28 martie 2012

„Vine Apocalipsa”, declama profetic „Bursucul” (Tamara Buciuceanu-Botez) în cel mai recent film al lui Radu Jude, proiectat în avanpremiera la Festivalul International de Film Bucuresti – Toata lumea din familia noastra. O afirmatie justificata pe deplin de degringolada ce o înconjoara: Marius (Serban Pavlu), ex-ginerele sau, vine sa îsi ia fetita de cinci ani (Sofia Nicolaescu) într-o excursie la mare. Când Aurel (Gabriel Spahiu), actualul prieten al Otiliei (Mihaela Sârbu) se împotriveste plecarii celor doi, se isca haosul.Se tipa mult si se spun cuvinte grele în Toata lumea…, iar tensiunea se acumuleaza pâna la punctul de fierbere.

Frustrarile lui Marius cauzate de casnicia esuata si incapacitatea de a gasi un echilibru în relatia cu Otilia se manifesta initial doar verbal, apoi si fizic, în spatiul restrâns al unui apartament de bloc claustrofob si prea mic pentru atâtea orgolii: Marius considera nedrept rezultatul unui mariaj în care a investit emotional; Otilia e cea matura care nu suporta accesele copilaresti de furie ale fostului sot; Aurel e intrusul care doarme pe fosta canapea a lui Marius si nu vrea decât liniste.

Radu Jude risca mult atunci când asaza, în centrul micro-universului familial pe care îl creeaza, un copil de cinci ani, de a carui interpretare se agata reusita filmului. Sofia Nicolaescu e însa atât de naturala si interactioneaza atât de bine cu actorii, încât nimic nu pare fabricat: se joaca cu Serban Pavlu de parca ar fi tatal ei, e zglobie si fireasca în relatia cu Tamara Buciuceanu, de care o despart saizeci de ani de experienta în actorie, si e indignata fix atât cât trebuie de certurile pe care trebuie sa le auda. Discutia cu tatal sau despre rai si iad prefigureaza purgatoriul fara sfârsit al conflictului dintre parinti.

La finalul proiectiei, o spectatoare a spus ca filmul nu i se pare o comedie. E adevarat ca se râde mult: umorul e în dialoguri – o scurta discutie de semantica à la Politist, adjectiv; în situatii – Marius o implora pe Otilia sa anuleze plângerea facuta la politie; chiar si în deciziile de casting – Stela si Arsinel pe post de parinti ai protagonistului, ea împaciuitoare, iar el coleric. De cele mai multe ori e însa un râs nervos cauzat de familiaritatea pe care spectatorul o simte fata de personaje si neîmplinirile lor, chiar daca reactiile pe care le au sunt greu de justificat.

Otilia e mai degraba pasiva, bulversata fiind de gesturile extreme ale lui Marius, iar Sofia ajunge sa se uite la ei ca la un spectacol de circ si cere sa bea lapte cu cacao în bucataria devastata – fiecare ajunge, în felul lui, sa confunde starea de fapt cu normalitatea.Un real si firesc progres fata de Cea mai fericita fata din lume, excelent jucat si cu un scenariu mai bine închegat, ce nu mai lasa impresia de scurtmetraj expandat, Toata lumea… e expresia maturizarii artistice a lui Radu Jude si unul dintre „asa da-urile” din filmul românesc contemporan.