamei, stiind ca îmi va întelege durerea”. La vârsta de zece ani, Sabere a fost vânduta de tatal ei unui barbat de cincizeci de ani – o veche practica tribala în Afganistan. Acum, tatal care a vândut-o încearca sa o ajute sa se salveze, straduindu-se în acelasi timp sa amâne momentul în care va trebui sa o predea pe cealalta fiica a sa sotului caruia i-a fost promisa. A doua fiica a fost si ea vânduta, tot la vârsta de zece ani, în schimbul a cincizeci de oi, pentru a asigura supravietuirea familiei.

Cuchillo de palo/ 108

• Renate Costa / Spania / 2010 / 91 min.

“I-am întrebat din ce cauza a murit si mi-au raspuns ca de tristete. Raspunsul lor mi-a invalidat toate amintirile despre el”, povesteste regizoarea Renate Costa despre moartea unchiului ei Rodolfo – unchiul care visase sa devina dansator si nu fierar precum bunicul lor. Cuchillo de palo (cutit de lemn, altfel spus persoana sau obiect nefolositor) este povestea unei cautari personale întreprinse de Costa în adâncurile unei perioade din istoria Paraguayului pastrate sub tacere si a semnificatiei uitate a numarului 108. Printr-o serie de interviuri, regizoarea reconstituie o poveste violenta ce dateaza din perioada dictaturii lui Alfredo Stroessner, în Paraguay-ul anilor 80, când homosexualitatea atragea persecutii, închisoare, adesea tortura.

The Good Life/ Viata cea buna

• Eva Mulvad / Danemarca / 2011 / 88 min.

Doua doamne – mama si fiica – traiesc pe coasta însorita a Portugaliei. De-a lungul vietii, au avut multi bani, destui cât sa traiasca o viata buna – fara munca si cu multa distractie. Dar acum au o problema: averea s-a epuizat! O viata fara griji e înlocuita de spectrul facturilor neplatite si de spaima de a nu fi în stare sa achite urmatoarea chirie. Mama primeste o pensie de la guvernul danez, dar asta reprezinta foarte putin pentru doua femei obisnuite sa îsi faca toate poftele. Asa ca Anne Mette si mama ei împrumuta bani de la prieteni, fac cumparaturile pe credit la magazinul de cartier si îsi platesc dentistul cu un tablou.

Vol special/ Zbor Special

• Fernand Melgar / Elvetia / 2011 / 103 min.

În asteptarea deportarii din Elvetia, emigrantii carora le-a fost refuzata cererea de azil sunt închisi într-un centru de detentie la Frambois. În spatele usilor de puscarie, tensiunea creste zi de zi. De o parte, sunt paznici umani si nemultumiti de misiunea lor, de cealalta parte oameni învinsi de teama si stres. Se leaga prietenii, apar reactii de ura sau revolta, pâna în momentul în care se anunta deportarea. Cei care refuza sa plece sunt încatusati, li se pun scutece de unica folosinta si sunt suiti cu forta în avion. În aceasta situatie extrema, disperarea are un nume: zbor special.

Wagah

• Supriyo Sen / coproductie India, Germania / 2009 / 12 min.

În fiecare seara, singurul punct de trecere a frontierei dintre India si Pakistan pe o raza de 1000 de km devine scena unui spectacol extraordinar. Mii de oameni se aduna sa vada închiderea ritualica a granitei, iar dupa aceasta, masele se apropie pe cât posibil de porti pentru a îsi saluta vecinii cu care, în mod traditional, se afla în conflict. Acest “festival” devine, pe de-o parte, un turnir între inamici, dar pe de alta parte, este singurul element de legatura. Oamenii de o parte si de cealalta a frontierei se scruteaza cu teama si fascinatie. Trei copii care vând DVD-uri pe lânga granita privesc lucrurile cu niste ochi mai limpezi.

Granito: How to Nail a Dictator / Granito: Cum sa prinzi un dictator

• Pamela Yates / SUA / 2011 / 103 min.

Câteodata un film face istorie, nu doar o documenteaza. Asa este Granito: Cum sa prinzi un Dictator. În parte thriller politic si în parte memorii, Yates ne transporta înapoi în timp, spunând povestea fascinanta si bântuitoare a genocidului din Guatemala. Filmul se întoarce din cand în când în prezent si are în distributie eroi uniti de misiunea de a aduce în fata justitiei un dictator. Trecutul si prezentul se întretes, iar personajele filmului completeaza istoria crimelor întâmplate si a cautarii dreptatii. Fiecare dintre protagonisti adauga propriul granito, micul lor fir de nisip, care întregeste povestea.

Operacion Diablo / Operatiunea Diavolul

• Stephanie Boyd / Peru / 2010 / 69 min.

Parintele Marco Arana este urmarit. O firma privata de securitate îi fotografiaza si filmeaza fiecare miscare. Umilul preot a petrecut doua decenii aparând fermieri montani din Peru de corporatiile americane miniere care exploateaza aurul. Astfel, Parintele Marco si-a câstigat porecla “Diavolul.” Când o colega este amenintata cu violul si un coleg este omorât, “Diavolul” dezvolta un plan de contra-spionaj pentru a-i prinde pe cei care îi urmaresc si îi terorizeaza. Acest thriller politic real expune noul val de terorism corporatist cu care se confrunta aparatorii drepturilor omului în America Latina.

The Real Social Network / Adevarata retea sociala

• Ludovica Fales, Srdjan Keca, Isis Thompson / Marea Britanie / 2011 / 75 min.

Un portret proaspat al noii generatii a protestului, crescuta în era virtuala. Regizorii filmului au participat ei însisi la miscarile protestatare britanice din 2010-2011, declansate ca reactie la marirea taxelor de scolarizare în universitati. Timp de 6 luni au avut acces la întâlnirile secrete ale unui grup de studenti londonezi, care modificau sisteme de software, ocupau universitati si închideau banci. De-a lungul acestei perioade, au ajutat la închegarea unei miscari care se reverbereaza si azi pe tot globul. The Real Social Network surprinde pasiunea, furia si tehnologia care au schimbat pentru totdeauna regulile jocului între cei aflati la putere si noi ceilalti.