Home » Camera secreta » Impactul frigului asupra logicii

15 martie 2012

Câte-o slabiciune pentru anumiti actori ma trânteste, din când în când, în scaunele cinematografelor, în fata ecranelor unde urmeaza sa ruleze filme despre care nu am apucat sa citesc sau sa aud nimic pâna la acel moment. Pe acelasi principiu, un mare drag pentru Liam Neeson m-a facut sa ajung în fata proaspat lansatului The Grey.

La început, s-a dovedit a fi cât se poate de bine pliat pe preferintele mele. O catastrofa îi împinge pe putinii supravietuitori într-un loc uitat de lume, având la dispozitie resurse putine si timp limitat care sa le garanteze salvarea. O multime de productii cinematografice au începuturi similare, însa totul tine de modul în care evolueaza povestea din acel punct.

The Grey prezinta un accident aviatic ai carui supravietuitori, muncitori ai unei rafinarii petroliere, se regasesc, dintr-o data, în mijlocul pustiului, pe un câmp din Alaska, în toiul iernii. Ca si cum aceasta premisa nu ar fi fost suficient de dramatica, la scurt timp dupa ce îsi revin din starea de soc si încep sa cântareasca gravitatea situatiei, barbatii constata ca zona e împânzita de lupi.

Din start, Ottway (Liam Neeson), lunetist responsabil, în mod normal, cu protejarea echipajului de animalele salbatice, se impune ca lider al grupului. Din calculele sale reiese ca „tabara” lor, improvizata în jurul a ceea ce a ramas din avion, se afla pe teritoriul lupilor, fapt ce îi determina pe acestia sa fie ostili si sa atace oamenii. Cu resurse limitate, raniti si devastati de oboseala si spaima, barbatii trebuie sa faca fata gerului si atacurilor fiarelor salbatice, cautând un drum spre civilizatie si, implicit, spre salvare.

Undeva în jurul primului sfert de ora de film, câteva întrebari de bun simt referitoare la logica din scenariu devin presante. De acord, barbatii parasesc tabara dintr-o absoluta si incontestabila necesitate. Dar apoi, stiind ca sunt în raza de actiune a lupilor, de ce se îndreapta tocmai spre padure, în conditiile în care cel mai probabil acolo s-ar afla haita? Mai apoi, dam de niste secvente care, din punct de vedere al respectarii legilor fizicii, se apropie de productii de genul Matrix-ului. Cea mai socanta dintre ele e o saritura în lungime peste o prapastie lata de cel putin zece metri, soldata cu o aterizare impecabila într-un copac aflat de partea cealalta a vaii.

O insulta adusa vigilentei privitorului e si setul de rani faciale a carui pozitie alterneaza de câteva ori între cei doi obraji ai lui Ottway. Câtiva utilizatori de IMDB cu o vigilenta mai ridicata decât a mea au mai constatat un set de nereguli în scenariu, cum ar fi, de pilda, faptul ca în zona Prundhoe Bay din Alaska, unde se presupune ca are loc actiunea filmului, nu exista lupi.

Desi e clasat ca film de actiune/drama/aventuri, The Grey aduce puternic, de-a lungul multor portiuni, cu un thriller, daca nu chiar cu un horror. Am apreciat initial faptul ca filmul are o doza mare de emotie si de firesc. Însa si aceasta naturalete a gesturilor si actiunilor se pierde, la un moment dat, lasând loc reactiilor de eroi invincibili.  În plus, greselile de productie si faulturile de logica care îti distrag atentia frecvent saboteaza un film care pornise chiar bine.

Vezi aici trailerul The Grey