Home » Camera secreta » Intouchables. Nu contează câţi bărbaţi ai în viaţă, ci câtă viaţă au în ei

Magnetism de animal tânăr. Râs contagios. Palat în Paris. Maserati în garaj. Nu, nu e burlacul anului. Sunt doi prieteni, extrem de fragili, care ajung să se bazeze unul pe celălalt mai mult decat şi-ar fi inchipuit.

La un semafor în drum spre cinema, am stat să urmaresc un barbat care dădea târcoale unei maşini şi care, după cum îi jucau ochii, aş fi pariat că se pregătea să fure ceva. Privindu-l câteva minute de la adăpostul maşinii, mi-am recunoscut în barbă că individul - neliniştitor - era un om frumos, cu nări cambrate şi surâs larg, plin de viaţă. Şi totusi: dac-aş avea de ales, l-aş primi oare în casa mea? Dac-aş fi într-o poziţie vulnerabilă, l-aş lua de pe strada să mă las în grija lui? Voi aţi avea curaj?

Şi cam ce v-ar convinge să vă asumaţi acest risc? Poate, să zicem, situaţia în care aţi fi paralizaţi, înfranţi de viaţă şi cu aparent nimic de pierdut. Cu un pariu de genul ăsta începe "Intouchables": pariul este pus pe Driss, un senegalez cu cazier, de către Philippe, un bogat parizian tetraplegic care are nevoie de un îngrijitor. Povestea se inspiră dintr-un caz real şi are un succes pe deplin meritat.

"Intouchables" are la prima vedere o temă suficient de vizitată, anume confrunarea între o lume suferindă, intelectualizată, sofisticată şi alta viguroasă, sălbatică dar generoasă. Din fericire, reuşeşte să evite cu umor şi tandreţe clişeul, mutându-ne în intimitatea întâlnirii între doi oameni.

O întalnire autentică: reticentă, riscată, savuroasă şi în final transformată în camaraderie complice.

Actorii Francois Cluzet (Philippe) şi Omar Sy (Driss) fac alchimia dintre cele două personaje teribil de credibilă. Primul cu zâmbete de o răbdare îngerească , al doilea cu o purtare directă care i-ar reda oricui pofta de viaţă. Să nu ne mirăm că reuşesc să facă asta sub îndrumarea lui Eric Toledano şi a lui Olivier Nakache, realizatori şi scenarişti, amici din copilărie care colaborează frecvent şi nu tratează pentru prima oara tema prieteniei.

Cum spuneam, filmul este inspirat dintr-o poveste reală, cea a lui Philippe Pozzo di Borgo și a ingrijitorului său. Realizatorii au aflat de poveste în 2004, din documentarul "A la vie, a la mort", dar s-au aventurat să trateze subiectul abia câțiva ani mai târziu. Ce vroiau nu era simplu. "Ideea a fost să filmăm comedia ca pe o dramă" spune Olivier Nakache într-un interviu. În plus, "trebuiau să filmeze un tip în fotoliu față în față cu un altul de 1 metru 90. Toți oamenii de meserie știu că e cel mai greu lucru de pus pe ecran, nu e cinematografic".

În ce privește autenticitatea, o probează intâlnirile preliminare filmului. Mai intăi au fost Toledano și Nakache cei care s-au intâlnit în Maroc cu Philippe Pozzo di Borgo, unde acesta s-a recăsătorit și trăiește. Francois Cluzet a petrecut și el un timp alături de Philippe, studiind felul în care acesta se mișca, respira și vorbea. Actorul a mărturisit că intâlnirea a fost tulburătoare.

Omar Sy este la a patra colaborare cu realizatorii, după scurt metrajul "Ces jours heureux" și lung metrajele "Nos jours heureux" și "Tellement proches". Entuziasmul lui pentru subiect i-a motivat pe realizatori, mărturisesc ei. Omar Sy a slăbit 10 kilograme pentru rol, explicând că un personaj venit din periferie trebuia să aibă o alură mai atletică decat o avea el.

Eforturile tuturor au dat rezultate aproape nesperate. Cu un buget de nici 10 milioane de euro, "Intouchables" a devenit cel mai mare succes mondial al unui film care nu e turnat in engleză. În momentul de fată are aproape 20 de milioane de intrări doar in Franța, e de 10 săptamăni numărul unul de box-office în Germania și are rezultate excelente pe mai multe piețe în Europa.  Se așteaptă premiera în Statele Unite, prevăzută pe 25 mai și deja se discută despre remake, cu Colin Firth în rolul Philippe, conform Variety.

"Rezultatul e o bijuterie a cinema-ului popular" spun criticii francezi, care apreciază evident drama intimă a personajelor mai mult decât dinamica comediei. O părere aproape unanimă, neîmpărtășită totuși de Jean-Marie Le Pen, care a catalogat filmul ca "o metaforă ofensatoare ce arată Franța (persoana handicapată) salvată de tineretul imigrant (îngrijitorul)".

Nu doar în Franța a stârnit controverse filmul. În Statele Unite s-a stârnit o polemica despre un așa zis rasism al mesajului. Însă realizatorii nu sunt ingrijorați. Astfel de interpretări sunt marginale. Majoritatea înțeleg mesajul reconciliant al filmului, chiar dacă unii "iubesc să deteste revărsarea de bune sentimente din film".

În concluzie, "Intouchables" este un film excelent. Despre aparenţe înșelătoare, de care e musai să-şi amintească oricine îşi surprinde tendinţe sociopate în spaţii aglomerate.

Este o producție cu un soundtrack atent studiat, care a influențat chiar scrierea scenariului, cu intorsături de situație pe platou, pentru a-i provoca cât mai mult pe actori. Și în primul rând o comedie reușita, ceea ce a fost dorința expresă a lui Philippe Pozzo di Borgo, care nu a vrut în niciun chip să transforme povestea vieții lui într-o istorie tristă.

Invincibilii (Intouchables) din 20 aprilie în cinematografe